SZKOŁA

UCZNIOWIE

RODZICE

STRONA PATRONA

PROJEKTY

PROJEKT EDUKACYJNY

 

II Projekt Edukacyjny

 

W roku szkolnym 2011/20112 projekt edukacyjny realizuje klasa II.

To już drugi rok realizacji projektu edukacyjnego, który został wprowadzony wg rozp. MEN z dnia 30 kwietnia 2007. Koordynatorami projektu są mgr Joanna chudy i mgr Anna Szetelnicka przy współudziale wszystkich nauczycieli gimnazjum.

 

 

Dnia16 marca 2012 roku o godzinie 8.30 odbędzie się w naszej szkole V Festiwal Nauki pod hasłem “Ziemia i zagrożenia z niej płynące”, realizowany w ramach projektu “Aktywny w szkole-aktywny w życiu”.

W programie będzie:
- Przedstawienie efektów projektu edukacyjnego uczniów kl. II,
- Prezentacje multimedialne, doświadczenia i postery wypracowane w ramach realizacji projektu „Aktywny w szkole-aktywny w życiu”,
- Quiz interaktywny.
 

 

 

 

HARMONOGRAM V FESTIWALU NAUKI W GIMNAZJUM

W ŁOSIOWIE IM. POLSKICH NOBLISTÓW

Temat: Ziemia i zagrożenia z niej płynące.

Rozpoczęcie festiwalu: 16 III 2012r.,  godz. 8.30

Sala informatyczna

 

1. Powitanie gości.

2. Koło  Informatyczne

a) „Aktywny w szkole - aktywny w życiu”- prezentacja multimedialna prezentująca kompleksowe działania w projekcie „Trzy żywioły”, realizowanym w Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Łosiowie pod patronatem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

3. Koło Matematyczno–Naukowo-Techniczne

b)  „Budowa ziemi i jej własności fizyczne”- prezentacja multimedialna,

c)  „Pole grawitacyjne i magnetyczne Ziemi”-  plakat i doświadczenia fizyczne.

4. Chemia:

a)  doświadczenie -  model, budowa i wybuch wulkanu,

b)  „Skład chemiczny ziemi” - plakat i doświadczenie chemiczne

 

d)  badanie pH gleby z terenu szkoły, spod magnolii

e)  „Promieniotwórczy skład ziemi”- plakat i opis.

 

5. Koło Matematyczno-Naukowo-Techniczne

a)  „Ziemia w liczbach” -  prezentacja multimedialna.

Sala nr 1

1. Język polski:

a)   ustna prezentacja ortogramów, wyrazów pokrewnych i bliskoznacznych

b) „Nieziemskie dyktando”- sprawdzenie wiedzy ortograficznej uczniów,

c) „Ziemia w sztuce”- prezentacja zawartości broszury.

 

2. Muzyka

a) „Mądry liść”- Ziemia w piosence metrum na dwa.

 

 

3. Język niemiecki i angielski:          

a)  „Budowa ziemi” – prezentacja  plakatu, różnice i podobieństwa fonetycz między językami,

b)  „Doniesienia prasowe z Ziemi i ze Świata”- dwujęzyczny dialog – tworzenie, rozumienie i reagowanie  na wypowiedzi w dwóch językach,

c)  „Zagrożenia płynące od ziemi” - posługiwanie się nowym słownictwem w quizie językowym.

Sala nr 2

 

Koło Informatyczne

a) „Zenek Planeta” – prezentacja funkcji robota Lego Mindstorms nxt 2.0.

Sala nr 4

1. Geografia:

a) „Z czego zbudowana jest kula ziemska?”- makieta,

b)  „W jaki sposób tworzy się gleba?”- plakat,

c)  „Z czego zbudowana jest gleba?”- plakat,

d) „Z jakich warstw zbudowana jest  gleba?”- dwa profile glebowe,

e)  „Czynniki wpływające na degradację ziemi”- mapa mentalna,

f)  „Właściwości sorpcyjne gleby”- doświadczenie.

g)  „Znaczenie Ziemi przez duże Z i małe z” - referat uczennicy zapisany w Brajlu, korelacja międzyprzedmiotowa fizyki, chemii i biologii

 

2. Biologia, plastyka:

a) ”Edafon – lokatorzy gleby” – prezentacje uczniowskie planszy dydaktycznej wykonanej metodą elektroniczną.

b) metodologia badań naukowych na przykładzie doświadczenia  opisującego zasolenie gleby

Sala nr 3

 

1. Koło Matematyczno-Naukowo-Techniczne:

a) Zagrożenia płynące od ziemi”- prezentacja multimedialna.

 

2. Historia:

b) „Największe trzęsienia ziemi i wybuchy wulkanów w historii świata ” – prezentacja,    modelu wulkanu.

 

3. Konkurs wiedzy:

a) „Wiem wszystko o Ziemi przez Z i małe z”-  test interaktywny

Podsumowanie projektu.


 

Projekt Edukacyjny -rozporządzenie MEN

 

  • Projekt edukacyjny

Począwszy od roku szkolnego 2010/2011 uczniowie klas gimnazjum, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek zrealizować, pod opieką nauczycieli, zespołowy projekt edukacyjny.

W bieżącym roku szkolnym obowiązek ten dotyczy więc uczniów klas I i II gimnazjum  (w klasach III realizowana jest jeszcze dotychczasowa podstawa programowa).

Projekt edukacyjny to jedna z aktywizujących metod nauczania, która stawia na wspólne działanie nauczycieli i uczniów i może być zastosowana do realizacji każdego przedmiotu. Zdaniem resortu zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod, sprzyja osiąganiu wysokich efektów uczenia się, rozwija samodzielność w podejmowaniu decyzji, zwiększa motywację uczniów, a także uczy dobrej organizacji pracy.

Uczniowie będą realizować projekt pod opieką nauczyciela, przechodząc kolejno przez następujące etapy:

•wybór tematu projektu – zakres tematyczny może dotyczyć realizowanych w danej klasie treści nauczania lub też wykraczać poza wymagania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w gimnazjum,

•określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji,

•wykonanie zaplanowanych działań,

•publiczne przedstawienie rezultatów projektu.

Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego będzie brany pod uwagę przy wystawianiu ocen zachowania. Odpowiedni zapis należy wprowadzić do wewnątrzszkolnych kryteriów oceniania zachowania. Gimnazja powinny dostosować swoje statuty w tym zakresie do 30 listopada 2010 r. Stosowna adnotacja na temat udziału ucznia w projekcie oraz tematu projektu będzie też zamieszczana na świadectwie ukończenia gimnazjum.

Tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego – wtedy na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

Obowiązek realizacji projektu edukacyjnego wskazano w § 21a dodanym do rozp. MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562, z późn. zm.) na mocy nowelizacji z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz.U. Nr 156, poz. 1046).
 

I Projekt Edukacyjny w naszej szkole

 

W naszym gimnazjum w tym roku szkolnym, czyli 2010/2011 projekt edukacyjny realizuje klasa II, pod opieką pani Agnieszki Łabiak, przy współudziale wszystkich nauczycieli gimnazjum.

 

Program prezentacji efektów projektu edukacyjnego uczniów klasy II
„Powietrze – jeden z żywiołów”
podczas Festiwalu Nauki
który odbędzie się w Gimnazjum w Łosiowie 02.03.2011r.
Sala nr 3
1. Właściwości i skład chemiczny powietrza:
a) prezentacja multimedialna.
2. Właściwości fizyczne powietrza:
a) prezentacja posteru,
b) przedstawienie zjawisk zachodzących w powietrzu – doświadczenia fizyczne.
3. Powietrze, a przemysł – prezentacja multimedialna
a) przedstawienie działania wiatraka.
4. Powietrze w rozrywce – plakat.
Sala nr 4
1. Warstwy atmosfery – prezentacja multimedialna.
2. Powietrze – źródłem energii – prezentacja multimedialna.
3. Makieta z wiatrakami.
4. Rola powietrza w życiu organizmów:
a) referat ilustrowany ciekawostkami ,
b) doświadczenia biologiczno-chemiczne.
Sala informatyczna
1. Powietrzna ortografia:
a) przedstawienie zestawu wyrazów - ortografów z objaśnieniem pisowni,
b) prezentacja związków frazeologicznych z wyrazami z problemem ortograficznym,
c) dyktando ortograficzne.
2. Powietrzne słownictwo:
a) angielskie,
b) niemieckie.
Po obejrzeniu całej prezentacji odbędzie się multimedialny test interdyscyplinarny dla wszystkich uczniów szkoły w sali nr. 3
 

 FESTIWAL NAUKI W GIMNAZJUM W ŁOSIOWIE


        Dnia 02.03.2011 w Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Łosiowie odbyła się prezentacja efektów projektu edukacyjnego uczniów klasy II pt. „Powietrze - jeden z żywiołów” podczas III Festiwalu Nauki.

Gimnazjaliści realizowali projekt zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.08.2010 r.


Uczniowie wspierani przez nauczycieli w zespołach przygotowali prezentacje dla kolegów i koleżanek oraz zaproszonych uczniów szkoły podstawowej w Łosiowie. Tematem przewodnim festiwalu było powietrze i jego właściwości.

Sekcja fizyczna (Klaudia Kubicka, Małgorzata Świder, Patrycja Litwinowicz, Piotr Wereszczyński) przygotowała plakaty, doświadczenia fizyczne i prezentacje multimedialne.
W ciekawy i zrozumiały sposób przedstawiono zjawiska fizyczne zachodzące w powietrzu.

Natomiast grupa języka niemieckiego (Marcin Damian, Kamila Morozińska, Katarzyna Gaweł) oraz języka angielskiego (Agnieszka Kowal, Krystian Misiura, Bartosz Szczepuch, Damian Talar) przygotowały słowniki językowe i prezentacje multimedialne, w których umieszczono słowa dotyczące powietrza.

Zespół języka polskiego (Aneta Zapotoczna, Paweł Dąbrowski, Patrycja Kozłowska, Jakub Włodek) przedstawił słowa z trudnościami w pisowni, synonimy oraz wyrazy pokrewne związane z tematem festiwalu. Po objaśnieniu i zapoznaniu się z nimi zostało przeprowadzono ogólnoszkolne dyktando ortograficzne.

Grupa geograficzna i przedsiębiorczości (Agnieszka Mazur, Konrad Jabłoński, Joanna Dziweńko, Ewa Gabruk, Maciej Kałuski, Piotr Ryba, Paweł Wereszczyński, Mateusz Moroziński, Adam Śpiewak) wykonała makietę przedstawiającą elektrownię wiatrową oraz prezentację multimedialną wyjaśniającą pracę wiatraków.

Zespół informatyczny (Agnieszka Mazur, Ewa Gabruk, Patrycja Litwinowicz, Patrycja Kita i Paulina Błażewicz) przygotował prezentację multimedialną i poster dotyczący warstw atmosfery oraz zanieczyszczeń powietrza.

Sekcja chemiczna (Martyna Adasik i Agnieszka Szewerniak) przeprowadziła doświadczenia, dzięki którym udowodniono nam obecność niektórych gazów w powietrzu.

 

 

 

 

Natomiast Patrycja Ochman zaprezentowała wszystkim pouczający referat ilustrowany ciekawostkami pt. „Powietrze źródłem życia”, do którego prezentację multimedialna przygotowali jej koleżanki i koledzy.

 

Festiwal zakończyliśmy międzyprzedmiotowym testem podsumowującym przeprowadzonym przy użyciu pilotów do tablicy interaktywnej.


Ten dzień zapamiętamy na długo. Uczniowie byli zadowoleni i chętnie uczestniczyli w zajęciach projektowych. Dzięki festiwalowi mogliśmy zdobyć wiedzę w sposób niekonwencjonalny i ciekawy.


Tekst opracowały: Małgorzata Świder i Klaudia Kubicka
 

galeria

(C) Copyright 2006 Gimnazjum w Łosiowiee

Strona główna | Przydatne linki| kontakt