SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Przedmiotowy System Oceniania z chemii

 

 PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

z chemii

w Gimnazjum w Łosiowie


opracowany i realizowany przez mgr Danutę Łozińską-Grygoyć, nauczycielkę chemii

1. Przedmiotowy system oceniania uwzględnia główne ramy i systemy wartości określone przez Radę
Pedagogiczną Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
2. PSO obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw ucznia na lekcji chemii.
3. Ocenianiu podlegać będą:
a) sprawdziany pisemne (1 godz.) – przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpisane ołówkiem do dziennika), obejmują cały omówiony dział zgodnie z rozkładem materiału, poprzedzone lekcją powtórzeniową. Czas trwania 45 minut. Zadania na pracę kontrolną obejmują różny stopień trudności. Maksymalną ilość punktów przydziela się za bezbłędnie rozwiązane zadanie oraz właściwą metodę rozwiązywania. W przypadku niepełnego rozwiązania lub błędów przydziela się za zadanie odpowiednio mniej punktów. Uczeń nie otrzymuje pracy kontrolnej do domu. Prace kontrolne pozostają do wglądu rodziców tylko w szkole, mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą (3 w sem.),
Uczeń ma prawo poprawić ocenę ze sprawdzianów jeden raz w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu, poza lekcjami. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną.
b) kartkówki (15 min.) – sprawdzające opanowanie i rozumienie wiadomości bieżących z co najwyżej trzech ostatnich tematów lekcyjnych. Czas trwania 15 minut. Ocen z kartkówek uczniowie nie poprawiają, nie muszą być zapowiadane (3 w sem.),
c) wypowiedzi ustne – przynajmniej raz w semestrze, pod względem: rzeczowości, stosowania języka przedmiotu, umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi, przygotowania merytorycznego do zajęć;
- udział w dyskusji;
- prezentacja wiedzy na forum klasy.
W wypowiedziach ustnych oceniany jest udział i przygotowanie do zajęć. Uczeń może prezentować swą wiedzę rozwiązując zadania przy tablicy, uczestnicząc w dyskusji dotyczącej wyboru metody rozwiązania problemu, przypominając zdobytą wcześniej wiedzę, proponując ciekawe metody i sposoby realizacji powierzonego zadania.
d) aktywność na lekcji – gdy uczeń w ciągu semestru zgromadzi
3 (+) - dost
4 (+) - db
5 (+) - bdb
Ocenę celującą z aktywności - otrzymuje uczeń, który zdobędzie więcej niż 6(+) oraz wykaże się wiedzą znacznie wykraczającą poza program nauczania w danej klasie,
e) prace domowe – dwie w ciągu semestru, ocenia się zawartość merytoryczną, wkład i trud wniesiony w wykonanie zadania, dokładność i estetykę, pomysł realizacji zadania i ewentualnej prezentacji.
f) pracę w grupie – jedna w semestrze, oceniane jest zaangażowanie w realizację powierzonego zadania, wkład pracy, umiejętność współdziałania i prezentacja efektów pracy.
g) prace nadobowiązkowe, schematy, plansze, wykresy, projekty
- prace zespołowe, wykonywane w dłuższym, określonym czasie, obowiązkowe, każdy uczeń w zespole otrzymuje tę samą ocenę, w ocenianiu bierze udział cała klasa lub grupa uczniów;
- prace indywidualne.

4.W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny
wg kryteriów: 100% - 91% - ocena bdb
90% - 75% - ocena db
74% - 51% - ocena dost
50% - 35% - ocena dop
34% - 0% - ocena ndst
z wyłączeniem sprawdzianów opracowanych przez metodyków, autorów programów.
Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 95% punktów i rozwiąże zadanie dodatkowe. Sprawdzone prace pisemne oddawane są w terminie dwóch tygodni.
5. Uczniowie o obniżonych wymaganiach (potwierdzonych opinią poradni) będą oceniani zgodnie z zaleceniami poradni.
6. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianów jeden raz w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną.
7. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki, pozostałe oceny są wspomagające.

8. Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami statutu.


WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:


Klasa: I
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
• Zna pojęcia: substancja prosta, złożona, wymienia przykłady; mieszanina jednorodna, niejednorodna; zjawisko fizyczne, reakcja chemiczna; pierwiastek chemiczny, symbole kilku pierwiastków, opisuje właściwości pierwiastków; zna skład powietrza; określa właściwości tlenu, azotu dwutlenku węgla, wody; wymienia pierwiastki tworzące tlenek, opisuje zanieczyszczenia powietrza, wody, zna rolę wody, podaje przykłady zakładów zanieczyszczających powietrze z najbliższej okolicy;
• Zna pojęcia: materia, dyfuzja, atom, wymienia cząstki elementarne i je opisuje, zna budowę atomu, zna pojęcia liczba masowa, atomowa, izotop, cząsteczka, zna wzory: H2O, CO2, MgO, FeS, wartościowość, wiązanie kowalencyjne, posługuje się symbolami chemicznymi, opisuje budowę układu okresowego, zna treść prawa okresowości, prawa zachowania masy i prawa stałości składu.
• Opisuje obieg wody w przyrodzie, stany skupienia wody, wymienia czynniki wpływające na rozpuszczalność substancji w wodzie, podaje przykłady substancji dobrze rozpuszczalnych i słabo rozpuszczalnych w wodzie, zna pojęcia rozpuszczalnik, substancja rozpuszczona, stężenie procentowe i wzór na jego obliczanie.

Ocena dostateczna:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
• Podaje właściwości fizyczne substancji, wyjaśnia różnicę między mieszaniną jednorodną i niejednorodną, odróżnia przemianę chemiczną od zjawiska fizycznego, odróżnia właściwości fizyczne od chemicznych, mieszaninę od związku chemicznego, podaje kilka właściwości charakterystycznych dla metali i niemetali, kwalifikuje pierwiastki do metali lub niemetali na podstawie ich opisu, opisuje rolę tlenu w atmosferze (O2, O3) i jego znaczenie dla życia na Ziemi, opisuje obieg dwutlenku węgla w przyrodzie, zapisuje słownie reakcję spalania wodoru w tlenie, wyjaśnia dlaczego powinno się zachować ostrożność podczas pracy z wodorem.
• Opisuje budowę materii, wyjaśnia zjawisko dyfuzji, wyjaśnia dlaczego atom jest elektrycznie obojętny, podaje zależność między masą atomu i atomową jednostką masy, podaje przykłady izotopów, rozróżnia izotopy mając podane liczby A i Z, wyjaśnia pojęcie nukleonu, odróżnia atom od cząsteczki, symbol od wzoru chemicznego, odczytuje zapis podający liczbę atomów i cząsteczek pierwiastka, wyjaśnia różnicę między cząsteczką pierwiastka i związku chemicznego, podaje zależność między wartościowością pierwiastków a liczbą ich atomów w cząsteczce danego związku chemicznego, oblicza wartościowość pierwiastka na podstawie wzoru sumarycznego, podaje zależność między wzorem sumarycznym i strukturalnym, uzgadnia proste równania reakcji, podaje określenie reakcji syntezy i analizy, wyjaśnia budowę atomu danego pierwiastka na podstawie położenia w układzie okresowym, wymienia wszystkie informacje jakie można odczytać z układu okresowego,
• Wymienia warunki powodujące zmianę stanu skupienia wody, nazywa te procesy, wyjaśnia na czym polega wiązanie spolaryzowane w cząsteczce wody, wymienia przykłady roztworów o określonym stężeniu procentowym z życia codziennego, oblicza stężenie roztworu przez podstawienie do wzoru, interpretuje informację, że roztwór jest x procentowy, wyjaśnia zastosowanie procesów sedymentacji, dekantacji, filtracji w rozdzielaniu substancji, uzdatnianiu wody, oczyszczaniu ścieków, wymienia źródła zanieczyszczeń wód naturalnych.


Ocena dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
• Podaje przykłady mieszanin, proponuje sposób rozdziału mieszaniny niejednorodnej, podaje przykłady zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej, zapisuje słownie równanie reakcji spalania magnezu, siarki, węgla w tlenie, porównuje właściwości metali i niemetali, opisuje sposób identyfikacji tlenu, opisuje sposób rozdzielenia składników powietrza, wyjaśnia dlaczego proces spalania w tlenie zachodzi szybciej niż w powietrzu, podaje przykłady reakcji utleniania- spalania, opisuje zjawisko "dziury ozonowej", wyjaśnia skutki nadmiernej ilości dwutlenku węgla w atmosferze, proponuje sposób odróżnienia CO2 i O2, planuje i wykonuje doświadczenie jak wykryć obecność pary wodnej w powietrzu, wskazuje źródła zanieczyszczeń atmosfery oraz ich wpływ na zdrowie i życie organizmów.
• Wyróżnia elektrony walencyjne, oblicza masę określonej liczby atomów w gramach i jednostkach masy atomowej, określa rodzaj i liczbę cząstek elementarnych w podanych i izotopach, charakteryzuje rodzaje promieniowania, podaje skład ilościowy i jakościowy cząsteczki na podstawie wzoru, na podstawie podanego składu ilościowego i jakościowego podaje wzór, ustala wzór tlenku znając wartościowość drugiego pierwiastka, zapisuje i uzgadnia równania reakcji syntezy i analizy tlenków, na podstawie informacji o budowie atomu odszukuje jego miejsce w układzie okresowym.
• Określa związek między polarną budową cząsteczki wody a jej właściwościami rozpuszczania różnych substancji, oblicza stężenie procentowe roztworu z wykorzystaniem wzoru na gęstość, oblicza procentową zawartość pierwiastka w związku chemicznym, porównuje rozpuszczalność różnych substancji, wykonuje obliczenia związane z pojęciem rozpuszczalność.


Ocena bardzo dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
• w podanych zbiorach klasyfikuje substancje na proste i złożone, projektuje sposób rozdzielania mieszanin, zapisuje proste równania reakcji, proponuje sposób rozróżnienia: CO2, O2, H2, N2, opisuje przyczyny i skutki "dziury ozonowej", "efektu cieplarnianego", wskazuje utleniacz, reduktor, utlenianie i redukcję w konkretnych przykładach reakcji
• określa zależność między masą atomową a liczbą protonów w jądrze, na podstawie liczby atomowej i masowej charakteryzuje budowę atomu, przelicza masę atomu wyrażoną w gramach na[u], wymienia przykłady pierwiastków promieniotwórczych występujących w przyrodzie, zapisuje i uzgadnia równania reakcji o większym stopniu trudności, podaje wzory sumaryczne na podstawie wzorów strukturalnych i odwrotnie, analizuje właściwości pierwiastków w grupach i okresach układu okresowego, przedstawia model atomu pierwiastka na podstawie położenia w układzie okresowym.
• Wyjaśnia zjawisko pływania lodu po wodzie, opisuje różnice pomiędzy mgłą i parą wodną, oblicza stężenia procentowe mieszaniny roztworów, oblicza stężenia po odparowaniu lub dodaniu rozpuszczalnika, podaje zależność między rozpuszczalnością a stężeniem procentowym i stosuje ją do rozwiązywania zadań, opisuje katastrofy ekologiczne, które spowodowały zanieczyszczenie wody, proponuje eksperymenty pozwalające zilustrować sposób oczyszczania wody.


Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wyżej wymienione wymagania i ponadto:
• wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania,
• samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności,
• bierze udział i osiąga bardzo dobre wyniki w konkursach chemicznych. Jeżeli osiągnie ponad połowę punktów za konkurs szkolny lub gminny (albo uzyska miejsce I-III) otrzymuje cząstkową ocenę celującą liczoną wyżej niż praca pisemna.
• chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe: - za każdą z dwóch oddanych prac dodatkowych metodą projektu może otrzymać ocenę celującą, za każdą pracę domową dodatkową może uzyskać ocenę celującą.
• uczestniczy aktywnie w pracach Koła Chemicznego,
• przygotowuje referaty i prowadzi lekcje, z własnej inicjatywy, ocenę semestralną lub końcoworoczną celującą otrzymuje uczeń, który spełnia w/w warunki i:
• otrzymał ponad połowę ocen celujących z prac pisemnych
• otrzymał ponad połowę ocen z pozostał ocen, wszystkie z wymaganych ocen nadobowiązkowych,
• nie otrzymał żadnej oceny niedostatecznej z przedmiotu,
• spełnia wymagania programowe na ocenę celującą,
Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą końcoworoczną.

Klasa: II
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
• Wymienia poznane kwasy, formułuje definicję kwasu, wymienia pierwiastki wchodzące w skład poznanych kwasów, podaje definicję wskaźników, wie co to jest elektrolit, nieelektrolit, opisuje zastosowanie kwasów, ich właściwości, wymienia tlenki kwasowe, podaje ich wzory, zna wzory sumaryczne kwasów: solnego, azotowego, siarkowego (VI), definiuje pojęcia: jon, kation, anion, higroskopijność, określa co to są wodorotlenki, zasady, zapisuje wzory zasady sodowej i potasowej, wymienia rodzaje odczynów roztworów i podaje jak można je odróżnić.
• Wymienia przykłady soli z życia codziennego, opisuje właściwości, podaje wzór, nazwę systematyczną i zastosowanie soli kamiennej, definiuje pojęcie wiązania jonowego, zapisuje równanie dysocjacji NaCl, podaje nazwy powstałych jonów, podaje nazwy kilku soli poznanych na lekcjach, znając ich wzory i odwrotnie, definiuje reakcję zobojętniania i rozpoznaje ją w zbiorze różnych równań reakcji, określa pojęcie sole łatwo i trudno rozpuszczalne, korzysta z tablicy rozpuszczalności.
• Określa pojęcie surowców mineralnych oraz rozpoznaje je wśród substancji z życia codziennego, wymienia rodzaje skał wapiennych, podaje wzór związku, który jest głównym składnikiem tych skał, podaje przynależność do określonej grupy związków chemicznych, opisuje sposób otrzymywania wapna palonego i gaszonego, wymienia minerały zawierające w swym składzie CaSO4, opisuje zastosowanie gipsu, opisuje skały i minerały, których głównym składnikiem jest dwutlenek krzemu, określa jego właściwości, wymienia surowce niezbędne do produkcji szkła, opisuje właściwości metali, wymienia kilka metali szlachetnych i nieszlachetnych, opisuje zastosowanie żelaza, glinu, miedzi, wyjaśnia co to są stopy, podaje przykład stopu, opisuje zastosowanie, wyjaśnia pojęcie korozji i opisuje jej skutki.


Ocena dostateczna:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
• Dzieli kwasy na tlenowe i beztlenowe, podaje przykłady, podaje wzory kwasów: fosforowego, węglowego, siarkowodorowego i opisuje ich zastosowanie, wyjaśnia pojęcie "kwaśne deszcze" i opisuje ich wpływ na środowisko, zapisuje wzory strukturalne kwasów: solnego, siarkowego (VI), azotowego, wskazuje podobieństwa w budowie kwasów, zapisuje przebieg dysocjacji jonowej kwasów, podaje nazwy anionów wszystkich kwasów, wskazuje resztę kwasową i podaje jej wartościowość, definiuje pojęcie pH i podaje zastosowanie skali pH, zapisuje wzory wodorotlenków wapnia i magnezu, wymienia ich zastosowanie, zapisuje równania dysocjacji elektrolitycznej zasad.
• Podaje przykłady występowania soli w przyrodzie, porównuje właściwości soli, podaje nazwy soli kwasów: solnego, siarkowego (VI), azotowego i odwrotnie, Podaje nazwy jonów powstających w wyniku dysocjacji w/w soli, zapisuje równania reakcji zobojętniania kwasów solnego siarkowego (VI) i azotowego zasadami: sodową, potasową i wapniową, zna skrócony zapis reakcji zobojętniania, opisuje sposoby otrzymywania soli kwasów: solnego, azotowego, siarkowego (VI), ilustrując je równaniami reakcji typu: metal+ kwas, tlenek metalu + kwas, kwas + zasada
• Opisuje sposób identyfikacji skał wapiennych, zapisuje równania reakcji prażenia wapieni, gaszenia wapna, otrzymywania zaprawy wapiennej, wyjaśnia zastosowanie wapna w rolnictwie, wyjaśnia co to są hydraty, zapisuje wzory gipsu, anhydrytu i wyjaśnia różnicę między nimi, omawia praktyczne zastosowanie krzemu, piasku, kwarcu, wyjaśnia co to jest stal, mosiądz, duraluminium.


Ocena dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
• Analizuje wzory poznanych kwasów i zapisuje wzór ogólny, podaje sposoby otrzymywania kwasów i zapisuje równania reakcji, wyjaśnia kiedy odczyn jest obojętny, kwaśny, a kiedy zasadowy, zapisuje wzór ogólny wodorotlenków, zapisuje równania reakcji otrzymywania wodorotlenku sodu,
• Opisuje znaczenie soli, zapisuje równania reakcji zobojętniania w formie cząsteczkowej i jonowej, zapisuje reakcje strącania soli:, podaje przykłady reakcji: metal+ niemetal, tlenek metalu + tlenek niemetalu, tlenek niemetalu + zasada, sól + sól i zapisuje odpowiednie równania reakcji, określa zastosowanie reakcji strąceniowych, planuje otrzymanie osadów soli trudno rozpuszczalnych.
• Wyjaśnia sposób identyfikacji węglanu wapnia i ilustruje go odpowiednim równaniem reakcji, zapisuje ciąg reakcji chemicznych w wyniku których otrzymuje się zaprawę wapienną, zapisuje proces otrzymywania gipsu palonego i krystalicznego za pomocą równania reakcji, wyjaśnia co to jest szkło, opisuje jego rodzaje, wymienia metale reagujące z kwasem solnym i siarkowym (VI).


Ocena bardzo dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
• Rysuje wzory strukturalne wszystkich kwasów, zapisuje równania reakcji powstawania "kwaśnych deszczy", rozwiązuje chemografy, wyjaśnia proces dysocjacji na ogólnych wzorach kwasów i zasad, proponuje sposoby na zmianę odczynu roztworów.
• Podaje wzór ogólny soli i stosuje go pisząc wzór dowolnej soli, zapisuje równanie dysocjacji elektrolitycznej dowolnej soli, zapisuje i uzgadnia dowolne równanie reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej, na podstawie tablicy rozpuszczalności przewiduje efekty reakcji dwóch dowolnych substratów, projektuje doświadczenia pozwalające zidentyfikować niektóre sole.
• Proponuje sposoby identyfikacji skał wapiennych, odróżnienia gipsu krystalicznego i palonego, opisuje sposób otrzymywania metali z rud i ilustruje równaniami reakcji, proponuje sposoby zapobiegania korozji metali, wyjaśnia znaczenie pojęć: surowce odnawialne i nieodnawialne.

Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wyżej wymienione wymagania i ponadto:
• wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania,
• samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności,
• bierze udział i osiąga bardzo dobre wyniki w konkursach chemicznych. Jeżeli osiągnie ponad połowę punktów za konkurs szkolny lub gminny (albo uzyska miejsce I-III) otrzymuje cząstkową ocenę celującą liczoną wyżej niż praca pisemna.
• chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe: - za każdą z dwóch oddanych prac dodatkowych metodą projektu może otrzymać ocenę celującą, za każdą pracę domową dodatkową może uzyskać ocenę celującą.
• aktywnie uczestniczy w pracach Koła Chemicznego,
• przygotowuje referaty i prowadzi lekcje, z własnej inicjatywy,
ocenę semestralną lub końcoworoczną celującą otrzymuje uczeń, który spełnia w/w warunki i:
• otrzymał ponad połowę ocen celujących z prac pisemnych
• otrzymał ponad połowę ocen z pozostał ocen, wszystkie z wymaganych ocen nadobowiązkowych,
• nie otrzymał żadnej oceny niedostatecznej z przedmiotu,
• spełnia wymagania programowe na ocenę celującą,
Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą końcoworoczną.

Klasa: III

Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
• Opisuje budowę atomu węgla na podstawie jego położenia w układzie okresowym, rozróżnia węgiel pierwiastkowy od węgli kopalnych, wyjaśnia pojęcie alotropii, wymienia odmiany alotropowe węgla, opisuje zastosowanie diamentu i grafitu, wyjaśnia co to są węglowodory, zapisuje wzór sumaryczny i strukturalny metanu, zna zastosowanie metanu, podaje przykłady innych alkanów, określa co to są węglowodory nienasycone, podaje przykłady (wzory i nazwy), podaje różnice w budowie akenów i alkinów, porównuje ich wzory, wymienia rodzaje spalania, podaje nazwy produktów spalania, wymienia zastosowanie metanu, etylenu i acetylenu.
• Określa, co to są alkohole, podaje wzory i nazwy dwóch najprostszych alkoholi, omawia skutki działania metanolu na organizm człowieka, opisuje zastosowanie alkoholi, określa pojęcia: grupa alkilowa, grupa hydroksylowa, zapisuje wzór sumaryczny i strukturalny gliceryny, opisuje jej zastosowanie, podaje wzory kwasów: mrówkowego, octowego, opisuje ich właściwości i zastosowanie, zapisuje wzory sumaryczne wyższych kwasów tłuszczowych, określa, co to jest mydło i na czym polegają właściwości myjące mydeł, definiuje estry, podaje ich zastosowanie i ich właściwości i występowanie w przyrodzie.
• Wymienia chemiczne składniki żywności, wymienia funkcje, jakie pełnią w organizmie, wyjaśnia dlaczego cukry, białka i tłuszcze zaliczane są do związków organicznych, dokonuje podziału tłuszczów, opisuje ich właściwości, określa co to są białka, podaje sposób identyfikacji białek, opisuje ich właściwości, funkcje w organizmie, wyjaśnia pojęcie fotosyntezy, opisuje jej znaczenie dla organizmów, podaje jej związek z cukrami, wymienia rodzaje cukrów, podaje skład pierwiastkowy cukrów, porównuje glukozę i sacharozę, opisuje właściwości glukozy, sposób identyfikacji cukrów prostych, określa co to jest celuloza, tworzywa sztuczne, podaje przykłady i zastosowanie tworzyw sztucznych


Ocena dostateczna:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
• Opisuje różnice w budowie diamentu i grafitu, podaje definicję szeregu homologicznego, podaje wzory ogólne na szeregi homologiczne alkanów, alkenów i alkinów, zapisuje wzory sumaryczne, strukturalne 4 pierwszych węglowodorów, zapisuje równanie reakcji przyłączania wodoru, bromu do etylenu i acetylenu, zapisuje równania reakcji spalania całkowitego metanu, etylenu, acetylenu, wyjaśnia zasadność stosowania tlenu w palnikach acetylenowo- tlenowych.
• Podaje wzory i nazwy alkoholi o 3 atomach węgla w cząsteczce, wymienia wspólne właściwości etanolu i metanolu, zapisuje równania reakcji spalania metanolu i etanolu, zapisuje wzór ogólny alkoholi, zna budowę cząsteczki gliceryny, zna wzór ogólny na kwasy karboksylowe, zapisuje równanie reakcji zobojętniania kwasu mrówkowego i octowego zasadą, podaje nazwę otrzymanej soli, porównuje wyższe kwasy tłuszczowe, zapisuje wzory mydeł sodowego i potasowego, opisuje budowę cząsteczki i podaje nazwę estru zawierającego do 4 atomów węgla w cząsteczce, zapisuje równanie reakcji otrzymywania octanu etylu.
• Wymienia pierwiastki wchodzące w skład białek, podaje skład pierwiastkowy tłuszczów, opisuje zjawisko denaturacji białka, wyjaśnia rolę tłuszczów, białek i cukrów dla organizmu, opisuje reakcją charakterystyczną dla cukrów prostych, zapisuje wzory sumaryczne glukozy, sacharozy i skrobi, zapisuje reakcję spalania glukozy, opisuje właściwości celulozy, określa w jaki sposób można odróżnić włókna sztuczne od naturalnych, wykryć białko w tkaninie.


Ocena dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
• Opisuje fullereny, zapisuje reakcje spalania każdego typu, rozpoznaje węglowodory należące do danego szeregu homologicznego, na podstawie wzoru ogólnego zapisuje wzór dowolnego węglowodoru, rysuje wzory strukturalne, oblicza procentową zawartość węgla w węglowodorze, zapisuje reakcje polimeryzacji etylenu, otrzymywania acetylenu z karbidu, określa co to jest kraking,
• Zapisuje wzory sumaryczne alkoholi zawierających więcej niż trzy atomy węgla w cząsteczce, zapisuje reakcje spalania alkoholi, porównuje budowę kwasów, zapisuje równania reakcji zobojętniania kwasów zawierających do 4 atomów węgla zasadami, podaje nazwy soli, zapisuje równania reakcji tych kwasów z metalami, zapisuje równania reakcji estryfikacji, rozpoznaje z jakich substratów mógł powstać dany ester, ze zbioru związków: alkoholi, kwasów, estrów zapisanych wzorami tworzy podzbiory, podając kryterium podziału.
• Opisuje sposób otrzymywania tłuszczów, zapisuje wzór strukturalny dowolnego tłuszczu, reakcję otrzymywania tłuszczów, proponuje sposób odróżnienia tłuszczów nasyconych i nienasyconych, proponuje sposób otrzymywania tłuszczów twardych, podaje wzór najprostszego aminokwasu, wskazuje grupy funkcyjne, wyjaśnia pojęcia hydrolizy, podaje reakcję charakterystyczną dla skrobi, oblicza stężenie procentowe cukru w danym roztworze, zapisuje wzór ogólny celulozy.


Ocena bardzo dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
• Sprawnie posługuje się wzorami węglowodorów, ich nazwami, zapisuje reakcje spalania dowolnego węglowodoru, reakcje przyłączania, rozwiązuje chemografy, rozwiązuje zadania na obliczenia stechiometryczne typu: ustalanie wzoru na podstawie składu, masy cząsteczkowej itp.
• Zapisuje wzory dowolnych alkoholi, równania reakcji ich spalania, zapisuje równania reakcji przyłączania bromu do kwasu oleinowego, reakcje kwasów organicznych z zasadami, metalami, tlenkami metali, ocenia wpływ detergentów na środowisko, zapisuje równanie otrzymywania nitrogliceryny i opisuje jej właściwości.
• Odróżnia oleje jadalne od mineralnych, zapisuje równania reakcji hydrolizy, wzór aminokwasu, wiązanie peptydowe, zapisuje równania reakcji fermentacji, hydrolizy dowolnego związku.


Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wyżej wymienione wymagania i ponadto:
• wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania,
• samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności,
• bierze udział i osiąga bardzo dobre wyniki w konkursach chemicznych. Jeżeli osiągnie ponad połowę punktów za konkurs szkolny lub gminny (albo uzyska miejsce I-III) otrzymuje cząstkową ocenę celującą liczoną wyżej niż praca pisemna.
• chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe: - za każdą z dwóch oddanych prac dodatkowych metodą projektu może otrzymać ocenę celującą, za każdą pracę domową dodatkową może uzyskać ocenę celującą, Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą końcoworoczną
• aktywnie uczestniczy w pracach Koła Chemicznego,
• przygotowuje referaty i prowadzi lekcje, z własnej inicjatywy.

Ocenę semestralną lub końcoworoczną celującą otrzymuje uczeń, który spełnił w/w warunki i:
• otrzymał ponad połowę ocen celujących z prac pisemnych, także z innych ocen, wszystkie z wymaganych ocen nadobowiązkowych
• nie otrzymał żadnej oceny niedostatecznej z przedmiotu,
• spełnia wymagania programowe na ocenę celującą,
• uzyskał 95% punktów z egzaminów próbnych i egzaminu gimnazjalnego.

Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą końcoworoczną.

 

powrót

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt