SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

Szkolny Program Profilaktyki

 

§ 82. Cele główne:

1.               Eliminowanie negatywnych i agresywnych zachowań ucznia w szkole, w rodzinie i środowisku.

2.       Wdrażanie ucznia do przestrzegania norm zachowań dot. kultury osobistej i prawa szkolnego.

3.       Propagowanie zdrowego stylu życia.

§ 83. Formy realizacji:

1.               Indywidualna rozmowa z uczniem.

2.       Spotkania z rodzicami.

3.       Udział uczniów w zajęciach warsztatowych.

4.       Mini-wykłady połączone z wyświetlaniem filmów.

5.       Konkursy.

6.       Spektakle, przedstawienia.

7.       Gazetki.

8.       Programy profilaktyczne.

9.       Prezentacja materiałów informacyjnych.

§ 84. Spodziewane efekty:

1.  Uczeń zna / wie /:

·       Pojęcie emocji; potrafi je nazwać i odróżnić.

·       Podstawowe zasady savoir-vivru.

·       Negatywny wpływ nikotyny, alkoholu, narkotyków, wczesnej inicjacji seksualnej na organizm i życie człowieka.

·       Prawo szkolne - konsekwencje własnych czynów.

·       Problemy wieku dojrzewania.

·       Wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu własnych problemów.

2.  Uczeń potrafi:

·       Kontrolować swoje działanie pod wpływem emocji własnych i innych osób.

·       Postępować zgodnie z zasadami Kodeksu Praw i Obowiązków ucznia, savoir-vivru.

·       Zachowywać się asertywnie w sytuacjach kryzysowych,

·       Rozwiązywać problemy wieku dojrzewania.

Nie podejmować i odradzać innym zachowań ryzykownych dotyczących uzależnień.

3.  Ewaluacja

1)          Ankiety.

2)    Obserwacje.

 

PROBLEM

ZADANIA

 

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN

WAGARY

* Systematyczne sprawdzanie obecności,

Wszyscy nauczyciele

 

Cały rok

* systematyczne rozliczanie ucznia z nieobecności / raz w tygodniu na godzinie do dyspozycji wychowawcy

Wychowawcy klas

Cały rok

* każdorazowe informowanie rodziców o nieobecnościach ich dzieci,

Wychowawcy klas

Cały rok

* zapoznanie uczniów z kryteriami ocen z zachowania i konsekwentne postępowanie w tym zakresie,

Wychowawcy klas

Wrzesień i w razie potrzeby w ciągu roku szkolnego

* opracowanie procedur postępowania w przypadku nagminnego opuszczania zajęć szkolnych,

Rada Pedagogiczna

wrzesień

* motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcjach,

Wszyscy nauczyciele

Cały rok

WULGARYZMY, BRAK KULTURY OSOBISTEJ

* zapoznanie uczniów z kryteriami oceniania ich zachowania, Kodeksem Praw i Obowiązków

Wychowawcy klas

wrzesień

* „Dzień savoir- vivru" -przeprowadzenie lekcji wychowawczej we wszystkich klasach Gimnazjum,

Wychowawcy klas

wrzesień

* Informowanie rodziców o niestosownych zachowaniach ich dzieci / zebrania, wywiadówki, spotkania indywidualne,

Wychowawcy klas, pedagog szkolny, wszyscy nauczyciele

Cały rok

* egzekwowanie właściwego stroju na uroczystości szkolne,

Wychowawcy klas

Cały rok

* zorganizowanie zajęć integracyjnych w klasach pierwszych,

Wychowawcy klas

Wrzesień

* integracja uczniów w zespołach klasowych i na poziomach klas/ wycieczki, imprezy klasowe i szkolne

Wychowawcy klas

Cały rok

* zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami /regulamin uczniowski

Wychowawcy klas

Wrzesień

* ustalenie procedury postępowania w przypadkach łamania zasad dot. przemocy,

Rada Pedagogiczna

wrzesień

* opracowanie systemu sankcji za nieprzestrzeganie norm zachowania,

Rada Pedagogiczna

Wrzesień

* stworzenie możliwości rehabilitacji poprzez angażowanie uczniów sprawiających największe problemy wychowawcze do prac na rzecz klasy i szkoły / np. pomoc przy organizacji „Dnia sportu", dbałość o bezpieczeństwo w czasie dyskotek, prace porządkowe, itp.

Pedagog szkolny, wszyscy nauczyciele

Cały rok

* konsekwentne reagowanie na każdy przejaw przemocy i agresji,

Wychowawcy klas

Cały rok

* zwiększenie nadzoru nauczycieli w newralgicznych miejscach szkoły i jej otoczeniu

Wychowawcy klas

Cały rok

* spotkania nauczycieli, wymiana pomysłów na rozwiązanie problemów / w trakcie spotkań Rady Pedagogicznej

Pedagog szkolny

Cały rok

* edukacja filmowa

 

Wychowawcy klas

Cały rok

PALENIE PAPIEROSÓW, NARKOTYKI, ALKOHOL I CHOROBY CYWILIZACYJNE

* spotkanie z Policjantem na temat przestępczości dokonywanej pod wpływem alkoholu, narkotyków,

Pedagog szkolny

Wg kalendarza

Obchodzenie w szkole ogólnoświatowych dni dot. uzależnień, Aids, itp.

Samorząd Uczniowski

Wg kalendarza

Zorganizowanie konkursu „Nałogi kradną wolność",

Nauczyciel biologii

II semestr

* edukacja filmowa,

 

Wychowawcy klas

Cały rok

* opracowanie regulaminu dyskotek szkolnych,

Samorząd Uczniowski

Wrzesień

* „ Dzień sportu” – alternatywą dla uzależnień,

Nauczyciel wychowania fizycznego

1 czerwca

* „Październik miesiącem różowej wstążki” / nauka samobadania piersi, dot. uczennic klas trzecich

Pielęgniarka szkolna

Październik

* zaburzenia łaknienia - problemem naszego wieku / anoreksja, bulimia, otyłość,

Pielęgniarka szkolna

II semestr

* zapewnienie obiadów uczniom potrzebującym pomocy

OPS

 

Cały rok

 

 

powrót

 

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt