II Projekt Edukacyjny
W roku szkolnym 2011/20112 projekt edukacyjny realizuje klasa II.
To już drugi rok realizacji projektu edukacyjnego, który został wprowadzony wg
rozp. MEN z dnia 30 kwietnia 2007. Koordynatorami projektu są mgr Joanna
chudy i mgr Anna Szetelnicka przy współudziale wszystkich nauczycieli gimnazjum.
Dnia16 marca 2012 roku o godzinie 8.30 odbędzie się w naszej szkole V
Festiwal Nauki pod hasłem “Ziemia i zagrożenia z niej płynące”,
realizowany w ramach projektu “Aktywny w szkole-aktywny w życiu”.
W programie będzie:
- Przedstawienie efektów projektu edukacyjnego uczniów kl. II,
- Prezentacje multimedialne, doświadczenia i postery wypracowane w ramach
realizacji projektu „Aktywny w szkole-aktywny w życiu”,
- Quiz interaktywny.
HARMONOGRAM V FESTIWALU NAUKI W GIMNAZJUM
W ŁOSIOWIE IM. POLSKICH NOBLISTÓW
Temat:
Ziemia i zagrożenia z niej płynące.
Rozpoczęcie festiwalu: 16 III 2012r., godz.
8.30
Sala
informatyczna
1.
Powitanie gości.
2. Koło Informatyczne
a) „Aktywny w szkole -
aktywny w życiu”- prezentacja multimedialna prezentująca kompleksowe działania w
projekcie „Trzy żywioły”, realizowanym w Gimnazjum im. Polskich Noblistów w
Łosiowie pod patronatem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
3. Koło
Matematyczno–Naukowo-Techniczne
b) „Budowa ziemi i jej własności
fizyczne”- prezentacja multimedialna,
c) „Pole grawitacyjne i magnetyczne
Ziemi”- plakat i doświadczenia fizyczne.
4. Chemia:
a) doświadczenie - model, budowa i
wybuch wulkanu,
b) „Skład chemiczny ziemi” - plakat
i doświadczenie chemiczne
d) badanie pH gleby z terenu
szkoły, spod magnolii
e) „Promieniotwórczy skład ziemi”-
plakat i opis.
5. Koło
Matematyczno-Naukowo-Techniczne
a) „Ziemia w liczbach” -
prezentacja multimedialna.
Sala nr 1
1. Język polski:
a) ustna prezentacja ortogramów,
wyrazów pokrewnych i bliskoznacznych
b) „Nieziemskie dyktando”-
sprawdzenie wiedzy ortograficznej uczniów,
c) „Ziemia w sztuce”- prezentacja
zawartości broszury.
2. Muzyka
a) „Mądry liść”- Ziemia w piosence
metrum na dwa.
3. Język niemiecki i angielski:
a) „Budowa ziemi” – prezentacja
plakatu, różnice i podobieństwa fonetycz między językami,
b) „Doniesienia prasowe z Ziemi i
ze Świata”- dwujęzyczny dialog – tworzenie, rozumienie i reagowanie na
wypowiedzi w dwóch językach,
c) „Zagrożenia płynące od ziemi” -
posługiwanie się nowym słownictwem w quizie językowym.
Sala nr 2
Koło Informatyczne
a) „Zenek Planeta” – prezentacja
funkcji robota Lego Mindstorms nxt 2.0.
Sala nr 4
1. Geografia:
a) „Z czego zbudowana jest kula
ziemska?”- makieta,
b) „W jaki sposób tworzy się
gleba?”- plakat,
c) „Z czego zbudowana jest gleba?”-
plakat,
d) „Z jakich warstw zbudowana jest
gleba?”- dwa profile glebowe,
e) „Czynniki wpływające na
degradację ziemi”- mapa mentalna,
f) „Właściwości sorpcyjne gleby”-
doświadczenie.
g) „Znaczenie Ziemi przez duże
Z i małe z” - referat uczennicy zapisany w Brajlu, korelacja międzyprzedmiotowa
fizyki, chemii i biologii
2. Biologia, plastyka:
a) ”Edafon – lokatorzy gleby” –
prezentacje uczniowskie planszy dydaktycznej wykonanej metodą elektroniczną.
b) metodologia badań naukowych na
przykładzie doświadczenia opisującego zasolenie gleby
Sala nr 3
1. Koło
Matematyczno-Naukowo-Techniczne:
a) Zagrożenia płynące od ziemi”-
prezentacja multimedialna.
2. Historia:
b) „Największe trzęsienia ziemi i
wybuchy wulkanów w historii świata ” – prezentacja, modelu wulkanu.
3. Konkurs wiedzy:
a) „Wiem wszystko o Ziemi przez Z i
małe z”- test interaktywny
Podsumowanie projektu.
Projekt Edukacyjny
-rozporządzenie MEN
Począwszy od roku szkolnego 2010/2011 uczniowie klas gimnazjum, w których
obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek
zrealizować, pod opieką nauczycieli, zespołowy projekt edukacyjny.
W bieżącym roku szkolnym obowiązek ten dotyczy więc uczniów klas I i II
gimnazjum (w klasach III realizowana jest jeszcze dotychczasowa podstawa
programowa).
Projekt edukacyjny to jedna z aktywizujących metod nauczania, która stawia na
wspólne działanie nauczycieli i uczniów i może być zastosowana do realizacji
każdego przedmiotu. Zdaniem resortu zespołowe, planowe działanie uczniów, mające
na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod,
sprzyja osiąganiu wysokich efektów uczenia się, rozwija samodzielność w
podejmowaniu decyzji, zwiększa motywację uczniów, a także uczy dobrej
organizacji pracy.
Uczniowie będą realizować projekt pod opieką nauczyciela, przechodząc kolejno
przez następujące etapy:
•wybór tematu projektu – zakres tematyczny może dotyczyć realizowanych w danej
klasie treści nauczania lub też wykraczać poza wymagania zawarte w podstawie
programowej kształcenia ogólnego w gimnazjum,
•określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji,
•wykonanie zaplanowanych działań,
•publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego będzie brany pod uwagę przy
wystawianiu ocen zachowania. Odpowiedni zapis należy wprowadzić do
wewnątrzszkolnych kryteriów oceniania zachowania. Gimnazja powinny dostosować
swoje statuty w tym zakresie do 30 listopada 2010 r. Stosowna adnotacja na temat
udziału ucznia w projekcie oraz tematu projektu będzie też zamieszczana na
świadectwie ukończenia gimnazjum.
Tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor gimnazjum może zwolnić
ucznia z realizacji projektu edukacyjnego – wtedy na świadectwie ukończenia
gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w
realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Obowiązek realizacji projektu edukacyjnego wskazano w § 21a dodanym do rozp.
MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562,
z późn. zm.) na mocy nowelizacji z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz.U. Nr 156, poz.
1046).
I Projekt Edukacyjny w
naszej szkole
W naszym gimnazjum w tym roku szkolnym, czyli 2010/2011 projekt edukacyjny
realizuje klasa II, pod opieką pani Agnieszki Łabiak, przy współudziale
wszystkich nauczycieli gimnazjum.
Program prezentacji efektów projektu edukacyjnego uczniów klasy II
„Powietrze – jeden z żywiołów” podczas Festiwalu Nauki
który odbędzie się w Gimnazjum w Łosiowie 02.03.2011r.
Sala nr 3
1. Właściwości i skład chemiczny powietrza:
a) prezentacja multimedialna.
2. Właściwości fizyczne powietrza:
a) prezentacja posteru,
b) przedstawienie zjawisk zachodzących w powietrzu – doświadczenia fizyczne.
3. Powietrze, a przemysł – prezentacja multimedialna
a) przedstawienie działania wiatraka.
4. Powietrze w rozrywce – plakat.
Sala nr 4
1. Warstwy atmosfery – prezentacja multimedialna.
2. Powietrze – źródłem energii – prezentacja multimedialna.
3. Makieta z wiatrakami.
4. Rola powietrza w życiu organizmów:
a) referat ilustrowany ciekawostkami ,
b) doświadczenia biologiczno-chemiczne.
Sala informatyczna
1. Powietrzna ortografia:
a) przedstawienie zestawu wyrazów - ortografów z objaśnieniem pisowni,
b) prezentacja związków frazeologicznych z wyrazami z problemem ortograficznym,
c) dyktando ortograficzne.
2. Powietrzne słownictwo:
a) angielskie,
b) niemieckie.
Po obejrzeniu całej prezentacji odbędzie się multimedialny test
interdyscyplinarny dla wszystkich uczniów szkoły w sali nr. 3
FESTIWAL
NAUKI W GIMNAZJUM W ŁOSIOWIE
Dnia 02.03.2011 w Gimnazjum im.
Polskich Noblistów w Łosiowie odbyła się prezentacja efektów projektu
edukacyjnego uczniów klasy II pt. „Powietrze - jeden z żywiołów” podczas III
Festiwalu Nauki.
Gimnazjaliści
realizowali projekt zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
20.08.2010 r.
Uczniowie wspierani przez nauczycieli w zespołach przygotowali prezentacje dla
kolegów i koleżanek oraz zaproszonych uczniów szkoły podstawowej w Łosiowie.
Tematem przewodnim festiwalu było powietrze i jego właściwości.
Sekcja fizyczna
(Klaudia Kubicka, Małgorzata Świder, Patrycja Litwinowicz, Piotr Wereszczyński)
przygotowała plakaty, doświadczenia fizyczne i prezentacje multimedialne.
W ciekawy i zrozumiały sposób przedstawiono zjawiska fizyczne zachodzące w
powietrzu.
Natomiast grupa
języka niemieckiego (Marcin Damian, Kamila Morozińska, Katarzyna Gaweł) oraz
języka angielskiego (Agnieszka Kowal, Krystian Misiura, Bartosz Szczepuch,
Damian Talar) przygotowały słowniki językowe i prezentacje multimedialne, w
których umieszczono słowa dotyczące powietrza.
Zespół języka
polskiego (Aneta Zapotoczna, Paweł Dąbrowski, Patrycja Kozłowska, Jakub Włodek)
przedstawił słowa z trudnościami w pisowni, synonimy oraz wyrazy pokrewne
związane z tematem festiwalu. Po objaśnieniu i zapoznaniu się z nimi zostało
przeprowadzono ogólnoszkolne dyktando ortograficzne.
Grupa
geograficzna i przedsiębiorczości (Agnieszka Mazur, Konrad Jabłoński, Joanna
Dziweńko, Ewa Gabruk, Maciej Kałuski, Piotr Ryba, Paweł Wereszczyński, Mateusz
Moroziński, Adam Śpiewak) wykonała makietę przedstawiającą elektrownię wiatrową
oraz prezentację multimedialną wyjaśniającą pracę wiatraków.
Zespół
informatyczny (Agnieszka Mazur, Ewa Gabruk, Patrycja Litwinowicz, Patrycja Kita
i Paulina Błażewicz) przygotował prezentację multimedialną i poster dotyczący
warstw atmosfery oraz zanieczyszczeń powietrza.
Sekcja
chemiczna (Martyna Adasik i Agnieszka Szewerniak) przeprowadziła doświadczenia,
dzięki którym udowodniono nam obecność niektórych gazów w powietrzu.
Natomiast
Patrycja Ochman zaprezentowała wszystkim pouczający referat ilustrowany
ciekawostkami pt. „Powietrze źródłem życia”, do którego prezentację
multimedialna przygotowali jej koleżanki i koledzy.
Festiwal
zakończyliśmy międzyprzedmiotowym testem podsumowującym przeprowadzonym przy
użyciu pilotów do tablicy interaktywnej.
Ten dzień zapamiętamy na długo. Uczniowie byli zadowoleni i chętnie
uczestniczyli w zajęciach projektowych. Dzięki festiwalowi mogliśmy zdobyć
wiedzę w sposób niekonwencjonalny i ciekawy.
Tekst opracowały: Małgorzata Świder i Klaudia Kubicka
galeria