Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania szkoły
§ 2.
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty Dz. U. z 1996r. Nr 67 póz. 329 oraz o
przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1.
wprowadza ucznia w świat
nauki poprzez stworzenie warunków do poznania różnych dyscyplin naukowych na
poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
2.
rozbudza i rozwija
indywidualne zainteresowania ucznia poprzez stosowanie aktywizujących metod
pracy z uczniem dostosowanych do jego potrzeb i możliwości,
3.
wprowadza ucznia w świat
kultury i sztuki poprzez poznawanie dziedzictwa kultury narodowej i uczestnictwo
we współczesnym życiu kulturalnym,
4.
rozwija umiejętności
społeczne ucznia poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i
współdziałaniu w grupie rówieśniczej oraz uczestnictwo w życiu społeczności
lokalnej.
§ 3. Szkoła opracowała Misję Szkoły i Wizję Szkoły. Stanowią one
integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w nich założeń jest
jednym z głównych celów.
§ 4. Misja Szkoły.
Nasza misja to wyrównanie szans edukacyjnych ucznia ze środowiska
wiejskiego, to skuteczne wspieranie ucznia w jego wszechstronnym rozwoju, to
edukacyjne uczestnictwo w osiąganiu przez niego postaw i umiejętności człowieka,
traktującego swoje życie (wykształcanie) w sposób odpowiedzialny, twórczy i
nowoczesny, refleksyjnego i poszukującego doskonałości w tym celu, aby wybrał on
drogę życiową (zawodową) na miarę swoich potrzeb i możliwości.
Jesteśmy szkołą:
·
bezpieczną
·
otwartą na potrzeby środowiska uczniowskiego i rodziców
·
szanującą prawa i godność uczniów, rodziców, nauczycieli
·
zmierzającą do wysokiej jakości pracy
·
uczącą się
·
wyzwalającą postawy twórcze
·
wychowującą do odpowiedzialności
·
otwartą na współpracę ze środowiskiem edukacyjnym i nie tylko
§ 5.
Do zadań gimnazjum w szczególności należy:
1.
ustalanie przez zespoły
nauczycielskie szkolnego zestawu programów nauczania uwzględniającego możliwości
uczniów, bazę szkoły, potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego,
2.
informowanie ucznia o
poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w zdobywaniu wiedzy,
3.
zapoznanie uczniów i
rodziców z wymaganiami edukacyjnymi oraz szczegółowymi zasadami oceniania
wyrażającymi się:
·
jawnością oceniania,
·
prawem ucznia do poprawy oceny,
·
prawem ucznia i rodzica do poznania uzasadnienia oceny,
·
prawem ucznia do wcześniejszego poznania terminów pisemnych
sprawdzianów,
·
prawem ucznia do decydowania o terminach sprawdzenia jego wiedzy,
·
obowiązkiem ucznia do poddania się sprawdzeniu jego wiedzy,
·
obowiązkiem nauczyciela do wglądu uczniowi i jego rodzicom
ocenionych prac kontrolnych,
·
obowiązkiem nauczyciela obniżania wymagań edukacyjnych wobec ucznia
na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
·
obowiązkiem nauczyciela dotyczącego informowania rodziców i uczniów
o przewidywanych ocenach okresowych i końcowych na tydzień przed
klasyfikacyjnymi posiedzeniami rady pedagogicznej, a o przewidywanych ocenach
niedostatecznych na miesiąc przed radą pedagogiczną w formie pisemnej
4.
stałe diagnozowanie
sytuacji wychowawczej środowiska rodzinnego ucznia i udzielanie pomocy
potrzebującym uczniom poprzez:
·
opiekę pedagoga szkolnego,
·
kierowanie do paradni psychologiczno-pedagogicznej,
·
kierowanie do zajęć w Świetlicy Terapeutycznej w Lewinie Brzeskim,
·
wnioskowanie do Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie pomocy
materialnej,
·
informowanie sądu, policji i innych instytucji o przypadkach
zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu ucznia w jego środowisku rodzinnym,
·
wnioskowanie do Kuratorium o dofinansowanie bezpłatnego wypoczynku.
5.
zapewnienie uczniom
form rozwijania pasji i zainteresowań w postaci:
·
kół i klubów zainteresowań,
·
konsultacji przedmiotowych,
·
przygotowania do udziału w olimpiadach, konkursach i zawodach sportowych,
·
dodatkowych form pracy na ocenę celującą,
·
pełnienie roli lidera i asystenta.
6.
zapewnienie uczniom
mającym trudności w nauce wsparcia dydaktyczno-wychowawczego w postaci:
·
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
·
konsultacji przedmiotowych,
·
dodatkowych form pracy,
·
umożliwienia poprawy ocen,
·
dostosowania wymagań do możliwości ucznia według zaleceń poradni
psychologiczno-pedagogicznej,
·
dostosowania warunków egzaminowania do zaleceń poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
7.
stała współpraca z
rodzicami poprzez:
·
organizowanie spotkań wychowawcy klasy z rodzicami w celu informowania
o osiągnięciach ucznia, jego zachowaniu,
·
diagnozowanie oczekiwań rodziców wobec szkoły, angażowanie rodziców przy
tworzeniu programu szkoły,
·
organizowanie dla rodziców szkoleń.
powrót
|