SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

§ 76. Podstawa prawna programu. Program opracowany w oparciu o:

1.  Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.)

2.  Rozporządzenie MEN z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

3.  Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej

4.  Konwencję Praw Dziecka z 20.11.1989 r.

5.  Rządowy program „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”

6.  Program Profilaktyczny

7.  Statut Gimnazjum im. Polskich Noblistów

8.  Program Rozwoju szkoły na lata 2010/15

9.  Podstawa programowa

10. Plan pracy pedagoga szkolnego

 

§ 77 II GŁÓWNE CELE, TREŚCI I SPOSOBY REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZEJ

OBSZARY ODDZIAŁYWAŃ

WYCHOWAWCZYCH

CELE I TREŚCI

SPOSÓB REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

ZA REALIZACJĘ

TERMIN REALIZACJI

WARTOŚCI MORALNE I ESTETYCZNE

Upowszechnianie dokumentów i zadań obowiązujących w szkole.

Zapoznanie uczniów klas I, II, III oraz rodziców i nauczycieli z dokumentami:

·         Statut Szkoły

·         Program Wychowawczy,

·         Program Profilaktyczny,

·         Wewnątrzszkolny System Oceniania

·         Program Rozwoju Szkoły

Dyrektor szkoły,

wychowawcy,

nauczyciele

Wrzesień

Kl. I, II, III

Rozwijanie w uczniach tolerancji i szacunku w stosunku do innych ludzi

·         Zajęcia wychowawcze promujące tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw innych ludzi

·         Konsekwencje naruszania godności osobistej nauczyciela jako urzędnika państwowego

·         Spektakle profilaktyczne.

Wychowawcy,

nauczyciele,

pedagog.

Wrzesień

Kl. I, II, III

Upowszechnianie wartości związanych z rodziną

·         Uświadamianie wagi rodziny w życiu człowieka; zapoznanie z rolą małżonków i rodziców;

·         analiza podłoża i rodzaju konfliktów rodzinnych oraz podejmowanie prób ich rozwiązywania;

·         kształtowanie pozytywnego stosunku do własnej płciowości;

·       poszanowanie życia, miłości, przyjaźni i małżeństwa;

·         kształtowanie dojrzałości psychofizycznej, uczenie podejmowania odpowiedzialnych decyzji.

(Dotyczy uczniów klas, które realizują przez semestr program wychowania do życia w rodzinie.)

Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, nauczyciel biologii, religii i wychowawcy

Kl. I, II, III

 

Nabywanie postaw i zachowań kulturalnych poprzez kontakt ze sztuką

·         Organizowanie spotkań ze sztuką,

wyjazdy do kina, teatru, muzeum, koncert chóru.

·         Udział uczniów w konkursach plastycznych i muzycznych, o charakterze profilaktycznym.

·         Konkurs recytatorski, koncerty muzyczne w szkole, uczestnictwo w koncertach muzycznych odbywających się w DK.

Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel sztuki.

KL. I, II, III

Wpajanie szacunku dla innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkiej dyskryminacji.

·         Wybrane elementy lekcji: geografii, religii, j. angielskiego, j. niemieckiego.

·         Pogadanki lekcyjne, indywidualne rozmowy z uczniami.

Nauczyciele

poszczególnych

przedmiotów,

wychowawcy,

pedagog.

KL. I, II, III

Kształtowanie tożsamości europejskiej

·         Pogłębianie wiedzy o geografii, kulturze i historii państw europejskich.

·         Gazetki ścienne o tematyce europejskiej.

Nauczyciele, wychowawcy.

Kl. I, II, III

TRADYCJE I OBYCZAJE

Kształtowanie poczucia przynależności do „małej ojczyzny"

·         Kształtowanie postawy patriotyzmu wobec swojej „małej ojczyzny".

·         Uczenie szacunku do historii i tradycji regionu.

·         Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy.

·         Organizowanie konkursów o regionie.

·         Udział w kulturalnym życiu gminy.

·         Działalność kółek dziedzictw kulturowych w rejonie.

Wychowawcy, nauczyciele

Kl. I, II, III

Kształtowanie więzi z krajem, postaw patriotycznych i obywatelskich oraz poszanowania dla dziedzictwa narodowego

·         Organizowanie uroczystości szkolnych z okazji rocznic i świąt państwowych.

·         Rozwijanie miłości do ojczyzny poprzez poznawanie historii oraz  sylwetek wielkich Polaków.

Wychowawcy,

nauczyciele,

rodzice.

KL. I, II, III

Budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji

·         Organizowanie uroczystości szkolnych ku czci Patrona (obchody Dnia Patrona), organizowanie konkursów wiedzy o Patronie.

·         Mianowanie uczniów klas I na gimnazjalistów.

·         Spotkanie opłatkowe społeczności szkolnej.

·         Dzień Wiosny.

·         Dzień Ziemi.

·         Organizowanie akcji charytatywnych.

·         Dzień Sportu.

·         Prowadzenie kroniki szkolnej.

·         Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej gimnazjum.

Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele, pedagog,

uczniowie.

KL. I, II, III

ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO

Stymulowanie i wspieranie rozwoju ucznia

·         Organizacja klasowych imprez integracyjnych.

·         Organizacja konkursów przedmiotowych.

·         Organizowanie wycieczek.

·         Indywidualny kontakt z uczniem.

·         Działalność kół zainteresowań.

·         Różnorodne formy pracy z uczniem w celu wspierania indywidualnego rozwoju (z uczniami zdolnymi oraz mającymi trudności w nauce).

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog,

Kl. I, II, III

Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze w trakcie ferii i wakacji

·         Spotkania młodzieży z Policją.

·         Zapoznanie uczniów z zasadami pierwszej pomocy.

·         Zapoznanie uczniów z zasadami poruszania się na drogach (zdobywanie przez uczniów karty motorowerowej).

Wychowawcy, Policja, nauczyciele

KL. I, II, III

Kształtowanie osobowości ucznia ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb i rozwijania postaw sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu

·         Wszystkie sytuacje wychowawcze umożliwiające kształtowanie sumienia, zdrowej ambicji, uczciwości, wiarygodności, samokrytycyzmu, szacunku dla ludzi i zwierząt, empatii, odwagi, altruizmu, odpowiedzialności, wytrwałości, poczucia własnej wartości, przedsiębiorczości, kreatywności, gotowości podejmowania inicjatyw, kultury osobistej, pracy zespołowej i innych.

Wychowawcy, nauczyciele,

pedagog.

KL. I, II, III

 

Edukacja medialna -kształtowanie właściwego odbioru treści emitowanych za pośrednictwem współczesnych środków masowego przekazu

·         Przygotowanie młodzieży do krytycznego i selektywnego odbioru programów  telewizyjnych poprzez:

- zajęcia na godz. wychowawczych,

- pogadanki z uczniami,

- rozmowy indywidualne,

- spektakle profilaktyczne.

Wychowawcy, nauczyciele,

pedagog.

KL. I, II, III

Zapobieganie zaburzeniom  zdrowia psychicznego, niedostosowaniu społecznemu, demoralizacji i przestępczości

·         Zajęcia na godz. wychowawczych,

biologii, pedagoga i psychologa

·         Zapoznanie uczniów z procedurą Niebieskiej Karty.

·         Indywidualne rozmowy z uczniami.

·         Spektakle profilaktyczne.

·         Współpraca z rodzicami.

·         Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą szkoły.

·         Prostytucja,

·         Handel ludźmi,

·         Handel organami.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog

kuratorzy, policja.

KL. I, II, III

Zapobieganie agresywnemu zachowaniu uczniów, kradzieżom, dewastacji mienia, zastraszania, eliminowanie zagrożeń związanych z używkami oraz z wejściem na teren szkoły osób niepowołanych

·         Zapoznanie i przestrzeganie zasad Kodeksu Praw i Obowiązków ucznia.

·         Bezpośrednie interwencje w sytuacji naruszania zasad regulaminowych.

·         Postępowanie zgodne z procedurami dot. sytuacji problemowych zawartych w programie profilaktycznym .

Dyrektor, wicedyrektor, pedagog

KL. I, II, III

Kształtowanie u uczniów właściwej postawy wobec problematyki uzależnień:

- informowanie o społecznych i zdrowotnych skutkach zażywania narkotyków, substancji odurzających, leków psychotropowych,

- zwalczanie mitów na temat tzw. „dopalaczy" — podkreślanie niezbadanych do końca konsekwencji zdrowotnych wynikających z zażywania tego typu substancji

·         Pogadanki i dyskusje na godzinach wychowawczych.

·         Prelekcje i warsztaty.

·         Spektakle profilaktyczne.

·         Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą szkoły.

wychowawcy,

pedagog,

pielęgniarka,

Kl. II i w razie potrzeby

Stop cyberprzemocy — problem przemocy rówieśniczej w sieci

·         Zajęcia na godzinach wychowawczych poświęcone profilaktyce przemocy z użyciem technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

·         Gazetka szkolna.

·         Wybrane elementy zajęć z informatyki.

Pedagog, wychowawcy, nauczyciel informatyki

KL. I

 

Przygotowanie do życia w społeczeństwie

·         Rozwijanie samorządności poprzez wybory do samorządu szkolnego i klasowego.

·         Wybory opiekuna samorządu.

·         Organizowanie imprez i uroczystości szkolnych umożliwiających twórczą aktywność na terenie klasy i szkoły.

Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, opiekun samorządu uczniowskiego.

KL. I, II, III

Promowanie pozytywnych postaw i zachowań wśród uczniów

·         Przeprowadzanie akcji charytatywnych: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, itp.

·         Niesienie doraźnej pomocy osobom potrzebującym.

·         Rozmowy indywidualne z uczniami.

·         Prelekcje.

·         Spotkania ukazujące pozytywne wzorce osobowe.

·         Prowadzenie lekcji wychowawczych dotyczących profilaktyki i umiejętności społecznych typu: asertywność, umiejętność rozwiązywania konfliktów, prowadzenia dyskusji, negocjacji.

·         Zaj. integracyjne.

·         Komunikacja interpersonalna.

·         Rozwiązywanie konfliktów, „ trudne rozmowy”(elementy Treningu Zastępowania Agresji).

·         Zaj. rozwijające umiejętności radzenia sobie ze stresem.

·         Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku.

Wychowawcy, nauczyciele,

pedagog,

personel szkoły.

KL. I, II, III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kl. II

 

 

 

Kl. III

Promowanie zdrowego stylu życia i higieny osobistej

·         Wdrażanie uczniów do troski o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, zdrowy styl życia, zapobieganie nadwadze i otyłości poprzez:

- prelekcje pielęgniarki szkolnej,

- zajęcia  wdż,

- godziny wychowawcze.

·         Obchody Dnia Sportu.

·         Organizacja i udział  uczniów w zawodach szkolnych, powiatowych i wojewódzkich.

Wychowawcy, nauczyciele, pielęgniarka szkolna, nauczyciel biologii, nauczyciel wych. fiz.

Kl. I, II, III

Profilaktyka zdrowotna - program „Od samobadania piersi do mammografii", „Problemy zdrowotne młodych kobiet", profilaktyka chorób zakaźnych, inf. na temat grypy A(H1N1)

·         Pogadanki, rozmowy z uczniami, zajęcia na godz. wychowawczych.

·         Broszury i ulotki informacyjne.

Pielęgniarka, nauczyciel biologii, wychowawcy

Kl. I, II, III

Oddziaływanie profilaktyczne

·         Ścienne gazetki o tematyce profilaktycznej (Liderzy Profilaktyki).

·         Profilaktyka realizowana przez terapeutów z Punktu Interwencji Kryzysowej.

·         Realizacja programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły.

·         Uczestnictwo w spektaklach profilaktycznych.

Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele,

pedagog

KL. I, II, III

 

Promowanie świadomości ekologicznej wśród uczniów

·         Przybliżanie uczniom przy różnych okazjach problematyki zagrożeń i ochrony środowiska poprzez:

- akcję Sprzątanie Świata,

- obchody Dnia Ziemi.

Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel biologii

Kl. I, II, III

Poprawa frekwencji uczniów oraz systematycznego usprawiedliwiania  nieobecności

·         Wpajanie zasad odpowiedzialnego traktowania obowiązków szkolnych.

·         Rozmowy indywidualne w celu budowania pozytywnej motywacji do uczęszczania na zajęcia.

·         Diagnoza przyczyn nieobecności (ankieta przeprowadzona wśród uczniów, nauczycieli, rodziców).

·         Stała współpraca z rodzicami.

·         Organizowanie indywidualnych spotkań ucznia, rodzica, wychowawcy, pedagoga.

·         Współpraca z władzami lokalnymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie obowiązku szkolnego.

Wychowawcy, nauczyciele

KL. I, II, III

Pedagogizacja rodziców

·         Zapoznanie z rodziców z dokumentami szkoły (Statut Szkoły, WSO).

·         Prelekcje dla rodziców.

·         Indywidualne porady dla rodziców w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych i dydaktycznych.

·         Udzielanie informacji dotyczących porad specjalistycznych.

Dyrekcja, wychowawcy,

pedagog,

nauczyciele.

Kl. I, II, III

 

 

 

 

 

 

Orientacja zawodowa

Wyzwalanie aktywności uczniów w celu samopoznania i określenia samooceny

 

 

 

 

Zdobywanie wiedzy o zawodach i dynamice rynku pracy

·         Diagnoza profilu zainteresowań dostępnymi metodami testowymi do samobadania.

·         Sporządzenie (na podstawie uzyskanych przez ucznia wyników) indywidualnego profilu osobowościowego z uwzględnieniem dominujących sfer zainteresowań zawodowych.

·         Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego.

·         Zapoznanie uczniów ze strukturą szkolnictwa ponad gimnazjalnego.

Zapoznanie uczniów z najnowszymi trendami w świecie zawodów i zatrudnienia (zawody przyszłości).

Wychowawcy,

psycholog, pedagog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy,

psycholog, pedagog,

nauczyciel WOS

Uczniowie klas III

cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie klas III

cały rok szkolny

Pomoc w zdobyciu i rozwinięciu tzw. umiejętności „miękkich” związanych z efektywną komunikacją interpersonalną, zarządzaniem sobą w czasie, technikami autoprezentacyjnymi, radzeniem sobie ze stresem, asertywnością, itp.

·         Umiejętność zachowania  się człowieka w sytuacjach trudnych (warsztat efektywnego radzenia sobie ze stresem).

·         Doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz zasady skutecznego porozumiewania się-rozwiązywanie konfliktów.

·         Trening asertywności.

·         Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie?

·         Techniki autoprezentacyjne i kształtowanie wizerunku.

Wychowawcy,

Psycholog, pedagog

Uczniowie klas III Cały rok szkolny

Sprawy organizacyjno-porządkowe

Ocenianie zachowania uczniów w I i II semestrze.

·         Wystawienie ocen z zachowania z wykorzystaniem m.in. punktowego systemu oceniania.

·         Samoocena uczniów.

Wychowawcy, nauczyciele

Kl. I, II, III

  

§ 78. SZKOLNY SYSTEM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH ROZWIJAJĄCYCH ZAINTERESOWANIA, TALENTY, POSTAWY I UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE

Zajęcia pozalekcyjne umożliwiają aktywny kontakt z nauką, kulturą, sportem. Głównym celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań uczniów. Ta forma pracy stwarza możliwość wartościowego spędzania wolnego czasu oraz sprzyja integracji uczniów z różnych klas.

Uczniowie dojeżdżający mogą korzystać z zajęć opiekuńczo-wychowawczych odbywających się w świetlicy szkolnej i sali komputerowej. Uczniowie w czasie zajęć mogą korzystać z komputerów i Internetu.

Zajęcia pozalekcyjne

Praca Samorządu

Uczniowskiego

- rozwijanie umiejętności społecznych poprzez współdziałanie w grupie, zdobywanie nowych doświadczeń,

- rozwijanie inicjatywy uczniów,

- rozwijanie odpowiedzialności i samodzielności uczniów.

Kółko plastyczne

Kółko muzyczne

- ujawnianie i pogłębianie zainteresowań uczniów,

- samorealizacja uczniów,

- możliwość wyrażania własnego myśli o obrazach,

- możliwość wyrażania emocji poprzez śpiew.

PCK

- promowanie zdrowego stylu życia,

- zapoznanie ze skutkami społecznymi i ekonomicznymi nałogów,

- kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych.

Zajęcia świetlicy szkolnej

- możliwość wyrażania emocji,

- samorealizacja,

- zachęcanie do twórczych i społecznych postaw,

- uczenie odpowiedzialności za siebie i za zespół,

- rozbudzanie potrzeb kulturalnych.

Szkolny klub sportowy

- rozwijanie aktywności fizycznej,

- kształtowanie sprawności fizycznej, odporności i hartu,

- wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportowych.

 

§ 79. FORMY POMOCY WYCHOWAWCZEJ

1.  Trudna sytuacja materialna:

- współpraca z MOPS -em w Lewinie Brzeskim,

- zwolnienie ze składek ubezpieczeniowych,

- sfinansowanie zakupu podręczników szkolnych z programu „ Wyprawka szkolna”,

- wypożyczanie podręczników z biblioteki szkolnej,

- bezpłatne obiady.

2.  Patologia rodziny i uzależnienia

- realizacja programu profilaktyki,

- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,

- obserwacja i każdorazowe udzielanie pomocy,

- współpraca z Sądem Rejonowym we Brzegu (Wydział III Rodzinny i Nieletnich) i Policją,

- współpraca z kuratorem sądowym,

- współpraca ze Świetlicą Terapeutyczną w Lewinie Brzeskim.

3.  Problemy w nauce

- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,

- rewalidacja indywidualna,

- zajęcia logopedyczne,

- konsultacje przedmiotowe,

- zajęcia projektowe,

- pomoc koleżeńska,

- zdiagnozowanie problemów uczniów w P P-P,

- wypożyczenie podręczników.

§ 80. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

W związku z pierwszoplanową funkcją rodziny w wychowaniu, szkoła ściśle współpracuje z rodzicami/opiekunami prawnymi w sprawach kształcenia, wychowania, profilaktyki. Program wychowawczy i profilaktyczny powstaje w oparciu o postulaty rodziców.

1.  Szkoła organizuje zebrania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu wymiany informacji na tematy wychowawcze i edukacyjne.

2.  Dla rodziców (prawnych opiekunów) uczniów klas pierwszych szkoła organizuje spotkanie w celu zaznajomienia rodziców (prawnych opiekunów) z podstawowymi zasadami obowiązującymi w szkole, a przede wszystkim:

- edukacyjno — wychowawczymi zadaniami i wymaganiami szkoły związanymi z określonym cyklem kształcenia,

- zasadami oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów.

3.  Oprócz stałych spotkań, szkoła zapewnia każdemu rodzicowi (prawnemu opiekunowi) możliwości uzyskania:

- informacji na temat zachowania i postępów lub trudności w nauce dziecka,

- informacji i porad w sprawach wychowania, profilaktyki i dalszego kształcenia dziecka.

4.  Wychowawca klasy i inni nauczyciele utrzymują kontakty z rodzicami przez:

- rozmowy w czasie zebrań, spotkań,

- indywidualne rozmowy w szkole na życzenie rodziców, które odbywają się wg terminarza dyżurów pedagogicznych,

- indywidualne rozmowy na zaproszenie wystosowane przez szkołę,

- odwiedzanie w szczególnych przypadkach domu rodzinnego uczniów,

- rozmowy telefoniczne i korespondencję.

5.  W pilnych sprawach edukacyjno-wychowawczych szkoła podejmuje działania w celu skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami)określonego ucznia.

6.  Szkoła tworzy program wychowawczy w oparciu o postulaty rodziców.

§ 81. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I INSTYTUCJAMI WSPOMAGAJĄCYMI WYCHOWAWCZĄ DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY

1.  Urząd Miasta i Gminy w Lewinie Brzeskim- udział przedstawicieli władz lokalnych i przedstawicieli organu prowadzącego szkołę na uroczystościach szkolnych, wspólne podejmowanie działań na rzecz bezpieczeństwa w szkole.

2.  MOPS w Lewinie Brzeskim- udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej.

3.  P P-P w Brzegu diagnoza i pomocy uczniom przejawiającym trudności w nauce i zachowaniu. Pomoc psychologiczna dla uczniów i ich rodziców, porady wychowawcze dla rodziców.

4.  Sądem Rejonowym we Brzegu (Wydział III Rodzinny i Nieletnich) - podejmowanie wspólnych działań wychowawczych w stosunku do uczniów posiadających nadzór kuratora.

 

 

powrót

 

 

strona główna

 

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt