SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

 

Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Sposoby realizacji zadań szkoły

 

§ 6.1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w szkole prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową, zgodnie z przyjętymi programami nauczania dla poszczególnych edukacji przedmiotowych.

2.  Program nauczania stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej.

3.  Program nauczania zawiera:

1)  szczegółowe cele edukacyjne;

2)  tematykę materiału edukacyjnego;

3)  wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.

4.  Nauczyciel przedmiotu może wybrać program nauczania spośród programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:

1)  opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;

2)  zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);

3)  zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.

5.  Przed dopuszczeniem programu nauczania do użytku w szkole, dyrektor szkoły może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe.

6.  Każdy nauczyciel przedstawia dyrektorowi program nauczania przedmiotu w danej klasie.

7.  Programy nauczania dopuszcza do użytku dyrektor szkoły.

8.  Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów.

9.  Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów całości podstawy programowej.

§ 7.1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece jednemu nauczycielowi, zwanemu wychowawcą klasy. Dyrektor szkoły zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania klasy.

2.  Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danej klasie na własny wniosek w oparciu o wyniki prowadzonego nadzoru pedagogicznego lub na wniosek wszystkich rodziców danej klasy.

§ 8. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, poprzez:

1)  realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 118 niniejszego statutu;

2)  pełnienie dyżurów nauczycieli, zgodnie z zasadami w § 120 ust.3. Zasady organizacyjno-porządkowe, harmonogram pełnienia dyżurów ustala dyrektor szkoły. Dyżur nauczycieli rozpoczyna się od godziny 7.40 i trwa do zakończenia zajęć w szkole.

3)  opracowanie planu lekcji, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, nie łączenie w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem przedmiotów, których program tego wymaga;

4)  przestrzeganie liczebności grup uczniowskich na zajęciach praktycznych, w pracowniach i innych przedmiotach wymagających podziału na grupy;

5)  obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;

6)  umożliwienie pozostawiania w szkole wyposażenia dydaktycznego ucznia;

7)  odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;

8)  oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;

9)  prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;

10)   kontrolę obiektów budowlanych należących do szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontrolę obiektów dokonuje dyrektor szkoły co najmniej raz w roku;

11)   umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji;

12)   oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;

13)   zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;

14)   ogrodzenie terenu szkoły;

15)   zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;

16)   zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń gospodarczych;

17)   wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się kratami;

18)   wyposażenie pomieszczeń szkoły, a w szczególności sal dydaktycznych w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;

19)   dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych uczniów, w tym dzieci niepełnosprawnych;

20)   zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;

21)   przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;

22)   udostępnianie kart charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i preparatów;

23)   zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego poprzez mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących.

§ 9. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą, pedagogiczną, psychologiczną i materialną:

1.  Nad uczniami rozpoczynającymi naukę w Szkole poprzez:

a)   organizowanie spotkań Dyrekcji Szkoły z nowo przyjętymi uczniami i ich rodzicami;

b)  rozmowy indywidualne wychowawcy z uczniami i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych ucznia, stanu jego zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych,

c)   organizację wycieczek integracyjnych,

d)  pomoc w adaptacji ucznia w nowym środowisku organizowana przez pedagoga lub psychologa szkolnego,

e)  udzielanie niezbędnej - doraźnej pomocy przez pielęgniarkę szkolną, wychowawcę lub przedstawiciela dyrekcji;

f)    współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w tym specjalistyczną,

g)  respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;

h)  organizowanie w porozumieniu z organem prowadzanym nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji.

2.  Nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:

a)   udzielanie pomocy materialnej w formach określonych w Regulaminie udzielania uczniom pomocy materialnej,

b)  występowanie o pomoc dla uczniów do Rady Rodziców i sponsorów, a dla wybitnie uzdolnionych uczniów również do Ministra Edukacji.

§ 10. Szkoła prowadzi szeroka działalność z zakresu profilaktyki poprzez:

1)  realizacje przyjętego w Szkole Programu Profilaktyki;

2)  rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów;

3)  realizację określonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy we współpracy z lekarzami i psychologami;

4)  działania opiekuńcze wychowawcy klasy;

5)  działania pedagoga i psychologa szkolnego;

6)  współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, m. in. organizowanie zajęć integracyjnych, spotkań z psychologami.

§ 11. Szkolny Program Profilaktyki opracowuje na początku każdego roku szkolnego zespół nauczyciel i rodziców zwany dalej Zespołem Profilaktyki Szkolnej, powoływany przez Dyrekcję Szkoły. Szkolny program profilaktyki  uwzględnia potrzeby rozwojowe uczniów i potrzeby środowiska.

§ 12.1. Szkolny Program Profilaktyki uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia  roku szkolnego Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkoły.

2.  Jeżeli Rada rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Szkolnego Programu Profilaktyki, program ten ustala Dyrektor szkoły z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.

3.  Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

4.  Wychowawcy klas przedstawiają program uczniom i ich rodzicom w formie określonej zarządzeniem Dyrekcji.

§ 13. W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.

§ 14. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:

1)  diagnozowaniu środowiska ucznia;

2)  rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;

3)  rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;

4)  wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;

5)  prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;

6)  podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;

7)  wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;

8)  wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;

9)  udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

10)   wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

11)   umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

12)   podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

§ 15. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:

1)  rodzicami;

2)  psychologiem;

3)  pedagogiem;

4)  poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;

5)  podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

§ 16. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest udzielana na wniosek:

1)  rodziców;

2)  ucznia;

3)  nauczyciela-wychowawcę klasy;

4)  pedagoga;

5)  logopedy;

6)  poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

§ 17. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:

1)  zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych;

2)  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

3)  zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i rodziców;

4)  porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,

5)  zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

6)  porad dla uczniów

§ 18. Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.

§ 19. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli właściwych zajęć edukacyjnych.

§ 20. Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.

§ 21. O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor szkoły.

§ 22. O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub specjalistycznych decyduje dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.

§ 23.1. Zajęcia psychoedukacyjne organizuje się w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny, zapobieganiu dysfunkcyjnym zachowaniom ucznia oraz wspieraniu ich rozwoju.

2.  Zajęcia psychoedukacyjne prowadzą, w zależności od potrzeb pedagog, psycholog lub logopeda. Zajęcia są organizowane dla grup liczących nie mniej niż 10 osób.

§ 24. W szkole zatrudniony jest pedagog, psycholog i logopeda.

§ 25. Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog, psycholog i logopeda.

§ 26. Do zadań pedagoga należy:

1)  rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;

2)  określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3)  organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;

4)  podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktyki w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i wychowawców;

5)  działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;

6)  prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania.

7)  wspomaganie i pomoc nauczycielom w realizacji programu wychowawczego i profilaktyki;

8)  diagnozowanie dojrzałości szkolnej;

9)  udział w opracowywaniu programów profilaktycznych;

10)   prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 27. Do zadań psychologa należy:

1)  przeprowadzanie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;

2)  diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka, określenia form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec ucznia, rodziców i nauczycieli;

3)  organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;

4)  badanie i diagnozowanie dojrzałości szkolnej;

5)  współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;

6)  konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;

7)  prowadzenie zajęć terapeutycznych z uczniami, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;

8)  opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości sytuacji podopiecznych uczniów, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych instytucji

9)  wspieranie wychowawców klas w działaniach wynikających z programów wychowawczego i profilaktyki;

10)    prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 28. Do zadań logopedy należy:

1)     przeprowadzenie wstępnych badań uczniów klasy I w celu ustalenia stanu mowy, w tym mowy głośnej i pisma – wytypowanie dzieci do pomocy logopedycznej;

2)     diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;

3)     prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych indywidualnych lub w grupach;

4)     utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami ucznia wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców;

5)     udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej;

6)     prowadzenie terapii logopedycznej dla uczniów objętych terapią;

7)      prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

8)     stała współpraca z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;

9)     organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;

10)  organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym;

11)  prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 29. Szkoła zapewnia uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowanych społecznie:

1)  realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)  odpowiednie warunki do pobytu w szkole, sprzęt specjalistyczny na miarę możliwości placówki i środki dydaktyczne;

3)  realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia;

4)  zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;

5)  integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

§ 30.1. Uczniom, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły obejmuje się indywidualnym nauczaniem.

2.  Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3.  Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzą nauczyciela poszczególnych przedmiotów

4.  Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnych dla uczniów gimnazjum wynosi od 10 do 12 godzin.

5.  Tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w ust. 30 pkt. 4 realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni.

6.  Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu szkoły.

§ 31. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:

1)  udzielanie pomocy materialnej w formach określonych w Regulaminie udzielania pomocy materialnej uczniom Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów występowania o pomoc do Rady Rodziców, sponsorów i organizacji.

§ 32.1. Każdy rodzic (prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.

2.  Szkoła pomaga w zawieraniu w/w ubezpieczenia, przedstawiając Radzie Rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje Rada Rodziców.

3.  W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia ze środków finansowych szkoły.

§ 33. Obowiązkiem wszystkich rodziców jest posiadanie ubezpieczenia od kosztów leczenia podczas wyjazdów zagranicznych. Wymóg ten dotyczy także nauczycieli.

 

 

powrót

 

 

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowie

Strona główna | Przydatne linki| kontakt