SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Przedmiotowy System Oceniania z muzyki

 

Przedmiotowy System Oceniania z muzyki


CELE EDUKACYJNE:
– Kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych
– Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, a także wiedzę z tego zakresu
– Umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych
– Kształtowanie kultury muzycznej
– Uczenie wartościowania obecnych wokół ucznia zjawisk z zakresu muzyki

TREŚCI:
– Słuchanie muzyki
– Śpiew
– Muzykowanie na instrumentach
– Działania muzyczno – ruchowe
– Wiedza niezbędna do rozumienia muzyki
– Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej, muzyki innych narodów i regionów świata
– Wartości muzyki ludowej, muzyki artystycznej i muzyki popularnej.

OGÓLNE WYMAGANIA EDUKACYJNE:
– Orientacja w dziełach sztuki oraz najważniejszych wydarzeniach współczesnego życia kulturalnego w kraju i na świecie
– Znajomość dzieł sztuki najbardziej charakterystycznych dla epok i twórców oraz znajomość podstawowych zasad budowy dzieł muzycznych
– Umiejętność śpiewania w zespole jednogłosowym, z właściwą emisją głosu i w określonej skali głosu
– Umiejętność posługiwania się notacją muzyczną oraz znajomość podstawowych terminów muzycznych , a także stosowanie ich do konkretnych zjawisk artystycznych
– Umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych wyrażająca się w propozycjach własnych interpretacji i podejmowaniu działań twórczych
– Umiejętność dokonania prostej analizy słuchanego utworu muzycznego
– Umiejętności muzyczno – ruchowe
– Umiejętność pracy zespołowej opartej o twórcze działania artystyczne
– Chęć rozwijania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki
– Chęć uczestniczenia w życiu kulturalnym szkoły, regionu
– Aktywność, zaangażowanie i odpowiednia postawa na zajęciach muzyki

OSIĄGNIĘCIA:
– Rozpoznawanie wybitnych dzieł muzycznych
– Własna aktywność muzyczna
– Dbanie o estetyczny wygląd własny i otoczenia

SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
– Kartkówki
– Sprawdziany praktyczne (ćwiczenia sprawdzające zastosowanie wiadomości teoretycznych w praktyce)
– Odpowiedzi ustne
– Zadania
– Zeszyt
– Aktywność, praca na lekcji
– Udział w imprezach, konkursach, życiu kulturalnym.

KRYTERIA OCEN:

OCENĘ CELUJĄCĄ - otrzymuje uczeń, który wykazuje się realizacją zadań nadobowiązkowych - reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych, aktywnie uczestniczy w imprezach szkolnych, wykazuje się uzdolnieniami artystycznymi, kompletnie i starannie wykonuje zadania dodatkowe, podejmuje samodzielnie działania twórcze, przyswojone wiadomości uzupełnia informacjami z innych źródeł, wykazuje się umiejętnościami, wiadomościami i postawami wchodzącymi w zakres oceny bardzo dobrej. Utwory wokalne wykonuje solo a’cappella z odpowiednią emisją głosu, intonacją, dykcją.

OCENĄ BARDZO DOBRĄ - otrzymuje uczeń, który systematycznie pracuje na każdej lekcji, jest zawsze przygotowany do zajęć i starannie prowadzi zeszyt, dokładnie wykonuje zadania obowiązkowe, ; posiada umiejętność refleksyjnego słuchania muzyki, dokonuje samodzielnie analizy dzieł muzycznych opanuje pełen zakres wiedzy teoretycznej ( określony programem nauczania ), a zdobyte wiadomości potrafi zastosować w praktyce; umie posługiwać się podstawowymi środkami wyrazu muzycznego , aktywnie uczestniczy w zajęciach, dba o swój warsztat pracy, wykazuje pozytywną postawę wobec stawianych zadań, mobilizuje kolegów do aktywności na lekcjach.

OCENĘ DOBRĄ - otrzymuje uczeń, który jest gotowy do podjęcia pracy aktywnie uczestnicząc w zajęciach, prawidłowo wykonuje zadania praktyczne, choć brakuje mu niekonwencjonalnych i ciekawych pomysłów, zadania i ćwiczenia muzyczne są poprawnie realizowane ( na miarę swoich możliwości ); zeszyt jest uzupełniony, ale posiada mankamenty dotyczące treści, bądź estetyki; posiadany zakres wiedzy pozwala na rozwiązywanie problemów z dziedziny muzyki ; uczeń przychodzi na lekcje przygotowany i wyposażony w odpowiednie materiały oraz chętny do pracy.

OCENĘ DOSTATECZNĄ – otrzymuje uczeń, który wymaga zachęty do pracy, nie zawsze jest przygotowany do zajęć, w zadaniach teoretycznych występują błędy, czasem wymaga pomocy nauczyciela, z mniejszą starannością wykonuje zadania obowiązkowe, ; uczeń nie zawsze potrafi zinterpretować pracę i obronić swoje stanowisko, w ćwiczeniach muzycznych zdarzają się liczne „potknięcia” , brak też równego, bądź odpowiedniego tempa; uczeń
prowadzi zeszyt, lecz występują w nim braki; uczeń posiada wiadomości i umiejętności umożliwiające mu rozwiązywanie zadań muzycznych o średnim stopniu trudności, niekiedy przy pomocy nauczyciela; nie zawsze aktywnie uczestniczy w zajęciach.

OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ - otrzymuje uczeń , który wymaga zachęty do pracy i dłuższego czasu na jej wykonanie; niechętnie wykonuje zadania i ćwiczenia praktyczne, często korzysta z pomocy nauczyciela, w zeszycie ma liczne braki; deficyty powodują, że uczeń tylko w ograniczonym zakresie rozwiązuje problemy muzyczne o minimalnym stopniu trudności; rzadko wykazuje aktywność na lekcji.

OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ – otrzymuje uczeń, który przede wszystkim wykazuje bierny i niechętny stosunek do przedmiotu i nie wyraża chęci poprawy; jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć, nie wykonuje zadań twórczych o minimalnym stopniu trudności, nie wykonuje ćwiczeń, nie współpracuje z nauczycielem w celu poprawienia ocen; swoja postawą dezorganizuje zajęcia i zniechęca pozostałych uczniów do pracy.

Uwaga!
Oceny niedostateczne uczeń powinien poprawiać na bieżąco (w ciągu dwóch tygodni), a w uzasadnionych przypadkach w terminie ustalonym w porozumieniu z nauczycielem.
 

Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami statutu.

opracowała Teresa Gabruk

powrót

 

   
(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt