SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.

 

 

ROZDZIAŁ IX

 

Wewnątrzszkolne zasady oceniania.

 

Dokument opracowano na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83 poz.562) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 141, poz. 1150) Zawarte w nim zasady oceniania dotyczą wszystkich nauczycieli i uczniów Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów.

§ 102.1. Ocenianiu podlegają:

1)  osiągnięcia edukacyjne ucznia;

2)  zachowanie ucznia.

3)  projekt edukacyjny.

2.  Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

3.  Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.

4.  Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

5.  Projekt edukacyjny podlega ocenianiu według odrębnych zasad opisanych w § 119 Statutu szkoły. Ocena za wkład pracy ucznia w realizacji projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2) promocję do klasy wyższej lub ukończenie gimnazjum.

6.  Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)  poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;

2)  udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)  motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)  dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)  umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy w dydaktyczno-wychowawczej.

7.  Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1)  formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych  śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2)  ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w Szkole;

3)  ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 105;

4)  przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5)  ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

6)  ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

7) ustalanie sposobu i kryteriów oceny projektu edukacyjnego;

8)  ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

8.  Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.

§ 103. W ocenianiu obowiązują zasady:

1.  Zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie. Ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych.

2.  Zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie.

3.  Zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu.

4.  Zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.

5.  Zasada otwartości – wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację.

§ 104. Jawność oceny.

1.  Nauczyciel na początku roku szkolnego przedstawia uczniom opracowany przez siebie (wybrany) program nauczania w danej klasie uwzględniający profil i specyfikę zespołu.

2.  Nauczyciele na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o:

1)  wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania;

2)  sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3)  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

4)  skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5) warunkach, sposobach oraz kryteriach oceny projektu edukacyjnego.

3.  Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją krótko uzasadnić.

§ 105. Tryb oceniania i skala ocen.

1.  Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się według następującej skali, z następującymi skrótami literowymi:

1)  stopień celujący                -     6   -  cel;

2)  stopień bardzo dobry        -     5   -  bdb;

3)  stopień dobry                    -     4   -  db;

4)  stopień dostateczny          -     3   -  dst;

5)  stopień dopuszczający      -     2   -  dop;

6)  stopień niedostateczny     -     1   -  ndst.

2.  Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym w formie pełnych cyfr, oceny klasyfikacyjne i w pozostałych dokumentach-słownie, w pełnym brzmieniu.

3.  Informacje o osiągnięciach i postępach ucznia w nauce nauczyciel przedstawia uczniowi na bieżąco, a rodzicom (prawnym opiekunom) podczas zebrań klasowych odbywających się według harmonogramu opracowanego przez Dyrekcję Szkoły, a także podczas indywidualnych konsultacji z nimi.

4.  Dopuszcza się stosowanie następujących form sprawdzania wiedzy i umiejętności, waga ocen w kolejności od najwyższej:

a) pisemną (praca klasowa 1 godzinna, test, sprawdzian – kartkówka 15 minutowa, prace domowe-obowiązkowe i nadobowiązkowe),

b) ustna (odpowiedź, recytacja, aktywność na lekcji),

c) sprawnością (umiejętności pracy z tekstem oraz umie­jętność praktycznego stosowania wiadomości),

d) praca w grupie.

5.  Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel może wstawić uczniowi ocenę celującą, bardzo dobrą lub dobrą. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do wystawienia uczniowi oceny dostatecznej dopuszczającej lub niedostatecznej.

6.  Nie odrobienie pracy domowej, brak zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego może być podstawą do ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej z danego przedmiotu.

7.  Ocenę semestralną ustala się w oparciu o oceny bieżące z odpowiedzi ustnych, prac pisemnych, prac domowych-obowiązkowych i nadobowiązkowych, za aktywność (dopuszcza się plusy) i osiągnięcia obserwowane podczas zajęć.

§ 106. Ocenianie śródroczne.

1.  Ocena bieżąca.

1)  Bieżące ocenianie wynikające z przedmiotowych zasad oceniania winno być dokonywane systematycznie;

2)  Uczeń powinien zostać oceniony z każdej sprawności charakterystycznej dla danego przedmiotu;

3)  Przy ocenianiu nauczyciel uzasadnia ocenę, daje uczniowi wskazówki, w jaki sposób może on poprawić swoje osiągnięcia edukacyjne;

4)  Uzasadnienie powinno być sformułowane w sposób życzliwy dla ucznia i powinno uwzględniać jego wysiłek w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych;

5)  W uzasadnieniu nauczyciel stosuje zasadę pierwszeństwa zalet;

6)  Jedną z form oceniania bieżącego jest kartkówka ( pisemne sprawdzenie wiedzy i umiejętności z trzech ostatnich lekcji ), trwająca do piętnastu minut;

7)  Nauczyciel podczas oceniania stosuje zróżnicowaną ocenę: za odpowiedzi ustne, krótsze i dłuższe prace pisemne, zadania domowe, dodatkowo wykonane zadania, prace, itp.

2.  Wewnątrzszkolne zasady przeprowadzanie pisemnej pracy kontrolnej:

1)  Za pracę kontrolną pisemną uznaje się każdą klasówkę, kartkówkę – sprawdzian.

2)  Prace kontrolne są obowiązkowe dla wszystkich uczniów .

3)  Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od daty oddania pracy. Nauczyciel na prośbę ucznia ma obowiązek ustalić termin i miejsce pisa­nia sprawdzianu. W przypadku gdy uczeń nie zgłosił się na sprawdzian w ciągu miesiąca na najbliższej lekcji nauczyciel  wpisuje w puste miejsce ocenę niedostateczną.

4)  Poprawa oceny prac jest dobrowolna i musi się odbywać poza lekcjami danego przedmiotu w ciągu dwóch tygodni od daty rozdania prac. Uczeń pisze ją tylko raz.

5)  Każdy stopień uzyskany podczas poprawiania pracy klasowej wpisuje się do dziennika. Jeżeli uczeń podczas poprawy uzyskał stopień wyższy, poprzedni stopień wykorzystywany jest tylko do oceny systematyczności pracy ucznia.

6)  Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, w ciągu dnia -jedna. Nauczyciel planujący przeprowadzenie pracy klasowej wpisuje ołówkiem w dzienniku lekcyjnym jej temat z odpowiednim wyprzedzeniem, o ile nie zaplanowano już w danym tygodniu 3 klasówek.

7)  Nauczyciel podczas każdego pracy kontrolnej podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymania określonej oceny. Prace klasowe bez przygotowanej punktacji nie mogą być przeprowadzone.

8)  Na koniec semestru (roku szkolnego) nie przewiduje się pracy kontrolnej końcowej (zaliczeniowej).

9)  Każda praca kontrolna powinna zawierać zadanie (polecenie) wykraczające poza podstawy programowe, ocenianie na stopień celujący, pod warunkiem uzyskania przez ucznia co najmniej 91% punktów przewidzianych na pracy.

10)   Rodzice mają możliwość wglądu do  sprawdzianów na zebraniach rodzicielskich.

11)   Progi procentowe ocen przy ocenianiu prac pisemnych:

100% - powyżej- celujący

91-100% - bardzo dobry

75-90% - dobry

51-74% - dostateczny

35- 50% - dopuszczający

0-34% - niedostateczny

§ 107. Nieprzygotowane ucznia do lekcji.

1.  Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowane w liczbie określonej w przedmiotowym systemie oceniania, lecz nie częściej niż dwa razy w semestrze.

2.  Nie ocenia się ucznia negatywnie w dniu powrotu do szkoły po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności. Ocenę pozytywną nauczyciel wpisuje do dziennika lekcyjnego na życzenie ucznia.

3.  Nie ocenia się negatywnie ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej (wypadek, śmierć bliskiej osoby i inne przyczyny niezależne od woli ucznia). Ocenę pozytywną nauczyciel wpisuje do dziennika lekcyjnego na życzenie ucznia.

§ 108. Wymagania edukacyjne.

1.  Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen sformułowane są w przedmiotowych systemach oceniania, opracowanych przez zespoły przedmiotowe z uwzględnieniem specyfiki profilu i możliwości edukacyjnych uczniów w konkretnej klasie.

2.  Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się  według poniższej skali stosując następujące kryteria oceniania.

 

Stopień

Stopień wyrażony słownie

Dopuszczalny skrót

Ogólnie kryteria ustalania stopni

6

Celujący

 

cel

ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.

Wiadomości ściśle naukowe o szerszym zakresie niż wymagania programowe; treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

ROZUMIENIE TREŚCI.

Zgodnie z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez jakiejkolwiek pomocy.

UMIJĘTNIŚCI STOSOWANIA WIEDZY.

Samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.

Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową. Wysoka umiejętność wypowiadania się w sposób zwięzły i rzeczowy

5

Bardzo dobry

bdb

ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.

Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ.

ROZUMIENIE TREŚCI.

Właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez pomocy nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.

Umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez pomocy nauczyciela.

KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.

Poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, zwięzłość i rzeczowość wypowiedzi.

4

Dobry

db

ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.

Opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami logicznymi.

ROZUMIENIE TREŚCI.

Poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk pod kierunkiem nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.

Stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych pod kierunkiem nauczyciela.

KULTURA PRZEKZYWANIA WIADOMOŚCI.

Brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych Język umiarkowanie zwięzły i rzeczowy.

3

Dostateczny

dst

ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.

Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe powiązane związkami logicznymi.

ROZUMIENIE TREŚCI.

Dość popraw rozumienie uogólnień oraz wyjaśnienie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela.

UMIJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.

Stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.

Niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała rzeczowość i zwięzłość wypowiedzi.

2

Dopuszczający

dop

ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.

Nieznajomość nawet podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno zestawione.

ROZUMIENIE TREŚCI.

Brak zrozumienia podstawowych uogólnień i nie umieję­tność wyjaśniania zjawisk.

UMIJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.

Brak umiejętności stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela.

KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.

Liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu.

1

Niedostateczny

ndst

ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI

Rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej między wiadomościami.

ROZUMIENIE TREŚCI.

Zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.

UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.

Zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.

KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.

Bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem literackim.

 

3.  Wymagania edukacyjne w przypadku przedmiotów nauczanych przez co najmniej dwóch nauczycieli powinny być opracowane w ramach zespołów przedmiotowych.

4.  Nauczyciel zobowiązany jest, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom. Wyjątek stanowią przedmioty kierunkowe w klasach profilowanych (przedmioty realizowane według rozszerzonych programów nauczania). Uczniowi, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym z przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym, Dyrektor Szkoły proponuje zmianę profilu kształcenia (z innym doborem przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym).

5.  Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki i techniki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

6.  Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

7.  Uczeń zwolniony z zajęć wymienionych w punkcie 5 jest obowiązany być obecny na lekcji, jeśli zajęcia te wypadają w środku planu lekcji. W przypadku, gdy przypadają one na ostatnie lub pierwsze godziny lekcyjne uczeń może być zwolniony z obecności po przedstawieniu pisemnej prośby rodziców z tych lekcji.

8.  W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

9.  W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

10.  Dyrektor Szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z  nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.( zmiana w Dz.U.z 31 marca 2009r  Nr 58, poz. 475 )

§ 109. Klasyfikacja śródroczna i roczna.

1.  Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

I   semestr   - IX  -  I

II  semestr   -  II  -  VI

2.  Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

3.  Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I semestru, a roczne na koniec II semestru.

4.  Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem oceny bieżącej. Niedopuszczalne jest ustalenie oceny klasyfikacyjnej na podstawie jednorazowego sprawdzianu wiedzy na koniec semestru.

5.  W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, odrębnie ocenia się poszczególne zajęcia edukacyjne wchodzące w skład tego bloku. Zm. w Dz.U.z 31 marca 2009r  Nr 58, poz. 475 )

6.  Na miesiąc przed śródrocznym (rocznym) plenarnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia o przewidywanej dla niego śródrocznej (rocznej) niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej i odnotowują ten fakt w dzienniku lekcyjnym.

7.  Wychowawca klasy zobowiązany jest przekazać przynajmniej jednemu z rodziców (prawnych opiekunów) ucznia informacje o przewidywanej dla niego rocznej (semestralnej) ocenie niedostatecznej podczas indywidualnej rozmowy lub w formie pisemnej.

8.  Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, Szkoła stwarza uczniowi szanse uzupełnienia braków w terminie do dwóch miesięcy od klasyfikacji śródrocznej.

§ 110. Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych.

1.  Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły (§ 109 pkt. 6 Statutu Szkoły).

2.  Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen cząstkowych jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub od niej wyższa.

3.  Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celująca, ponieważ jej uzyskanie regulują oddzielne przepisy.

4.  Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:

1)  frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);

2)  usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;

3)  przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;

4)  uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;

5)  skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym konsultacji indywidualnych.

5.  Uczeń ubiegający się o podwyższenie oceny zwraca się z pisemną prośbą w formie podania do wychowawcy klasy, w ciągu 7 dni od ostatecznego terminu poinformowania uczniów o przewidywanych ocenach rocznych.

6.  Wychowawca klasy sprawdza spełnienie wymogu w ust.4 pkt. 1 i 2, a nauczyciel przedmiotu spełnienie wymogów ust. 4 pkt. 3, 4 i 5.

7.  W przypadku spełnienia przez ucznia wszystkich warunków z ust. 4, nauczyciel przedmiotu wyrażają zgodę na przystąpienie do poprawy oceny.

8.  W przypadku niespełnienia któregokolwiek z  warunków wymienionych w punkcie 5. prośba ucznia zostaje odrzucona, a wychowawca lub nauczyciel odnotowuje na podaniu przyczynę jej odrzucenia.

9.  Uczeń spełniający wszystkie warunki najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela przedmiotu dodatkowego sprawdzianu pisemnego, obejmującego tylko zagadnienia ocenione poniżej jego oczekiwań.

10.  Sprawdzian, oceniony zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, zostaje dołączony do dokumentacji wychowawcy klasy.

11.  Poprawa oceny rocznej może nastąpić jedynie w przypadku, gdy sprawdzian został zaliczony na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.

12.  Ostateczna ocena roczna nie może być niższa od oceny proponowanej, niezależnie od wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.

§ 111. Egzamin klasyfikacyjny.

1.  Uczeń może być niesklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2.  Brak klasyfikacji oznacza, że nauczyciel nie mógł ocenić osiągnięć edukacyjnych ucznia z powodu określonej w ust. 1 absencji.

3.  Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

4.  Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. W przypadku braku zgody Rady Pedagogicznej uczeń nie jest promowany do klasy programowo najwyższej lub nie kończy Szkoły.

5.  Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki, uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza Szkołą oraz uczeń, który otrzymał zgodę Dyrektora na zmianę profilu kształcenia, celem wyrównania różnic programowych.

6.  Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

7.  Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

8.  Egzamin klasyfikacyjny roczny musi być przeprowadzony w terminie umożliwiającym uczniowi przystąpienie do egzaminu poprawkowego.

9.  Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, plastyki, techniki, zajęć laboratoryjnych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

10.  Egzamin klasyfikacyjny w przypadkach, o których mowa w ust. 3, 4, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora Szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

11.  Egzamin klasyfikacyjny w przypadku, o którym mowa w ust. 5 przeprowadza komisja, powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1)  dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

2)  nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

12.  W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być  obecni – w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

13.  Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa  w ust. 10 lub skład komisji, o której mowa w ust.11, termin egzaminu klasyfikacyjnego, zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne, wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

14.  Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 15 oraz § 112.

15.  Uczeń, któremu w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego rocznego ustalono jedną ocenę niedostateczną, może przystąpić do egzaminu poprawkowego. W szczególnym wypadku Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na przeprowadzenie egzaminu poprawkowego z dwóch przedmiotów, z których ustanowiono uczniowi oceny niedostateczne w toku egzaminu klasyfikacyjnego.

§ 112. Egzamin poprawkowy.

1.  Każdy uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Warunkiem koniecznym uzyskania takiej zgody jest przynajmniej dobra ocena z zachowania.

2.  Wniosek do Rady Pedagogicznej o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie ustalonym przez dyrekcję Szkoły.

3.  Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego, techniki i zajęć laboratoryjnych, z których to przedmiotów egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

4.  Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

5.  W jednym dniu uczeń może zdawać egzamin tylko z jednego przedmiotu.

6.  Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:

1)  Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji;

2)   nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;

3)   nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

7.  Pytania egzaminacyjne układa egzaminator, a zatwierdza Dyrektor Szkoły najpóźniej na dzień przed egzaminem poprawkowym. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać wymaganiom edukacyjnym, o których mowa w § 108 pkt. 2 według pełnej skali ocen.

8.  Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu w dyrektorem tej szkoły.

9.  Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.

10.  Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

11.  Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ocena ostateczna z zastrzeżeniem § 113 ust. 6.

12.  Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.

13.  Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

§ 113. Sprawdzian wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym.

1.  Uczeń lub jego rodzice  (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2.  Dyrektor szkoły w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

3.  W skład komisji wchodzą:

1)  Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji;

2)  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;

3)  dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia  edukacyjne.

4.  Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 3, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

5.  Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

6.  Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

7.  Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin sprawdzianu, zadania sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8.  Do protokołu, o którym mowa w pkt. 7, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

9.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.

10.  Przepisy 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

§ 114. Ocena zachowania.

1.  Ramowe kryteria oceny zachowania ustala Zespół Wychowawczy.

2.  Szczegółowe kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając specyfikę zespołu.

3.  Wychowawca na początku roku szkolnego  informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

4.  Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1)  wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2)  postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3)  dbałość o honor i tradycje szkoły;

4)  dbałość o piękno mowy ojczystej

5)  dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

6)  godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

7)  okazywanie szacunku innym osobom;

8)  realizację projektu edukacyjnego.

5.  Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali, z podanymi skrótami:

1.   wzorowe            -  wz;

2.   bardzo dobre      -  bdb;

3.   dobre                  -  db;

4.   poprawne           -  popr;

5.   nieodpowiednie  -  ndp;

6.   naganne              -  ng.

6.  Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły.

7.  Uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.

8.  Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

9.  Dyrektor Szkoły w przypadku stwierdzenia, że  oczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, powołuje komisje, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

10.  W skład komisji wchodzą:

1)  Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

2)  wychowawca klasy;

3)  wskazany przez Dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;

4)  pedagog;

5)  psycholog;

6)  przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;

7)  przedstawiciel Rady Rodziców.

11.  Roczna cena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.

12.  Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

13.  Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo lub nie ukończeniu Szkoły przez ucznia któremu w Szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

14.  Uczniowi, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy Szkoły.

§ 115. Tryb ustalania oceny zachowania:

1.  Uczeń ma prawo do samooceny w formie pisemnej zgodnie z kryteriami zachowania. Ocenę tę przedkłada do wglądu tylko wychowawcy – powinna ona być brana pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej.

2.  Samorząd klasowy w porozumieniu z zespołem klasowym proponuje ocenę zachowania dla poszczególnych uczniów zgodnie z kryteriami ocen zachowania.

3.  Ostateczną ocenę ustala wychowawca klasy, zasięgając opinii zespołu uczącego dany oddział.

4.  Przewidywana ocena zachowania podana jest do wiadomości uczniów na tydzień przed radą  klasyfikacyjną.

5.  Wychowawca przedkłada zespołowi klasyfikacyjnemu uzasadnienie oceny wzorowej i nagannej na piśmie.

6.  Ocena może być zmieniona na radzie klasyfikacyjnej przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, np.: zgłoszenia przez uczących dodatkowych, dotychczas nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie oceny zachowania.

§ 116. Zasady oceniania zachowania.

1.  Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawie wobec kolegów i innych osób.

2.  W ocenianiu zachowania punktem wyjścia jest ocena dobra, którą otrzymuje uczeń awansem na początku roku szkolnego i II semestru bez względu na to, jaką ocenę uzyskał poprzednio.

3.  W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń (kradzież, elementarne naruszenie norm prawnych, drastyczne naruszenie norm obyczajowych), uchwałą Rady Pedagogicznej uczniowi można wystawić ocenę naganną, nawet wtedy, gdyby był pod innym względem wzorowy.

§ 117. Ocenę z zachowania ustala się według następujących kryteriów:

OCENĘ WZOROWĄ (WZ) OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:

I.      Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

1)  Samodzielnie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,

2)  Systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,

3)  Osiąga sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych, na szczeblu powiatowym i wojewódzkim,

4)  Aktywnie uczestniczy we wszystkich zajęciach lekcyjnych.

II.    Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:

1)  Dba o mienie szkoły i reaguje na przypadki jego dewastowania.

2)  Bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły( samorząd klasowy i szkolny

3)  Pomaga kolegom w nauce i innych sprawach życiowych

III. Dbać o honor i tradycje szkoły:

1)   Godnie reprezentuje szkołę w trakcie uroczystości szkolnych i lokalnych,

2)   Angażuje się kultywowanie tradycji szkoły.

IV.   Dbałość o piękno mowy ojczystej:

1)  Dba o kulturę słowa, własną i swoich rówieśników,

2)  Bierze udział w dyskusjach szanujących zdanie i godność innych.

V.     Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

1)  Promuje zdrowy styl życia- nie ulega nałogom,

2)  Nie przejawia zachowań agresywnych, reaguje na przejaw agresji wśród innych uczniów,

3)  Dba o higienę osobistą.

VI.   Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

1)  Zawsze zachowuje się kulturalnie w szkole i poza nią,

2)  Dba o odpowiedni ubiór i wygląd w szkole (nie maluje się, nie farbuje włosów, w szkolne święta wkłada strój galowy).

VII. Okazywanie szacunku innym osobą:

1)  Zawsze zwraca się z szacunkiem do innych osób,

2)  Zawsze używa zwrotów grzecznościowych.

VIII.  Realizacja projektu edukacyjnego.

1)  Podczas realizacji projektu gimnazjalnego czynnie uczestniczył w formułowaniu tematu projektu, aktywnie uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach jego realizacji.

OCENĘ BARDZO DOBRĄ (BDB) OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:

I.      Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

1)  Systematyczne i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekarskie.

2)  Zainspirowany przez nauczyciela podejmuje dodatkowe zadania wzbogacające proces dydaktyczny.

3)  Bierze udział w olimpiadach przedmiotowych i zawodach sportowych.

4)  Aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych

5)  Ma nie więcej niż dwa spóźnienia.

II.    Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:

1)  Dba o mienie szkoły i reaguje na przypadki jego dewastowanie.

2)  Bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły ( samorząd klasowy i szkolny).

3)  Nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce.

III. Dbałość o honor i tradycje szkoły:

1)  Godnie reprezentuje szkołę w trakcie uroczystości szkolnych i lokalnych.

2)  Dba o dobre imię szkoły w trakcie wycieczek szkolnych i innych zajęć pozaszkolnych.

IV.   Dbałość o piękno mowy ojczystej:

1)  Dba o własną kulturę słowa.

2)  Wyraża swoje zadanie, uczucia nie naruszając godności innych.

V.     Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

1)  Nie ulega nałogom.

2)  Nie przejawia zachowań agresywnych.

3)  Dba o higienę osobistą.

VI.   Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

1)  Zawsze zwraca się z szacunkiem do innych osób.

2)  Zawsze używa zwrotów grzecznościowych.

VII. Realizacja projektu edukacyjnego.

1)  Pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając członków zespołu.

OCENĘ DOBRĄ (DB) OTRZYMUJE UCZEŃ KTÓRY:

I.      Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

1)  Systematyczne i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne.

2)  Zainspirowany przez nauczyciela podejmuje dodatkowe zadania wzbogacające proces dydaktyczny.

3)  Sprawdza swoje umiejętności i wiedzę w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

4)  Aktywie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych.

5)  Ma nie więcej niż trzy spóźnienia i siedem godzin nieusprawiedliwionych.

II.    Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:

1.   Dba o mienie szkoły i reaguje na przypadki jego dewastowania.

2.   Bierze udział w pracach i akcjach organizowanych na rzecz społeczności szkolnej.

3.   Nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce.

III. Dbałość o honor i tradycje szkoły:

1)  Godnie reprezentuje szkołę w trakcie uroczystości szkolnych i lokalnych.

2)  Dba o dobre imię szkoły w trakcie wycieczek szkolnych i innych zajęć pozaszkolnych.

IV.   Dbałość o piękno mowy ojczystej:

1)  Dba o własną kulturę słowa.

2)  Wyraża swoje zadanie, uczucia nie naruszając godności innych.

V.     Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

1)  Nie ulega nałogom.

2)  Nie przejawia zachowań agresywnych.

3)  Dba o higienę osobistą.

VI.   Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

1)  Zachowuje się kulturalnie w szkole i poza nią.

VII. Okazywanie szacunku innym osobą:

1)  Zwraca się z szacunkiem do innych osób.

2)  Używa zwrotów grzecznościowych.

VIII.  Realizacja projektu edukacyjnego:

1.   Prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.

OCENĘ POPRAWNĄ (POPR ) OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:

I.      Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

1)  Czasami spóźnia się na zajęcia lekcyjne lub opuścił bez usprawiedliwienia 15 godzin lekcyjnych w semestrze.

2)  Niesystematycznie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań.

3)  Czasami łamie postanowienia Statutu Szkoły, lecz po zwróceniu uwagi zmienia swoje postępowanie.

4)  Osiąga wyniki w nauce nie zawsze są  zgodne z możliwościami ucznia.

II.    Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:

1)  Zdarza mu się niszczyć mienie szkolne, ale naprawia szkody.

2)  Przejawia postawę bierną w pracach i akcjach na rzecz społeczności szkolnej.

III. Dbałość o honor i tradycje szkoły:

1)  Zdarza mu się zachowywać niewłaściwie podczas uroczystości szkolnych i lokalnych, jednak po zwróceniu uwagi zmienia swoje zachowanie.

2)  Sporadycznie naraża dobre imię szkoły niewłaściwym zachowaniem poza jej terenem.

IV.   Dbałość o piękno mowy ojczystej:

1)  Nie zawsze poprawnie posługuje się językiem polskim.

2)  zdarza mu się użyć słów wulgarnych lub obraźliwych.

V.     Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

1)  Zdarza mu się nie przestrzegać zasad dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

2)  Zdarza mu się swoim zachowaniem zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu innych osób.

3)  Sporadycznie jego higiena osobista i wygląd budzą zastrzeżenia.

VI.   Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

1)  Zdarza mu się naruszenie godności innych osób poprzez obrażanie, wyśmiewanie, groźby.

VII. Okazywanie szacunku innym osobom:

1)  Bywa nieuprzejmy i nieżyczliwy.

2)  Zdarza mu się łamać zasady kulturalnego zachowania się i poszanowania cudzej własności.

VII. Realizacja projektu edukacyjnego:

1) Wypełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się wywiązywać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w szkole.

OCENĘ NIEODPOWIEDNIĄ (NDP) OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:

I.      Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

1)  Nagminie spóźnia się na zajęcia lekcyjne lub opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 30 godzin lekcyjnych w semestrze.

2)  Nie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań.

3)  Nagminnie łamie postanowienia Statutu szkoły, ustalenia dyrektora, wychowawcy, nauczycieli i samorządu uczniowskiego.

4)  Nie podejmuje prób wykorzystania swoich możliwości- ma lekceważący stosunek do nauki.

II.    Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:

1)  Świadomie i celowo niszczy mienie szkoły.

2)  Odmawia uczestnictwa w pracach i akcjach na rzecz społeczności szkolnej.

III. Dbałość o honor i tradycje szkoły:

1)  Lekceważy uroczystości klasowe i szkolne, a swoim zachowaniem daje zły przykład innym.

2)  Nie dba o honor i tradycje szkoły.

3)  Wpływają skargi na zachowanie ucznia poza szkołą.

IV.   Dbałość o piękno mowy ojczystej:

1)  Nie dba o poprawne posługiwanie się językiem polskim.

2)  Używa słów wulgarnych lub obraźliwych.

V.     Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

1)  Jawnie pali papierosy, pije alkohol lub używa środki odurzające w szkole lub na imprezach organizowanych przez szkołę.

2)  W zachowaniu wobec innych często przejawia agresję słowną i fizyczną.

3)  Bierze udział lub jest organizatorem zabaw zagrażających zdrowiu lub życiu.

VI.   Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

1)  Ignoruje wszelkie zalecenia dotyczące wyglądu i stroju uczniowskiego.

2)  Na ogół prezentuje postawę arogancji i lekceważenia wobec innych osób.

VII. Okazywanie szacunku innym osobom:

1)  Nie okazuje szacunku innym osobom, świadomie narusza ich godność poprzez: obrażanie, wyśmiewanie, groźby, pobicia i wymuszenia.

1)  Świadomie i celowo niszczy własność.

2)  Wychowawca klasy ustalający śródroczną i końcowo roczną ocenę zachowania ucznia ma obowiązek na żądanie przekazać jego rodzicom pisemne uzasadni oceny.

VIII.  Realizacja projektu edukacyjnego:

1.  Często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji projektu gimnazjalnego lub odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego.

OCENĘ NAGANNĄ (NG) OTRZYMUJE UCZEŃ KTÓRY:

I.      Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:

1)  Nagminnie spóźnia się na zajęcia lekcyjne lub opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 30 godzin lekcyjnych w semestrze.

2)  Nie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań.

3)  Nagminnie łamie postanowienia Statutu Szkoły, ustalenia dyrektora, wychowawcy, nauczycieli i samorządu uczniowskiego.

4)  Nie podejmuje prób wykorzystania swoich możliwości- ma lekceważący stosunek do nauki.

II.    Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:

1)  Świadomie i celowo niszczy mienie szkoły.

2)  Odmawia uczestnictwa w pracach i akcjach na rzecz społeczności szkolnej.

III. Dbałość o honor i tradycje szkoły:

1)  Lekceważy uroczystości klasowe i szkolne, a swoim zachowaniem daje zły przykład innym.

2)  Nie dba o honor i tradycje szkoły.

3)  Wpływają skargi na ucznia poza szkołą.

IV.   Dbałość o piękno mowy ojczystej:

1)  Nie dba o poprawne posługiwanie się językiem polskim.

2)  Używa słów wulgarnych lub obraźliwych.

V.     Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

1)  Jawnie pali papierosy, pije alkohol lub używa środki odurzające w szkole lub na imprezach organizowanych przez szkołę.

2)  W zachowaniu wobec innych często przejawia agresję słowną i fizyczną.

3)  Bierze udział lub jest organizatorem zabaw zagrażających zdrowiu lub życiu.

VI.   Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:

1)  Ignoruje wszelkie zalecenia dotyczące wyglądu i stroju uczniowskiego.

2)  Na ogół prezentuje postawę arogancji i lekceważenia wobec innych osób.

VII. Okazywanie szacunku innym osobom:

1)  Nie okazuje szacunku innym osobom, świadomie narusza ich godność poprzez: obrażanie, wyśmiewanie, groźby, pobicia i wymuszenia.

2)  Świadomie i celowo niszczy własność.

VIII.  Realizacja projektu edukacyjnego:

1) Nie przystąpił do realizacji projektu lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu jak i opiekuna.

IX.      Wychowawca klasy ustalając śródroczną i końcową ocenę zachowania ucznia ma obowiązek na żądanie przekazać jego rodzicom pisemne uzasadnienie tej oceny.

§ 118. Punktowy system oceniania zachowania w Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Łosiowie.

1.   Każdy uczeń na początku każdego semestru otrzymuje wyjściowe 100p. W ciągu całego semestru może uzyskać za swoje zachowanie punkty dodatnie i ujemne.

2.    Oceną wyjściową jest ocena dobra

3.    Zależność oceny zachowania od ilości uzyskanych punktów.

 

Liczba punktów uzyskanych w semestrze

Ocena z zachowania

200 punktów i więcej

Wzorowe

160-199

Bardzo dobre

120-159

Dobre

80-119

Poprawne

40-79

Nieodpowiednie

39-i mniej punktów

Naganne

 

4.   Oceny wzorowej i bardzo dobrej nie może otrzymać uczeń, który mimo wystarczającej liczby punktów otrzymał uwagi za:

·       picie alkoholu,

·       palenie papierosów,

·       ucieczkę z lekcji,

·       kradzież, wymuszanie,

·       pobicie kolegi,

·       niewłaściwe zachowanie w stosunku do nauczyciela – zachowanie aroganckie,

·       wandalizm,

·       interwencja policji (z udowodnieniem winy).

5.   Nauczyciel dokonuje wpisów o zachowaniu każdego ucznia w zeszycie klasowym wklejonym do dziennika klasowego.

6.   Ocenę z zachowania ustala wychowawca na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. Ocena ta może ulec zmianie.

Uczeń punkty dodatnie otrzymuje za:

Lp.

Punkty dodatnie

Ilość i częstotliwość

1.

Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na szczeble - szkolne:

1.    udział

2.     miejsca 1-3

 

 

7p

10p

W przypadku, gdy zawody lub konkursy odbywają się w sobotę lub niedzielę to wpisujemy uczniom o 50 % punktów więcej

2.

Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na szczeble - gminne:

1.    udział

2.    miejsca1-3

 

 

10p

15p

3.

Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na szczeble powiatowe, rejonowe:

1.    udział

2.    miejsca 1-3

 

 

 

10p

15p

4.

Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na szczeble: wojewódzkie/półfinał:

1.    udział

2.    finalista

3.    laureat

 

 

 

10p

20p

30p

5.

Konkursy artystyczne, ekologiczne – szkolne:

1.    udział

2.    miejsca1-3

Rejonowe, powiatowe, wojewódzkie:

5.    udział

6.    wyróżnienie

7.    miejsca1-3

 

10p

12p

 

10p

15 p

20p

6.

Konkursy ogólnopolskie:

  1. udział

  2. osiągnięcia

 

15p

25p

7.

Udział lub organizacja  uroczystości szkolnych oraz imprez środowiskowych.

każdy raz 1-10p

8.

Aktywny udział w pracy samorządu:

- klasowego

- szkolnego

 

0-10p./sem

0-20p./sem

9.

Aktywność w zajęciach profilaktycznych  i psychoedukacyjnych.

 

0-10p

10.

Aktywny udział w pracy na rzecz klasy.

1-10p

11.

Sumienne wykonywanie dyżuru klasowego.

Pomoc w porządkowaniu klasy i szkoły.

1-5p

 

12.

Aktywny udział w pracy na rzecz szkoły,

- wykonanie gazetki,

 - organizacji np. PCK,

- czynności na rzecz innych np. wolontariat,

- udział w akcjach społecznych,

-praca w środowisku lokalnym (udział w dożynkach wiejskich, zawodach strażackich, klubach sportowych, bibliotece, Domu Kultury)

 

0-10 p

0-15p

 

0-20 p

 

 

0-20p

13.

Inicjatywa i pomoc w instalacji pomocy multimedialnych.

0-5p

14.

Pomoc koleżeńska w nauce na terenie szkoły lub poza nią.

10p semestr

15.

Udział w chórze podczas uroczystości szkolnych i imprezach środowiskowych.

każdy raz 5p
 (w sobotę lub niedzielę +50%)

16.

Opieka nad sprzętem nagłaśniającym lub multimedialnym

każdy raz 5p.

17.

Dbałość o kronikę klasową, szkolną lub organizacji

10p semestr

18.

Kultura osobista ucznia

max 10p na koniec sem.

19.

Zbiórka surowców wtórnych (puszki, makulatura, baterie)

20 szt. – 5p

max 50 p. semestr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń punkty ujemne otrzymuje za:

 

Lp.

Punkty ujemne

Ilość i częstotliwość

1.

Ucieczka z zajęć edukacyjnych- wagary

1h-10p

cały dzień 30p.

2.

Spóźnienie na zajęcia edukacyjne: 3dozwolone, kolejne

każde kolejne 5p

3.

Godziny nieusprawiedliwione: 10h-2p, 10 i więcej-4p

20h-8p, każde następne 20h+8p

4.

Niespełnienie obowiązków dyżurnego klasowego

każdy raz 5p

5.

Agresja fizyczna, psychiczna, przemoc, bójki uczniowskie

każdy raz 20p

6.

Brak kultury osobistej

max 10p raz na sem.

7.

Zachowanie zagrażające zdrowiu lub życiu własnemu i innych osób

każdy raz 7p

8.

Używanie wulgarnych słów i gestów

każdy raz 10p

9.

Kradzież, wymuszanie

każdy raz 20p

10.

Palenie papierosów w szkole i poza nią

każdy raz 20p

11.

Picie alkoholi w szkole i poza nią

każdy raz 20p

12.

Używanie i posiadanie narkotyków w szkole i poza nią

każdy raz 30p

13.

Zaśmiecanie: rzucanie śmieci- 5p, brak reakcji na podniesienie śmieci- 7p.

 

14.

Brak odpowiedniego stroju na uroczystościach szkolnych

każdy raz 10p

15.

Nieodpowiedni wygląd ucznia:

- strój(duży dekolt, długość bluzek nie zakrywająca pępek)

- fryzura (malowanie, trwała, pasemka)

- kolczyki długie, biżuteria stwarzająca niebezpieczeństwo

- makijaż

 

każdy raz 5p

każdy raz 5p

każdy raz 5p

każdy raz 5p

16.

Niszczenie mienia szkolnego.

każdy raz 10p

17.

Malowanie ławek, mebli, ścian.

każdy raz 10p

18.

Nieodpowiednie zachowanie w stosunku do nauczycieli i pracowników szkoły, kolegów lub innych osób.

każdy raz 10p

19.

Przeszkadzanie na lekcji,

Żucie gumy.

każdy raz 5-10 p

 

20.

Niewłaściwe zachowanie podczas apeli, uroczystości szkolnych, wycieczek, imprez sportowych.

każdy raz 5p

21.

Brak szacunku do symboli narodowych i religijnych.

każdy raz 5p

22.

Niewłaściwe wywiązywanie się ze swoich obowiązków.

każdy raz 5p

23.

Nieuszanowanie cudzej własności.

każdy raz 10p

24.

Fałszowanie dokumentów (zwolnienia, usprawiedliwienia, dziennik, legitymacja szkolna).

każdy raz 30p

25.

Kłamstwa, zaprzeczanie zaistniałym faktom, nieprzyznawanie się do winy.

każdy raz 10p

26.

Niewykonywanie polecenia nauczyciela

każdy raz 10 p

27.

Odpisywanie zadań domowych w czasie lekcji lub przerwy.

każdy raz 5p

28.

Używanie telefonów komórkowych w czasie lekcji oraz innego sprzętu elektronicznego np. MP3, MP4, itp.

każdy raz 10p

29.

Zaczepki, plucie, popychanie, przepychanki, podstawianie nóg oraz rzucanie i wymachiwanie plecakiem.

każdy raz 10p

30.

Ściąganie.

każdy raz 20p

31.

Nie wywiązywanie się z podjętych praca w środowisku lokalnym.

każdy raz 10p

32.

Skargi o niewłaściwym zachowaniu w środowisku płynące od przedstawicieli tego środowiska.

każdy raz 10p -20p

33.

Samowolne oddalanie się na teren szkoły podstawowej i sali gimnastycznej

każdy raz 10 p

 

Wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione w ciągu 1 tygodnia

 

§ 119. Warunki i zasady wykonywania projektu edukacyjnego.

1.  Uczeń klasy drugiej lub trzeciej gimnazjum jest zobowiązany zrealizować projekt edukacyjny. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.

2.  Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych bądź wykraczać poza te treści albo mieć charakter interdyscyplinarny.

3.  Dyrektor szkoły, na pisemny umotywowany wniosek rodziców ( prawnych opiekunów), w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych , może zwolnić ucznia z realizacji projektu.

4.  W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego wpisuje się „ zwolniony” albo „ zwolniona”.

5.  Celem projektu jest kształcenie u uczniów:

1)  odpowiedzialności za własne postępy;

2)  podejmowania grupowych pomysłów;

3)  umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;

4)  rozwiązywania problemów w twórczy sposób;

5)  umiejętności stosowania teorii w praktyce i ma na celu:

6)  rozwój samoorganizacji i kreatywności;

7)  przygotowanie do publicznych wystąpień;

8)  naukę samodzielności i podejmowania aktywności;

6.  Projekt jest samodzielnie realizowany przez uczniów pod opieką nauczyciela.. W trakcie realizacjo projektu uczeń / uczniowie mogą korzystać z pomocy ekspertów z zewnątrz lub innych nauczycieli.

7.  Nauczyciele w terminie do końca września każdego roku szkolnego zgłaszają do dyrektora szkoły, na piśmie, tematy projektów edukacyjnych. Zgłoszenie tematu projektu dokonywane jest na Karcie Projektu wg wzoru:

 

 

 

KARTA PROJEKTU EDUKACYJNEGO

 

Temat projektu: ……………………………………………………………..….......………..……………..

Imię i nazwisko nauczyciela: ………………………………………………….……………..………….

Cele projektu: ….………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Czas realizacji: …………………………………………

Wielkość grupy: ……………………………………….

Sposoby realizacji projektu: ……………………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Planowane efekty:

 –dla  uczniów: ………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………..………………….

 

 – dla szkoły; ……………………….…………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………….

 

 – dla środowiska lokalnego: ………….………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….………….

Sposób prezentacji: ……………………………………………………………………….……………

Kryteria oceny: ………………...…………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..………………….

 

1.  Uczeń ( uczniowie) mają prawo zgłoszenia tematu projektu na zasadach określonych w ust.

2.  W terminie do 15 października zespoły przedmiotowe dokonują analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, innowacyjności, spodziewanych efektów dydaktyczno-wychowawczych oraz atrakcyjności.

3.  W terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów Edukacyjnych. Kopie Kart Projektów dopuszczonych do realizacji projektów umieszcza się w bibliotece szkolnej.

4.  Uczniowie zainteresowani realizacja konkretnego projektu składają wychowawcy klasy pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 31 października.

5.  Uczeń może odstąpić od realizacji wcześniej wybranego projektu w fazie planowania prac związanych z jego realizacją, po poinformowaniu nauczyciela –opiekuna projektu. Przystąpienie do innego zespołu może nastąpić za zgodą wszystkich jego członków i nauczyciela – opiekuna projektu.

6.  Zespól uczniowski przy współpracy nauczyciela – opiekuna projektu opracowuje Kartę Pracy Zespołu wg wzoru:

 

KARTA PRACY ZESPOŁU

Projekt: ………………………………………………………………………………………..………….

Skład Zespołu: ……………………………………………………………………..…………………

………………………………………………………………………………………………………..…………

Opiekun: …………………..……………………………………………………………………………..

 

 

Zadania do wykonania

 

Osoby odpowiedzialne

 

Termin realizacji

 

Materiały potrzebne do realizacji

 

Potwierdzenie wykonania wraz z datą

 

 

Podpis nauczyciela

 

Uwagi, zalecenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.  Czas pracy wykonania projektu nie może przekraczać 8 tygodni.

8.  Prezentacje projektów mają odbyć się do końca maja roku szkolnego.

9.  Dopuszcza się następujące formy prezentacji:

1)      konferencja naukowa połączona z wykładami;

2)      forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;

3)      przedstawienie teatralne, inscenizacja;

4)      książka, broszura, gazetka;

5)      prezentacja multimedialna;

6)      model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;

7)      happening, marsz;

8)      sesja dyskusyjna

9)      inna, za zgodą opiekuna.

10.  Realizacja projektu obejmuje:

1)      wybranie tematu projektu w terminie wskazanym w statucie szkoły;

2)      opracowanie Karty Pracy Zespołu;

3)      zbieranie materiałów i ich selekcja;

4)      spisanie kontraktu pomiędzy zespołem, a opiekunem zawierającym:

a)   określenie tematu,

b)   określenie terminu realizacji i prezentacji końcowej,

c)   określenie formy realizacji,

d)  określenie sposobu prezentacji;

e)  wyznaczenie terminów i sposobu konsultacji z nauczyciele,

f)    ustalenie zasad dyscypliny pracy,

g)  wyznaczenie kryteriów oceny.

5)      publiczne przedstawienie rezultatów projektu.

§ 120. Kryteria oceny projektu edukacyjnego.

1.  Ocena za wkład pracy ucznia w realizację projektu jest oceną opisową.

2.  Ocena wynika z oceny trzech elementów:

1)      oceny efektu końcowego ( wytworu), a w szczególności:

a)   zawartość merytoryczna, treść,

b)  zgodność z tematem projektu,

c)   oryginalność,

d)  kompozycja,

e)  stopień wykorzystania materiałów źródłowych,

f)    estetyka i staranność,

g)  trafność dowodów i badań,

h)  wartość dydaktyczna i wychowawcza.

2)      wkładu ucznia w realizację projektu, a w szczególności:

a)   zaangażowanie ucznia,

b)  pomysłowość i innowacyjność,

c)   umiejętność pracy w grupie,

d)  udział w praktycznym wykonaniu, wielkość zadań,

e)  stopień trudności zadań,

f)    terminowość wykonania przydzielonych zadań,

g)  poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań,

h)  pracowitość,

i)    udział w prezentacji.

3)      oceny prezentacji, w tym:

a)   poprawność językowa,

b)  słownictwo specjalistyczne,

c)   efekt artystyczny,

d)  atrakcyjność,

e)  estetyka,

f)    technika prezentacji,

g)  stopień zainteresowania odbiorów,

h)  poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi odbiorcom.

3.  Maksymalna liczba punktów przyznana za projekt wynosi 20. Wyszczególnione w ust. 2 elementy podlegają następującej punktacji:

a)   efekt końcowy ( wytwór) - 5 punktów,

b)  wkład pracy ucznia -10 punktów,

c)   prezentacja -5 punktów.

4.  Ogólna ocena za wkład ucznia w realizację projektu jest średnią ważoną i wynika z zastosowania przelicznika: 0,3 za efekt końcowy i prezentację oraz 0,6 za indywidualny wkład ucznia.

5.  Przy wystawianiu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i ocenę jego pracy przez zespół, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu np. wyniki ankiet, dyskusji.

6.  Temat projektu oraz ocenę opisową uzyskaną przez ucznia za wkład pracy w realizację tego projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

7.  Ocena z projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:

1)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.

 

Promowanie i ukończenie Szkoły.

 

1.  Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym  planie  nauczania uzyskał klasyfikacyjne roczne oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.

2.  Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

3.  Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.

4.  Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobra ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

5.  Uczeń kończy Szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na która składają się roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

6.  Uczeń kończy Szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

7.  Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje w prawie przyznania uczniom nagród ustanowionych przez kuratora oświaty.

§ 121. Świadectwa szkolne.

1.  Po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń zależnie od wyników klasyfikacji rocznej, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie lub nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.

2.  Do szczególnych osiągnięć ucznia, wpisywanych na świadectwo szkolne zalicza się osiągnięcia określone przez Opolskiego Kuratora Oświaty.

 

 

powrót

 

strona główna

 

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt