SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.

 

 

ROZDZIAŁ VIII

 

Organizacja szkoły

 

§ 85. Do realizacji zadań statutowych szkoły, szkoła posiada;

1)  6 sal lekcyjnych;

2)  pracownię komputerową z 10 stanowiskami;

3)   gabinet pedagoga i psychologa

2 sale korekcyjno-siłowe

4)  bibliotekę;

5)  świetlicę

§ 86.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2.  Okresy, na które dzieli się rok szkolny w szkole opisane są w rozdziale Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

§ 87.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny zespołu szkół opracowany przez Dyrekcję Szkoły na podstawie ramowych planów nauczania oraz planu  finansowego Szkoły. Arkusz organizacji podlega zatwierdzeniu przez organ prowadzący Szkołę.

2.  W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań, pracowni otwartych i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę. Do wykazu ilości godzin dodaje się 2 godziny na każdy pełny etat, z wyłączeniem dyrektora, które wynikają z art. 42 ust.2 pkt. 2. KN ( w roku szk. 2009/2010 dodaje się 1 godzinę )

§ 88.1. Dyrektor Szkoły opracowuje wieloletni plan WDN - Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.

2.  W celu zapewnienia poprawnej realizacji założeń WDN Dyrektor Szkoły powołuje szkolnego lidera WDN.

§ 89. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych, zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 90. Dyrektor Szkoły odpowiada za przestrzeganie przepisów dotyczących ilości uczniów odbywających zajęcia w salach lekcyjnych. Arkusz organizacyjny Szkoły powinien być tworzony z uwzględnieniem tych przepisów.

§ 91. Nauczanie w zespołach międzyoddziałowych i międzyklasowej.

1.  Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych o strukturze międzyoddziałowej lub międzyklasowej.

2.  Zajęcia, o których mowa w punkcie 1 mogą mięć różne formy - w szczególności mogą dotyczyć przeprowadzenia zajęć edukacyjnych z jednego przedmiotu j lub mogą dotyczyć np. organizacji wyjazdu o takiej strukturze.

3.  W każdym przypadku organizacji zajęć o strukturze międzyklasowej lub międzyoddziałowej Dyrektor Szkoły lub upoważniony wicedyrektor powołują koordynatora zajęć.

4.  Zadaniem koordynatora jest w szczególności:

1)  opracowanie szczegółowych zasad funkcjonowania danej formy zajęć międzyoddziałowych lub międzyklasowych w warunkach organizacyjnych Szkoły;

2)  bieżąca kontrola realizacji zajęć;

3)  prowadzenie poprawnej dokumentacji zajęć w ramach danej formy zajęć;

4)  współpraca z wychowawcami klas biorących udział w zajęciach międzyoddziałowych lub międzyklasowych;

5)  kontrola wpisywania ocen klasyfikacyjnych do dzienników lekcyjnych

5.  W przypadku wyjazdów o strukturze międzyoddziałowej lub międzyklasowej koordynatorem jest kierownik wycieczki.

§ 92. Działalność innowacyjna i eksperymentalna.

1.  W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia eksperymentalne.

2.  Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna po uzyskaniu zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, oraz opinii Rady Rodziców.

3.  Przed rozpoczęciem prowadzenia zajęć, o których mowa w pkt. 1, nauczyciel przedstawia Dyrektorowi Szkoły program zajęć zaopiniowany przez dwóch nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych.

§ 93. Organizacja zajęć wyjazdowych opisana jest w Zasadach Organizowania Wyjazdów Młodzieżowych.

§ 94. Praktyki studenckie.

1.  Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego  porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub - za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

2.  Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę. Za dokumentację praktyk studenckich odpowiada upoważniony wicedyrektor Szkoły.

§ 95. W Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów działa biblioteka.

1.  Biblioteka jest:

1)  interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną w której uczniowie uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez bibliotekarzy (lekcje biblioteczne) oraz indywidualnie pracują nad zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy,

2)  ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców,

3)  ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej.

2.   Zadaniem biblioteki w Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów jest:

1)  gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;

2)  obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki szkolnej,

3)   prowadzenie działalności informacyjnej;

4)  zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych;

5)  podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;

6)  wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;

7)  przysposabianie uczniów do samokształcenia, działanie na rzecz przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji i bibliotek;

8)  rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;

9)  kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalnych;

10)    organizacja wystaw okolicznościowych.

3.  Do zadań nauczycieli bibliotekarzy należy:

1)  w zakresie pracy pedagogicznej:

a)   udostępnianie zbiorów zgodnie z Regulaminem biblioteki,

b)  prowadzenie działalności informacyjnej i czytelniczej,

c)   prowadzenie różnych form pracy w zakresie upowszechniania czytelnictwa,

d)  udział w realizacji programu edukacji czytelniczej

e)  udział w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, rodzicami uczniów, bibliotekarzami i innymi instytucjami pozaszkolnymi;

2)  w zakresie prac organizacyjno- technicznych:

a)   gromadzenie zbiorów,

b)  ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,

c)   selekcjonowanie zbiorów,

d)  opracowywanie profesjonalnego warsztatu pracy dla nauczycieli i uczniów,

e)  prowadzenie dokumentacji pracy.

4.  Nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są prowadzić politykę gromadzenia zbiorów, kierując się zapotrzebowaniem nauczycieli i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów i ofertą rynkową oraz możliwościami finansowymi Szkoły.

5.  Godziny otwarcia biblioteki, zasady korzystania z jej zbiorów, tryb i warunki przeprowadzania zajęć dydaktycznych w bibliotece oraz zamawiania przez nauczycieli określonych usług bibliotecznych określa Regulamin biblioteki.

6.  Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor szkoły.

7.  Szczegółowe zadania poszczególnych pracowników ujęte są w przydziale czynności i planie pracy biblioteki.

8.  Wydatki biblioteki pokrywane są z budżetu szkoły lub dotowane przez Radę Rodziców i innych ofiarodawców.

§ 96. Zespoły pracujące w szkole i zasady ich pracy.

1.  W szkole działają następujące zespoły nauczycielskie: oddziałowe, wychowawcze, przedmiotowe, problemowo-zadaniowe.

2.  Wszystkie zebrania zespołów są protokołowane.

3.  Plany działania wszystkich zespołów powinny być opracowane do końca września, a dokumenty przekazane dyrektorowi Szkoły.

§ 97. Zespoły oddziałowe.

1.  Liczba zespołów oddziałowych jest równa ilości oddziałów w danym roku szkolnym. Zespół tworzą nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale.

2.  Zadania zespołu to:

1)  ustalenie sposobów realizacji programów nauczania dla danego oddziału z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych oraz ewentualnego ich modyfikowania w razie potrzeby;

2)  korelowanie treści programowych przedmiotów, bloków i ścieżek edukacyjnych w trakcie realizacji i porozumiewanie się co do wymagań oraz organizowanie mierzenia osiągnięć uczniów;

3)  uzgodnienie harmonogramu prac kontrolnych z poszczególnych przedmiotów w danym semestrze (nie więcej niż dwie prace w tygodniu);

4)  wnioskowanie do dyrektora Szkoły i rady pedagogicznej w sprawach pedagogicznych, opiekuńczych  i profilaktycznych.

3.  Pracą zespołu kieruje wychowawca klasy.

§ 98. Zespoły wychowawcze.

1.  W skład zespołów wychowawczych wchodzą wychowawcy oddziałów. Członkowie zespołu wychowawczego wybierają spośród siebie przewodniczącego, zaś koordynatorem wszelkich działań jest pedagog szkolny.

2.  Zadania zespołu to:

1)  analizowanie i ocena realizacji programów wychowawczych, które powinny być zgodne z oczekiwaniami i potrzebami zarówno nauczycieli, uczniów, jak i rodziców oraz uwzględniać założenia programu wychowawczego Szkoły;

2)  ocenianie efektów pracy wychowawczej;

3)  ustalenie ramowych kryteriów oceny zachowania uczniów na danym poziomie klas.

3.  Zespoły spotykają się jeden raz w semestrze lub częściej (w razie zaistniałych problemów wychowawczych) z inicjatywy pedagoga lub dyrektora Szkoły.

§ 99. Zespoły przedmiotowe

1.  W szkole działają następujące zespoły przedmiotowe:

1)  humanistyczny;

2)   matematyczno-przyrodniczy;

3)   języków obcych;

4)   nauczycieli bibliotekarzy i nauczycieli przedmiotów artystycznych;

5)  wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa;

2.  Zespół przedmiotowy tworzą nauczyciele danych przedmiotów, którzy wybierają przewodniczącego na bieżący rok szkolny.

3.  Każdy z nauczycieli należy do zespołu przedmiotowego.

4.  Zadania zespołu to:

1)  ustalenie szkolnego programu nauczania danego przedmiotu oraz dobór podręczników;

2)  zaplanowanie przedsięwzięć pozalekcyjnych związanych z danym przedmiotem takich jak: wystawy, konkursy, inscenizacje, wycieczki;

3)  ustalanie terminów, zakresu materiału i przeprowadzanie sprawdzianów porównawczych oraz opracowanie ich wyników;

4)  nadzorowanie przygotowań uczniów do olimpiad, konkursów, egzaminów, matury;

5)  udział przedstawicieli zespołu w konferencjach metodycznych.

5.  Zespoły przedmiotowe spotykają się dwa razy w semestrze. Pierwsze zebranie zespołu odbywa się w sierpniu. Ostatnie zebranie powinno w tematyce uwzględnić organizację pracy w przyszłym roku szkolnym i odbyć się z  udziałem Dyrektora lub wicedyrektora Szkoły.

§ 100. Zespoły problemowe.

1.  Zespoły te zostają powołane w razie zaistniałych potrzeb przez Dyrektora Szkoły.

2.  Pracą zespołu kieruje przewodniczący wybrany przez zespół lub wskazany przez Dyrektora Szkoły.

3.  Przewodniczący ustala harmonogram spotkań i przydziela członkom zespołu opracowanie poszczególnych zadań.

§ 101. W Szkole mogą działać stowarzyszenia, organizacje i fundacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły. Zgodę na podjecie działalności przez stowarzyszenia i organizacje wyraża Dyrektor Szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców i Rady Szkoły.

 

 

powrót

 

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt