SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

Organy szkoły i ich kompetencje

 

§ 34. Organami szkoły są:

1)  Dyrektor Szkoły;

2)  Rada Pedagogiczna;

3)  Rada Rodziców;

4)  Samorząd Uczniowski.

§ 35. Każdy z wymienionych organów w § 34 ust. 1 działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem szkoły.

§ 36. Dyrektor szkoły:

1)  kieruje szkołą jako jednostką samorządu terytorialnego;

2)  jest osobą działającą w imieniu  pracodawcy;

3)  jest organem nadzoru pedagogicznego;

4)  jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;

5)  wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.

§ 37. Dyrektor szkoły kieruje bieżącą działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole. Jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.

§ 38. Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora szkoły określa ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.

§ 39. Dyrektor szkoły:

1.  Kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, a szczególności:

1)  kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości pracy;

2)  przewodniczy Radzie Pedagogicznej przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej,

3)  realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;

4)  sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;

5)  przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku wnioski i uwagi ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;

6)  współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i S.U;

7)  udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązku nauki, obowiązku szkolnego lub w formie indywidualnego nauczania;

8)  organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach określonych w statucie szkoły i decyduje o jej zakończeniu;

9)  porozumieniu z organem prowadzącym organizuje uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęcia rewalidacyjne;

10)   kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez zamieszkałe w obwodzie szkoły dzieci. W przypadku niespełnienia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki tj. opuszczenie co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, dyrektor wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

11)    dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną

12)    wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący;

13)   zwalnia uczniów z WF-u, informatyki, technologii informatyczne, drugiego języka w oparciu o odrębne przepisy;

14)    udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zezwoleń na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku nauki, obowiązku szkolnego, obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania;

15)    udziela zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie, zgodnie z zasadami określonymi w statucie;

16) występuje do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia  egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej jego części w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających uczniowi przystąpienie do nich do 20 sierpnia danego roku. Dyrektor składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia( prawnymi opiekunami).

17)    inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych;

18)    umożliwiana podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej uczniom;

19)    opracowuje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan doskonalenia nauczycieli;

20)    odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów gimnazjalnych;

2.  Organizuje działalność szkoły, a w szczególności:

1)  opracowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny;

2)  przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno- wychowawczych lub opiekuńczych;

3)  określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;

4)  zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań szkoły, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu uczniów w budynku szkolnym i placu szkolnym;

5)  dba o właściwe wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne;

6)  egzekwuje przestrzeganie przez pracowników szkoły ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość;

7)  sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkoły;

8)  opracowuje projekt planu finansowego szkoły i przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców;

9)  dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

10)   dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na terenie szkoły

11)    organizuje prace konserwacyjno-remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;

12)    powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku szkoły;

13)   odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami.

3.  Prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:

1)  nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły;

2)  powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;

3)  dokonuje oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych kierowniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny;

4)  decyduje o skierowywaniu pracownika podejmującego pracę po raz pierwszy w jednostkach samorządu terytorialnego do służby przygotowawczej;

5)  organizuje służbę przygotowawczą pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach urzędniczych w szkole;

6)  opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych;

7)  dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego;

8)  przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi szkoły;

9)  występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników;

10)    udziela urlopów zgodnie z KN i Kpa;

11)    załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;

12)    wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;

13)    wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;

14)   przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący;

15)    dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

16)   określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;

17)   odbiera ślubowania od pracowników, zgodnie z Ustawą o samorządzie terytorialnym;

18)    współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;

19)    wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.

4.  Sprawuje opiekę nad uczniami:

1)  tworzy warunki do samorządności, współpracuje z Samorządem Uczniowskim;

2)  powołuje Komisję Stypendialną;

3)  ustala w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i Rady Pedagogicznej, wysokość stypendium za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe;

4)  egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli postanowień statutu szkoły;

5)  organizuje stołówkę szkolną i określa warunki korzystania z wyżywienia;

6)  opracowuje na potrzeby organu prowadzącego listę osób uprawnionych do „wyprawki szkolnej”;

7)  sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne i organizację opieki medycznej w szkole.

§ 40. Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora szkoły. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

§ 41. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.

§ 42. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

§ 43. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza.

§ 44. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:

1)  uchwala regulamin swojej działalności;

2)  zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny;

3)  podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego;

4)  ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN;

5)  uchwala statut szkoły i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu.

§ 45. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:

1)  opiniuje szkolny zestaw programów nauczania;

2)  opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponadwymiarowych;

3)  opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

4)  opiniuje projekt finansowy szkoły;

5)  opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora szkoły;

6)  opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;

7)  wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora;

8)  opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;

9)  opiniuje tygodniowy plan lekcji;

§ 46. Rada Pedagogiczna ponadto:

1)  przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;

2)  może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora szkoły lub z innych funkcji kierowniczych w szkole;

3)  uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły;

4)  głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora szkoły;

5)  ocenia, z własnej inicjatywy sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do organu prowadzącego;

6)  uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia nauczycieli;

7)  może wybierać delegatów do Rady Szkoły, jeśli taka będzie powstawała;

8)  wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły;

9)  wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;

10)   zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli.

§ 47. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego lub organu nadzorującego.

§ 48. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

§ 49. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

§ 50. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 51. Protokóły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie papierowej. Ostemplowane i przesznurowane dokumenty przechowuje się w archiwum szkoły, zgodnie Instrukcją Archiwizacyjną.

§ 52.1. W szkole działa Rada Rodziców zwana też ze względu na tradycję Komitetem Rodzicielskim

2.  Rada Rodziców jest kolegialnym organem szkoły.

3.  Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami szkoły.

4.  W skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdego oddziału szkolnego.

5.  Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w tajnych wyborach.

6.  W wyborach, o których mowa w ust. 5 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzi (prawny opiekun).

7.  Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:

1)  wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;

2)  szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;

3)  zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

8.  Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.

9.  Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.

§ 53.1. Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:

1)  uchwala regulamin swojej działalności;

2)  uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy;

3)  uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczna Program Profilaktyki;

2.  Programy, o których mowa w § 53 ust. 1 pkt. 2 i 3 Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.

3.  W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programów Wychowawczego i Profilaktyki, programy te ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organami sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 54. Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:

1)  opiniuje projekt planu finansowego szkoły składanego przez dyrektora;

2)  opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;

3)  opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nie przedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;

4)  opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;

§ 55. Rada Rodziców może:

1)  wnioskować do dyrektora szkoły o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;

2)  występować do dyrektora szkoły, innych organów szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego w wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkolnych;

3)  delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;

4)  delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.

§ 56. W Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów działa Samorząd Uczniowski.

§ 57. Kompetencje Samorządu Uczniowskiego:

1.  Samorząd Uczniowski jest reprezentantem wszystkich uczniów gimnazjum.

2.  Opracowuje własny regulamin pracy i przedstawia do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej:

1)  Samorząd Uczniowski składa się  z 8 osób sprawujących swój ,,urząd” przez 1 rok

2)  przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego wybiera cała społeczność szkolna w wyborach równych i bezpośrednich

3)  kandydować mogą uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich, kandydatem może zostać każdy kto chce, nie ma żadnego przymusu

4)  warunkiem wpisania na listę kandydata jest uzbieranie przez kandydata 40 podpisów poparcia uczniów i 3 podpisy poparcia nauczycieli

5)  wybory odbywają się co rok w drugim tygodniu września

6)  pozostałych członków Samorządu Uczniowskiego, a więc sekretarza, skarbnika, i przewodniczących sekcji wybiera się przez głosowanie jawne na zebraniu przedstawicieli wszystkich klas naszej szkoły

7)  działalność samorządu na terenie szkoły oparta jest o plan pracy opracowywany na początku każdego roku szkolnego.

3.  Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw uczniów:

1)  jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu

2)  prawo wyboru nauczyciela-opiekuna Samorządu Uczniowskiego

3)  prawo organizowania imprez kulturalnych, sportowych oraz działalności oświatowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z wychowawcą i dyrektorem Gimnazjum

4)  prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej

5)  prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami.

4.  Samorząd Uczniowski reprezentuje interesy uczniów w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu następujących zasad:

1)  ilość sprawdzianów nie może przekraczać 1 dziennie

2)  w ciągu tygodnia mogą być nie więcej niż 3 sprawdziany

3)  o przeprowadzeniu badań wyników nauczania uczeń winien być powiadomiony z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

5.  W sprawach spornych uczeń ma prawo zgłosić swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, a ten w uzgodnieniu z nauczycielem-opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy i wspólnie rozstrzygają sporne kwestie. O sprawach nie rozstrzygniętych decyduje dyrektor.

6.  Opiniuje: program wychowawczy szkoły, program profilaktyki, wewnątrzszkolny system oceniania.

7.  Może wyrazić swoją opinię przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela.

§ 58. Samorząd Uczniowski:

1.  opiniuje pracę ocenianych nauczycieli zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie,

2.  reprezentuje interesy uczniów w zakresie:

·       oceniania, klasyfikowania i promowania,

·       form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności

3.  przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw uczniów, w szczególności takich jak:

·       prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

·       prawo do jawnej i motywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

·       prawo do organizacji życia szkolnego,

·       prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

·       prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

·       prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

4.  opracowuje Regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.

§ 59. Zasady współpracy organów szkoły.

1.  Wszystkie organa szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.

2.  Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi szkoły.

3.  Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

4.  Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.

5.  Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.

6.  Rodzice i uczniowie przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi szkoły poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców i S.U w formie pisemnej, a Radzie Pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.

7.  Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.

8.  Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad ujętych w § 73 ust. 4 szkoły.

9.  Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz szkoły, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 60 niniejszego statutu.

§ 60. Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły.

1.  W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:

1)  prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora szkoły;

2)  przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;

3)  dyrektor szkoły podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;

4)  o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.

2.  Dyrektor gimnazjum jako przewodniczący Rady Pedagogicznej wykonuje uchwały zgodnie z prawem oświatowym, a ponadto:

1)  rozstrzyga sprawy sporne między członkami rady pedagogicznej nie ujęte w regulaminie

2)  przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników gimnazjum

3)  jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem (opiekunem) ucznia

4)  dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie gimnazjum, a w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i stara się być obiektywny

5)  sporne sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego

6)  wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy gimnazjum i nie służy rozwojowi ucznia.

3.  W przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor szkoły wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.

4.  Zespól Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.

5.  Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.

6.  Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

7.  W przypadku podjęcia przez jakikolwiek organ uchwały sprzecznej z ustawą o systemie oświaty, statutem bądź innymi przepisami prawa oświatowego, dyrektor gimnazjum wstrzymuje jej wykonanie i zawiadamia o powstałym fakcie organ nadzorujący oraz organ prowadzący szkołę.

8.  Tryb postępowania opisany w p. 2 jest stosowany również w przypadkach, gdy organy szkoły podejmują sprzeczne decyzje, a wspólne zebranie nie przyniesie ich rozstrzygnięcia.

 

 

powrót

 

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt