SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Przedmiotowy System Oceniania z informatyki

 

Przedmiotowy system oceniania
z informatyki
 

Przedmiotem oceny są wiadomości i umiejętności objęte programem DKW-4014-87/99. Przedmiotowy system oceniania z informatyki uwzględnia specyfikę i odrębność przedmiotu, kierując się jednocześnie ogólnymi zasadami określonymi w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie
1. Umiejętności:
- rozwiązywanie problemów za pomocą komputera,
- posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym,
- korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania,
- stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznania różnych dziedzin,
- łączenie umiejętności praktycznej z wiedzą teoretyczną.
2. Wiadomości:
- znajomość podstawowych metod pracy na komputerze,
- znajomość podstawowych pojęć i metod informatyki,
- znajomość wspólnych praw i mechanizmów informatyki, wiedza i umiejętność jej praktycznego wykorzystania w zakresie bezpieczeństwa i higieny podczas pracy na komputerze.
3. Postawa:
- poszanowanie sprzętu komputerowego,
- wykonywanie poleceń nauczyciela,
- poprawne zachowanie się podczas lekcji,
- współpraca z kolegą (wspólne stanowisko komputerowe),
- udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, wysiłek wkładany w pracę podczas zajęć, udział w życiu szkoły (przygotowywanie prezentacji, gazetek itp.),
- przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej,
- reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

Formy oceniania

Badanie kompetencji ucznia z informatyki odbywa się przy komputerze, każdy sprawdzian lub test odbywa się jako praktyczny – uczeń wykonuje zadania korzystając z komputera i odpowiedniego oprogramowania; forma zadań nie odbiega od ćwiczeń, które uczniowie wykonują na zajęciach.
Ocenie podlega:
- bieżąca praca ucznia na lekcji, aktywność, zachowanie podczas lekcji,
- praca grupowa – projekty, zadania wykonywane podczas lekcji (uczniowie w większości przypadków siedzą w grupach 2-osobowych),
- sprawdziany praktyczne przy komputerze,
- zadania kontrolno-oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania, pozwalające określić stopień opanowania umiejętności pracy przy komputerze,
- odpowiedzi ustne w obszarze kontroli wiadomości,
- zadania domowe.

Kryteria oceny z informatyki

Celujący:
- uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
- reprezentuje szkołę w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na których osiąga sukcesy
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza wymagania programowe;
- ewentualnie swoją postawą na zajęciach i wkładaną pracą zasługuje na szczególne wyróżnienie.
- wykonuje prace nadobowiązkowe, w tym projekty, w których stosuje różne techniki komputerowe
- wykazuje się inicjatywą pomocy uczniom w pracy na komputerze.
Ocenę celującą semestralną i końcoworoczną otrzymuje uczeń, gdy spełnił wszystkie w/w warunki uzyskując:
- ponad połowę ocen celujących,
- ocenę celującą za dodatkową pracę projektową,
lub gdy zdobył I, II lub III miejsce w konkursie przedmiotowym na szczeblu gminnym.

Bardzo dobry:
- uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania informatyki w danej klasie,
- sprawnie posługuje się komputerem i zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- doskonali swoje umiejętności, wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu poprzez aktywną postawę na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
- wkłada maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju.

Dobry:
- uczeń nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w programie nauczania,
- wykonuje zadania samodzielnie jednak z małymi błędami technicznymi lub w słabym tempie,
- zna podstawowe zasady pracy przy komputerze,
- przy pomocy nauczyciela umie wykorzystać w praktyce nabyte wiadomości,
- cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna postawa na lekcji.

Dostateczny:
- uczeń nie opanował umiejętności i wiadomości określonych programem nauczania na przeciętnym poziomie,
- wykonuje polecenia niepewnie z dużymi błędami technicznymi,
- wkłada minimalny wysiłek w swoje usprawnianie, wykazując małe postępy, jest mało aktywny na lekcjach,
- posiada niepełne wiadomości, nie umie ich wykorzystać w praktycznym działaniu,
- sporadycznie jest nieprzygotowany do lekcji,
- nie wykazuje aktywności na lekcjach.


Dopuszczający:
- uczeń ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową,
- posiada zakres wiadomości niezbędny dla kontynuowania nauki na następnym poziomie,
- niesystematycznie bierze udział w zajęciach będąc często nieprzygotowany do lekcji,
- jego postawa budzi poważne zastrzeżenia.

Niedostateczny:
- uczeń nie opanował umiejętności zawartych w podstawach programowych,
- nie jest w stanie wykonać na komputerze zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
- bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji,
- nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu swojej postawy,
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu,
- nie posiada żadnych wiadomości z zakresu niezbędnego dla kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
 

Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami statutu.

opracowała: Danuta Łozińska-Grygoyć

powrót

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt