SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Przedmiotowy system oceniania z geografii


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z GEOGRAFII
W GIMNAZJUM W ŁOSIOWIE


Przedmiotowy system oceniania opracowała: mgr Katarzyna Świderska

OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIANIU,
KONTRAKT Z UCZNIAMI

1. Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania oceny.

2. OCENIE PODLEGAJĄ WYMIENIONE FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA:

• Wypowiedzi ustne - co najmniej dwie oceny w ciągu roku szkolnego ( uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).

• Wypowiedzi pisemne - kartkówki z trzech ostatnich lekcji co najmniej 3 razy w półroczu, inne - np. sprawdzające wybrane umiejętności; interpretacja treści mapy, graficznych sposobów przedstawiania zjawisk ( uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).

• Aktywność i praca na lekcji - indywidualna i w zespołach grupowych – tu: zaangażowanie, umiejętność komunikowania się i współpracy w zespole, korzystanie z różnych źródeł informacji, efektywność pracy, co najmniej 2 razy w półroczu( uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).

• Podstawowe umiejętności praktyczne - czytanie mapy, wykonywanie i interpretacja rysunku poziomicowego, odwzorowywanie jej wybranych treści; orientacja w terenie – położenie, kierunki; dokonywanie podstawowych obliczeń stosowanych w geografii; czytanie i graficzna interpretacja danych liczbowych co najmniej raz w półroczu( uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-5).

• Praca domowa - krótkoterminowe – zadania w zeszycie ćwiczeń, inne: polecenia z lekcji na lekcję; długoterminowe – referaty, plakaty, makiety i inne opracowania tematyczne do lekcji, opracowania do projektów realizowanych w środowisku, opracowania do gazetki szkolnej co najmniej 2 razy w półroczu( uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).

• Aktywność obejmująca prezentowanie wyników swojej pracy w różnej formie -konkursy przedmiotowe, udział projektach oraz innych przedsięwzięciach środowiskowych, kółkach pozalekcyjnych - uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).

3. Odpowiedź ustna, zadanie domowe i praca na lekcji podlegają ocenie na bieżąco, bez zapowiedzi. Ocenianie wszystkich innych form poza wymienionymi – jest wcześniej zapowiadane. Dłuższe sprawdziany, z większej partii materiału – z co najmniej tygodniowym.

4. Oceny są jawne, uzasadnione i zgodne z wymogami na daną notę. Skala ocen zawiera stopnie od 1 do 6. Termin rozliczania wiedzy i umiejętności sprawdzanych na dłuższych sprawdzianach ustala się z nauczycielem i dotyczy to czasu i formy (można pisemnie lub ustnie). Z podstawowych umiejętności należy uzyskać ocenę pozytywną.

5. Podczas oceniania w zależności od formy brane są pod uwagę: jakość, poprawność, terminowość, częstotliwość i systematyczność.

6. W przypadku sprawdzianów pisemnych stosowane są konkretne kryteria punktowe, tu: - uzyskanie, co najmniej:

a) 35% - ocena dopuszczająca
b) 51% - ocena dostateczna
c) 75% - ocena dobra
d) 91% - ocena bardzo dobra
e) 100% - ocena celująca – tylko w przypadku, gdy w treści poleceń zaplanowane są do wykonania dodatkowe zadania o dużym stopniu trudności (standard III i IV wymagań egzaminacyjnych), a obowiązkowe wykonane zostały prawidłowo.

7. W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania, potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej do tego jednostki – nauczyciel stosuje obniżenie wymagań jednak są one nie mniejsze niż opisane wymagania na ocenę dopuszczającą.

8. Jeżeli uzyskana przez ucznia ocena nie satysfakcjonuje go - istnieje możliwość poprawy w terminie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami – na konsultacjach przedmiotowych.

Uwaga:

• poprawiać oceny w pełni tego słowa znaczeniu można z zakresu opanowania podstawowych umiejętności oraz wynik sprawdzianu wiedzy – w tym przypadku przy wystawianiu oceny końcowej brana jest pod uwagę ocena uzyskana z poprawy,
• w przypadku odpowiedzi ustnych, kartkówek, zadań domowych, wykonanych ćwiczeń - przy ocenie końcowej brane są pod uwagę wszystkie uzyskane w tym zakresie noty.

9. Uczeń ma prawo zgłosić bez konsekwencji 2 nie przygotowania w półroczu.
• „nieprzygotowanie” zgłasza się na początku lekcji i przez nie rozumie się: niegotowość do odpowiedzi ustnej, brak zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń tylko w przypadku gdyby musiało się w nich znajdować bieżące zadanie domowe. Przy zgłaszaniu nie trzeba podawać przyczyny.
• jeżeli w jednym dniu w danej klasie zgłoszonych zostanie powyżej 90% nieprzygotowań z ogólnej liczby uczniów obecnych na zajęciach - klasa może pisać krótką kartkówkę z bieżąco przerabianego materiału jeszcze na danej lekcji lub kartkówkę ze wskazanej partii materiału na następnej lekcji.

• uwaga: Nie można zgłaszać nieprzygotowań w przypadku zapowiedzianego wcześniej na dany dzień sprawdzania i oceniania określonej formy – tu: sprawdzianu, kartkówki, innych zleconych zadań.

10. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń będzie oceniany po nadrobieniu braków w wiadomościach, zapisach lekcyjnych, ćwiczeniach wykonywanych na lekcjach, pracach domowych - co należy do jego obowiązku. Nastąpi to nie później niż po 2 tygodniach od czasu powrotu na zajęcia. Dokładny termin i formę ustala nauczyciel uwzględniając przyczynę absencji i możliwości ucznia.

11. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. Uzyskane stopnie w poszczególnych formach aktywności ucznia stanowią podstawę stopnia semestralnego.
12. Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i wyniki z całego roku szkolnego.
13. Przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych nauczyciel bierze pod uwagę również:
- rozwój ucznia,
- wkład pracy w stosunku do zdolności i warunków domowych,
- samoocenę ucznia.
14. Powiadomienie rodziców o ocenach uczniów

Powiadomienie rodziców o postępach dzieci odbywa się poprzez wpisywanie bieżących ocen do zeszytu przedmiotowego. Każdy z rodziców ma prawo rozmowy z nauczycielem oraz do wglądu do prac pisemnych swojego dziecka.
15. Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami statutu.

OGÓLNE KRYTERIA I WYMAGANIA
NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE

Stopień/ocena - niedostateczny

Uczeń nie opanował niezbędnych wiadomości i umiejętności zawartych w wymaganiach podstawy programowej dla gimnazjum – potrzebnych do kontynuowania nauki. W szczególności: wykazuje
brak systematyczności i chęci do nauki, nie posiada podstawowej orientacji na mapie, nie wykonuje zadań domowych, nie potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł, w tym treści podręcznika, nie pracuje na lekcji, nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych i praktycznych o elementarnym stopniu
trudności samodzielnie, w grupie lub nawet przy pomocy nauczyciela, nie udziela prawidłowych odpowiedzi na większość zadanych mu pytań.

• Stopień/ocena - dopuszczający (wymagania konieczne)

Uczeń ma braki w wymaganiach koniecznych z zakresu wiadomości i umiejętności. Tu: opanował w stopniu elementarnym umiejętność czytania map, posiada elementarną orientację na mapie świata, Europy i Polski, posługuje się w stopniu elementarnym słownictwem i terminologią geograficzną w mowie żywej i pisanej, samodzielnie rozwiązuje i wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności, przejawia chęć i gotowość pracy i współpracy, umie wykorzystać różne źródła informacji, przy czym objawia się to jako praca odtwórcza, wskazująca na słabe zrozumienie polecenia, nadrabia zaległości, przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na proste pytania.

• Stopień/ocena - dostateczny (wymagania podstawowe)

Uczeń opanował podstawowe wiadomości i wybrane umiejętności określone podstawą programową. W szczególności: posiada podstawową orientację na mapie i w przestrzeni geograficznej, poprawnie wyraża swoje myśli w prostych i typowych przykładach w mowie żywej i pisanej, przy wypowiedzi widać nieliczne błędy, odpowiedź ustana odbywa się przy pomocy nauczyciela zadającego kolejne pytania, samodzielnie i w grupie rozwiązuje poprawnie nieskomplikowane polecenia, potrafi naśladować podobne rozwiązania w analogicznych sytuacjach, wartościuje
elementy działalności człowieka środowisku, poprawnie odczytuje dane z tekstu, rysunków, diagramów, tabel, przetwarza proste dane na wykresy, wykonuje wybrane, proste obliczenia stosowane w geografii, z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania sytuacji problemowych.

• Stopień/ocena - dobry (wymagania rozszerzające)

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności w stopniu dobrym, uwzględniającym wymagania rozszerzające. W szczególności: pracuje systematycznie, a jego przygotowanie, choć pełne jest różne jakościowo, posiada dobrą orientację na mapie świata, czyta ze zrozumieniem mapy tematyczne, dokonuje poprawnych interpretacji różnorodnych tekstów źródłowych, udziela zasadniczo samodzielnie odpowiedzi, choć uwidaczniają się niewielkie braki w wiedzy lub wypowiedź nie wyczerpuje omawianego zagadnienia, wiadomości i umiejętności podstawowe są dla niego zrozumiałe, potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania o pewnym stopniu trudności. Aktywnie i efektywnie pracuje i współpracuje w zespołach grupowych, chętnie wykonuje dodatkowe zadania.

• Stopień/ocena - bardzo dobry (wymagania dopełniające)

Uczeń w stopniu wyczerpującym opanował materiał przewidziany w podstawie programowej dla danej klasy oraz praktycznie stosuje umiejętności z zakresu kluczowych kompetencji w edukacji geograficznej. W szczególności: przygotowanie ucznia do lekcji jest pełne, wszechstronne oraz systematyczne, sprawnie posługuje się wiadomościami i zdobytymi umiejętnościami, podczas wypowiedzi ustnej samodzielnie potrafi interpretować omawiane zagadnienie, jego wypowiedź jest ładna, ciekawa i poprawna pod względem merytorycznym, stylistycznym i gramatycznym, samodzielnie dokonuje interpretacji treści mapy i innych materiałów źródłowych, obok prawidłowego wnioskowania przeprowadza proste analizy zjawisk, potrafi zastosować wiedzę w praktycznym działaniu, chętnie wykonuje zadania i prace dodatkowe, wykorzystuje różne źródła informacji do pogłębiania swojej wiedzy, bierze aktywny udział w przedsięwzięciach o charakterze środowiskowym, wnosi twórczy wkład w realizację zadań oraz omawianych zagadnień, pracuje nad własnym rozwojem lub bierze aktywny udział w konkursach o treściach geograficznych.

• Stopień/ocena - celujący (wymagania wykraczające)

Uczeń spełnia wszystkie kryteria ujęte w wymaganiach na ocenę bardzo dobrą, a ponadto w zakresie posiadanej wiedzy wykracza poza podstawę programową, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, a ich efekty potrafi zaprezentować innym różnymi formami. Jeżeli uczeń spełni poniższe wymagania otrzyma na półrocze i koniec roku szkolnego ocenę szóstkę:
- dodatkowo wszystkimi wykonanymi na 6 zadaniami w ćwiczeniach dla szczególnie zainteresowanych geografią ,
- z co najmniej 2 sprawdzianów lub testów na półrocze otrzymuje ocenę 6,
- referatami, opracowaniami wykonanymi co najmniej raz w półroczu na ocenę 6,
- orientuje się bez problemu na różnego typu mapach, odczytuje diagramy i kartodiagramy,
- wykazuje się znaczącymi osiągnięciami w konkursach na poziomie ponadszkolnym – I, II miejsce w gminie oraz zajęcie od 1-15 miejsca w województwie,
- jeśli na konkursie lub olimpiadzie przedmiotowej na poziomie wojewódzkim uczeń zajął 1-3 miejsce to otrzymuje obligatoryjnie na półrocze i koniec roku szkolnego szóstkę mimo, że z ocen cząstkowych z geografii nie wychodzi mu taka ocena,
- całoroczna aktywna praca w kółkach zainteresowań,
- w przypadku uczniów kl. III, jeśli rozwiązują próbne testy przedmiotowe co najmniej

na 90 %
- jeżeli uczeń otrzymał na półrocze ocenę 6 to również na koniec otrzymuje szóstkę.


W TOKU NAUCZANIA GEOGRAFII W GIMNAZJUM
OCENIE PODLEGAJĄ KLUCZOWE KOMPETENCJE W EDUKACJI GEOGRAFICZNEJ ZA, KTÓRE UZNAJE SIĘ:

• Czytanie map różnej treści,
• Wyjaśnianie prawidłowości występujących w cyklach astronomicznych, geograficznych, społecznych i gospodarczych,
• Umiejętność posługiwania się przyrządami oraz modelami geograficznymi,
• Umiejętność dokonywania planowych oraz systematycznych obserwacji,
• Umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji geograficznej (dane statystyczne, wykresy, diagramy, ryciny),
• Umiejętność dokonywania obliczeń (odległości, różnica wysokości, średnie temperatur, amplitudy, spadek temperatury z wysokością, wysokość słońca w różnych szerokościach geograficznych, różnice czasowe),
• Umiejętność posługiwania się słownictwem, terminologią i symboliką geograficzną w mowie żywej i pisanej,
• Wartościowanie działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.
 

W TOKU NAUCZANIA GEOGRAFII W GIMNAZJUM OCENIE PODLEGAJĄ KLUCZOWE KOMPETENCJE W EDUKACJI GEOGRAFICZNEJ ZA, KTÓRE UZNAJE SIĘ:

• Czytanie map różnej treści,
• Wyjaśnianie prawidłowości występujących w cyklach astronomicznych, geograficznych, społecznych i gospodarczych,
• Umiejętność posługiwania się przyrządami oraz modelami geograficznymi,
• Umiejętność dokonywania planowych oraz systematycznych obserwacji,
• Umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji geograficznej (dane statystyczne, wykresy, diagramy, ryciny),
• Umiejętność dokonywania obliczeń (odległości, różnica wysokości, średnie temperatur, amplitudy, spadek temperatury z wysokością, wysokość słońca w różnych szerokościach geograficznych, różnice czasowe),
• Umiejętność posługiwania się słownictwem, terminologią i symboliką geograficzną w mowie żywej i pisanej,
• Wartościowanie działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.

 

powrót

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt