SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy System Oceniania z chemii
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
z chemii
w Gimnazjum w Łosiowie
opracowany i realizowany przez mgr Danutę Łozińską-Grygoyć, nauczycielkę chemii
1. Przedmiotowy system oceniania uwzględnia główne ramy i systemy wartości
określone przez Radę
Pedagogiczną Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
2. PSO obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw ucznia na lekcji chemii.
3. Ocenianiu podlegać będą:
a) sprawdziany pisemne (1 godz.) – przeprowadzane po zakończeniu każdego działu,
zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpisane ołówkiem do dziennika),
obejmują cały omówiony dział zgodnie z rozkładem materiału, poprzedzone lekcją
powtórzeniową. Czas trwania 45 minut. Zadania na pracę kontrolną obejmują różny
stopień trudności. Maksymalną ilość punktów przydziela się za bezbłędnie
rozwiązane zadanie oraz właściwą metodę rozwiązywania. W przypadku niepełnego
rozwiązania lub błędów przydziela się za zadanie odpowiednio mniej punktów.
Uczeń nie otrzymuje pracy kontrolnej do domu. Prace kontrolne pozostają do
wglądu rodziców tylko w szkole, mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na
ocenę celującą (3 w sem.),
Uczeń ma prawo poprawić ocenę ze sprawdzianów jeden raz w ciągu dwóch tygodni po
oddaniu sprawdzianu, poza lekcjami. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio
wpisuje się ocenę poprawioną.
b) kartkówki (15 min.) – sprawdzające opanowanie i rozumienie wiadomości
bieżących z co najwyżej trzech ostatnich tematów lekcyjnych. Czas trwania 15
minut. Ocen z kartkówek uczniowie nie poprawiają, nie muszą być zapowiadane (3 w
sem.),
c) wypowiedzi ustne – przynajmniej raz w semestrze, pod względem: rzeczowości,
stosowania języka przedmiotu, umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi,
przygotowania merytorycznego do zajęć;
- udział w dyskusji;
- prezentacja wiedzy na forum klasy.
W wypowiedziach ustnych oceniany jest udział i przygotowanie do zajęć. Uczeń
może prezentować swą wiedzę rozwiązując zadania przy tablicy, uczestnicząc w
dyskusji dotyczącej wyboru metody rozwiązania problemu, przypominając zdobytą
wcześniej wiedzę, proponując ciekawe metody i sposoby realizacji powierzonego
zadania.
d) aktywność na lekcji – gdy uczeń w ciągu semestru zgromadzi
3 (+) - dost
4 (+) - db
5 (+) - bdb
Ocenę celującą z aktywności - otrzymuje uczeń, który zdobędzie więcej niż 6(+)
oraz wykaże się wiedzą znacznie wykraczającą poza program nauczania w danej
klasie,
e) prace domowe – dwie w ciągu semestru, ocenia się zawartość merytoryczną,
wkład i trud wniesiony w wykonanie zadania, dokładność i estetykę, pomysł
realizacji zadania i ewentualnej prezentacji.
f) pracę w grupie – jedna w semestrze, oceniane jest zaangażowanie w realizację
powierzonego zadania, wkład pracy, umiejętność współdziałania i prezentacja
efektów pracy.
g) prace nadobowiązkowe, schematy, plansze, wykresy, projekty
- prace zespołowe, wykonywane w dłuższym, określonym czasie, obowiązkowe, każdy
uczeń w zespole otrzymuje tę samą ocenę, w ocenianiu bierze udział cała klasa
lub grupa uczniów;
- prace indywidualne.
4.W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową
przeliczaną na oceny
wg kryteriów: 100% - 91% - ocena bdb
90% - 75% - ocena db
74% - 51% - ocena dost
50% - 35% - ocena dop
34% - 0% - ocena ndst
z wyłączeniem sprawdzianów opracowanych przez metodyków, autorów programów.
Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 95% punktów i rozwiąże
zadanie dodatkowe. Sprawdzone prace pisemne oddawane są w terminie dwóch
tygodni.
5. Uczniowie o obniżonych wymaganiach (potwierdzonych opinią poradni) będą
oceniani zgodnie z zaleceniami poradni.
6. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianów
jeden raz w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. Do dziennika obok oceny
uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną.
7. Wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonuje się na
podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów, w
drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki, pozostałe oceny są
wspomagające.
8.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
Klasa: I
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
• Zna pojęcia: substancja prosta, złożona, wymienia przykłady; mieszanina
jednorodna, niejednorodna; zjawisko fizyczne, reakcja chemiczna; pierwiastek
chemiczny, symbole kilku pierwiastków, opisuje właściwości pierwiastków; zna
skład powietrza; określa właściwości tlenu, azotu dwutlenku węgla, wody;
wymienia pierwiastki tworzące tlenek, opisuje zanieczyszczenia powietrza, wody,
zna rolę wody, podaje przykłady zakładów zanieczyszczających powietrze z
najbliższej okolicy;
• Zna pojęcia: materia, dyfuzja, atom, wymienia cząstki elementarne i je
opisuje, zna budowę atomu, zna pojęcia liczba masowa, atomowa, izotop,
cząsteczka, zna wzory: H2O, CO2, MgO, FeS, wartościowość, wiązanie kowalencyjne,
posługuje się symbolami chemicznymi, opisuje budowę układu okresowego, zna treść
prawa okresowości, prawa zachowania masy i prawa stałości składu.
• Opisuje obieg wody w przyrodzie, stany skupienia wody, wymienia czynniki
wpływające na rozpuszczalność substancji w wodzie, podaje przykłady substancji
dobrze rozpuszczalnych i słabo rozpuszczalnych w wodzie, zna pojęcia
rozpuszczalnik, substancja rozpuszczona, stężenie procentowe i wzór na jego
obliczanie.
Ocena dostateczna:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
• Podaje właściwości fizyczne substancji, wyjaśnia różnicę między mieszaniną
jednorodną i niejednorodną, odróżnia przemianę chemiczną od zjawiska fizycznego,
odróżnia właściwości fizyczne od chemicznych, mieszaninę od związku chemicznego,
podaje kilka właściwości charakterystycznych dla metali i niemetali, kwalifikuje
pierwiastki do metali lub niemetali na podstawie ich opisu, opisuje rolę tlenu w
atmosferze (O2, O3) i jego znaczenie dla życia na Ziemi, opisuje obieg dwutlenku
węgla w przyrodzie, zapisuje słownie reakcję spalania wodoru w tlenie, wyjaśnia
dlaczego powinno się zachować ostrożność podczas pracy z wodorem.
• Opisuje budowę materii, wyjaśnia zjawisko dyfuzji, wyjaśnia dlaczego atom jest
elektrycznie obojętny, podaje zależność między masą atomu i atomową jednostką
masy, podaje przykłady izotopów, rozróżnia izotopy mając podane liczby A i Z,
wyjaśnia pojęcie nukleonu, odróżnia atom od cząsteczki, symbol od wzoru
chemicznego, odczytuje zapis podający liczbę atomów i cząsteczek pierwiastka,
wyjaśnia różnicę między cząsteczką pierwiastka i związku chemicznego, podaje
zależność między wartościowością pierwiastków a liczbą ich atomów w cząsteczce
danego związku chemicznego, oblicza wartościowość pierwiastka na podstawie wzoru
sumarycznego, podaje zależność między wzorem sumarycznym i strukturalnym,
uzgadnia proste równania reakcji, podaje określenie reakcji syntezy i analizy,
wyjaśnia budowę atomu danego pierwiastka na podstawie położenia w układzie
okresowym, wymienia wszystkie informacje jakie można odczytać z układu
okresowego,
• Wymienia warunki powodujące zmianę stanu skupienia wody, nazywa te procesy,
wyjaśnia na czym polega wiązanie spolaryzowane w cząsteczce wody, wymienia
przykłady roztworów o określonym stężeniu procentowym z życia codziennego,
oblicza stężenie roztworu przez podstawienie do wzoru, interpretuje informację,
że roztwór jest x procentowy, wyjaśnia zastosowanie procesów sedymentacji,
dekantacji, filtracji w rozdzielaniu substancji, uzdatnianiu wody, oczyszczaniu
ścieków, wymienia źródła zanieczyszczeń wód naturalnych.
Ocena dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
• Podaje przykłady mieszanin, proponuje sposób rozdziału mieszaniny
niejednorodnej, podaje przykłady zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej,
zapisuje słownie równanie reakcji spalania magnezu, siarki, węgla w tlenie,
porównuje właściwości metali i niemetali, opisuje sposób identyfikacji tlenu,
opisuje sposób rozdzielenia składników powietrza, wyjaśnia dlaczego proces
spalania w tlenie zachodzi szybciej niż w powietrzu, podaje przykłady reakcji
utleniania- spalania, opisuje zjawisko "dziury ozonowej", wyjaśnia skutki
nadmiernej ilości dwutlenku węgla w atmosferze, proponuje sposób odróżnienia CO2
i O2, planuje i wykonuje doświadczenie jak wykryć obecność pary wodnej w
powietrzu, wskazuje źródła zanieczyszczeń atmosfery oraz ich wpływ na zdrowie i
życie organizmów.
• Wyróżnia elektrony walencyjne, oblicza masę określonej liczby atomów w gramach
i jednostkach masy atomowej, określa rodzaj i liczbę cząstek elementarnych w
podanych i izotopach, charakteryzuje rodzaje promieniowania, podaje skład
ilościowy i jakościowy cząsteczki na podstawie wzoru, na podstawie podanego
składu ilościowego i jakościowego podaje wzór, ustala wzór tlenku znając
wartościowość drugiego pierwiastka, zapisuje i uzgadnia równania reakcji syntezy
i analizy tlenków, na podstawie informacji o budowie atomu odszukuje jego
miejsce w układzie okresowym.
• Określa związek między polarną budową cząsteczki wody a jej właściwościami
rozpuszczania różnych substancji, oblicza stężenie procentowe roztworu z
wykorzystaniem wzoru na gęstość, oblicza procentową zawartość pierwiastka w
związku chemicznym, porównuje rozpuszczalność różnych substancji, wykonuje
obliczenia związane z pojęciem rozpuszczalność.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
• w podanych zbiorach klasyfikuje substancje na proste i złożone, projektuje
sposób rozdzielania mieszanin, zapisuje proste równania reakcji, proponuje
sposób rozróżnienia: CO2, O2, H2, N2, opisuje przyczyny i skutki "dziury
ozonowej", "efektu cieplarnianego", wskazuje utleniacz, reduktor, utlenianie i
redukcję w konkretnych przykładach reakcji
• określa zależność między masą atomową a liczbą protonów w jądrze, na podstawie
liczby atomowej i masowej charakteryzuje budowę atomu, przelicza masę atomu
wyrażoną w gramach na[u], wymienia przykłady pierwiastków promieniotwórczych
występujących w przyrodzie, zapisuje i uzgadnia równania reakcji o większym
stopniu trudności, podaje wzory sumaryczne na podstawie wzorów strukturalnych i
odwrotnie, analizuje właściwości pierwiastków w grupach i okresach układu
okresowego, przedstawia model atomu pierwiastka na podstawie położenia w
układzie okresowym.
• Wyjaśnia zjawisko pływania lodu po wodzie, opisuje różnice pomiędzy mgłą i
parą wodną, oblicza stężenia procentowe mieszaniny roztworów, oblicza stężenia
po odparowaniu lub dodaniu rozpuszczalnika, podaje zależność między
rozpuszczalnością a stężeniem procentowym i stosuje ją do rozwiązywania zadań,
opisuje katastrofy ekologiczne, które spowodowały zanieczyszczenie wody,
proponuje eksperymenty pozwalające zilustrować sposób oczyszczania wody.
Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wyżej wymienione
wymagania i ponadto:
• wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania,
• samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności,
• bierze udział i osiąga bardzo dobre wyniki w konkursach chemicznych. Jeżeli
osiągnie ponad połowę punktów za konkurs szkolny lub gminny (albo uzyska miejsce
I-III) otrzymuje cząstkową ocenę celującą liczoną wyżej niż praca pisemna.
• chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe: - za każdą z dwóch oddanych prac
dodatkowych metodą projektu może otrzymać ocenę celującą, za każdą pracę domową
dodatkową może uzyskać ocenę celującą.
• uczestniczy aktywnie w pracach Koła Chemicznego,
• przygotowuje referaty i prowadzi lekcje, z własnej inicjatywy, ocenę
semestralną lub końcoworoczną celującą otrzymuje uczeń, który spełnia w/w
warunki i:
• otrzymał ponad połowę ocen celujących z prac pisemnych
• otrzymał ponad połowę ocen z pozostał ocen, wszystkie z wymaganych ocen
nadobowiązkowych,
• nie otrzymał żadnej oceny niedostatecznej z przedmiotu,
• spełnia wymagania programowe na ocenę celującą,
Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą
końcoworoczną.
Klasa: II
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
• Wymienia poznane kwasy, formułuje definicję kwasu, wymienia pierwiastki
wchodzące w skład poznanych kwasów, podaje definicję wskaźników, wie co to jest
elektrolit, nieelektrolit, opisuje zastosowanie kwasów, ich właściwości,
wymienia tlenki kwasowe, podaje ich wzory, zna wzory sumaryczne kwasów: solnego,
azotowego, siarkowego (VI), definiuje pojęcia: jon, kation, anion,
higroskopijność, określa co to są wodorotlenki, zasady, zapisuje wzory zasady
sodowej i potasowej, wymienia rodzaje odczynów roztworów i podaje jak można je
odróżnić.
• Wymienia przykłady soli z życia codziennego, opisuje właściwości, podaje wzór,
nazwę systematyczną i zastosowanie soli kamiennej, definiuje pojęcie wiązania
jonowego, zapisuje równanie dysocjacji NaCl, podaje nazwy powstałych jonów,
podaje nazwy kilku soli poznanych na lekcjach, znając ich wzory i odwrotnie,
definiuje reakcję zobojętniania i rozpoznaje ją w zbiorze różnych równań
reakcji, określa pojęcie sole łatwo i trudno rozpuszczalne, korzysta z tablicy
rozpuszczalności.
• Określa pojęcie surowców mineralnych oraz rozpoznaje je wśród substancji z
życia codziennego, wymienia rodzaje skał wapiennych, podaje wzór związku, który
jest głównym składnikiem tych skał, podaje przynależność do określonej grupy
związków chemicznych, opisuje sposób otrzymywania wapna palonego i gaszonego,
wymienia minerały zawierające w swym składzie CaSO4, opisuje zastosowanie gipsu,
opisuje skały i minerały, których głównym składnikiem jest dwutlenek krzemu,
określa jego właściwości, wymienia surowce niezbędne do produkcji szkła, opisuje
właściwości metali, wymienia kilka metali szlachetnych i nieszlachetnych,
opisuje zastosowanie żelaza, glinu, miedzi, wyjaśnia co to są stopy, podaje
przykład stopu, opisuje zastosowanie, wyjaśnia pojęcie korozji i opisuje jej
skutki.
Ocena dostateczna:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
• Dzieli kwasy na tlenowe i beztlenowe, podaje przykłady, podaje wzory kwasów:
fosforowego, węglowego, siarkowodorowego i opisuje ich zastosowanie, wyjaśnia
pojęcie "kwaśne deszcze" i opisuje ich wpływ na środowisko, zapisuje wzory
strukturalne kwasów: solnego, siarkowego (VI), azotowego, wskazuje podobieństwa
w budowie kwasów, zapisuje przebieg dysocjacji jonowej kwasów, podaje nazwy
anionów wszystkich kwasów, wskazuje resztę kwasową i podaje jej wartościowość,
definiuje pojęcie pH i podaje zastosowanie skali pH, zapisuje wzory
wodorotlenków wapnia i magnezu, wymienia ich zastosowanie, zapisuje równania
dysocjacji elektrolitycznej zasad.
• Podaje przykłady występowania soli w przyrodzie, porównuje właściwości soli,
podaje nazwy soli kwasów: solnego, siarkowego (VI), azotowego i odwrotnie,
Podaje nazwy jonów powstających w wyniku dysocjacji w/w soli, zapisuje równania
reakcji zobojętniania kwasów solnego siarkowego (VI) i azotowego zasadami:
sodową, potasową i wapniową, zna skrócony zapis reakcji zobojętniania, opisuje
sposoby otrzymywania soli kwasów: solnego, azotowego, siarkowego (VI),
ilustrując je równaniami reakcji typu: metal+ kwas, tlenek metalu + kwas, kwas +
zasada
• Opisuje sposób identyfikacji skał wapiennych, zapisuje równania reakcji
prażenia wapieni, gaszenia wapna, otrzymywania zaprawy wapiennej, wyjaśnia
zastosowanie wapna w rolnictwie, wyjaśnia co to są hydraty, zapisuje wzory
gipsu, anhydrytu i wyjaśnia różnicę między nimi, omawia praktyczne zastosowanie
krzemu, piasku, kwarcu, wyjaśnia co to jest stal, mosiądz, duraluminium.
Ocena dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
• Analizuje wzory poznanych kwasów i zapisuje wzór ogólny, podaje sposoby
otrzymywania kwasów i zapisuje równania reakcji, wyjaśnia kiedy odczyn jest
obojętny, kwaśny, a kiedy zasadowy, zapisuje wzór ogólny wodorotlenków, zapisuje
równania reakcji otrzymywania wodorotlenku sodu,
• Opisuje znaczenie soli, zapisuje równania reakcji zobojętniania w formie
cząsteczkowej i jonowej, zapisuje reakcje strącania soli:, podaje przykłady
reakcji: metal+ niemetal, tlenek metalu + tlenek niemetalu, tlenek niemetalu +
zasada, sól + sól i zapisuje odpowiednie równania reakcji, określa zastosowanie
reakcji strąceniowych, planuje otrzymanie osadów soli trudno rozpuszczalnych.
• Wyjaśnia sposób identyfikacji węglanu wapnia i ilustruje go odpowiednim
równaniem reakcji, zapisuje ciąg reakcji chemicznych w wyniku których otrzymuje
się zaprawę wapienną, zapisuje proces otrzymywania gipsu palonego i
krystalicznego za pomocą równania reakcji, wyjaśnia co to jest szkło, opisuje
jego rodzaje, wymienia metale reagujące z kwasem solnym i siarkowym (VI).
Ocena bardzo dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
• Rysuje wzory strukturalne wszystkich kwasów, zapisuje równania reakcji
powstawania "kwaśnych deszczy", rozwiązuje chemografy, wyjaśnia proces
dysocjacji na ogólnych wzorach kwasów i zasad, proponuje sposoby na zmianę
odczynu roztworów.
• Podaje wzór ogólny soli i stosuje go pisząc wzór dowolnej soli, zapisuje
równanie dysocjacji elektrolitycznej dowolnej soli, zapisuje i uzgadnia dowolne
równanie reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej, na
podstawie tablicy rozpuszczalności przewiduje efekty reakcji dwóch dowolnych
substratów, projektuje doświadczenia pozwalające zidentyfikować niektóre sole.
• Proponuje sposoby identyfikacji skał wapiennych, odróżnienia gipsu
krystalicznego i palonego, opisuje sposób otrzymywania metali z rud i ilustruje
równaniami reakcji, proponuje sposoby zapobiegania korozji metali, wyjaśnia
znaczenie pojęć: surowce odnawialne i nieodnawialne.
Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wyżej wymienione
wymagania i ponadto:
• wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania,
• samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności,
• bierze udział i osiąga bardzo dobre wyniki w konkursach chemicznych. Jeżeli
osiągnie ponad połowę punktów za konkurs szkolny lub gminny (albo uzyska miejsce
I-III) otrzymuje cząstkową ocenę celującą liczoną wyżej niż praca pisemna.
• chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe: - za każdą z dwóch oddanych prac
dodatkowych metodą projektu może otrzymać ocenę celującą, za każdą pracę domową
dodatkową może uzyskać ocenę celującą.
• aktywnie uczestniczy w pracach Koła Chemicznego,
• przygotowuje referaty i prowadzi lekcje, z własnej inicjatywy,
ocenę semestralną lub końcoworoczną celującą otrzymuje uczeń, który spełnia w/w
warunki i:
• otrzymał ponad połowę ocen celujących z prac pisemnych
• otrzymał ponad połowę ocen z pozostał ocen, wszystkie z wymaganych ocen
nadobowiązkowych,
• nie otrzymał żadnej oceny niedostatecznej z przedmiotu,
• spełnia wymagania programowe na ocenę celującą,
Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą
końcoworoczną.
Klasa: III
Ocena dopuszczająca:
Uczeń:
• Opisuje budowę atomu węgla na podstawie jego położenia w układzie okresowym,
rozróżnia węgiel pierwiastkowy od węgli kopalnych, wyjaśnia pojęcie alotropii,
wymienia odmiany alotropowe węgla, opisuje zastosowanie diamentu i grafitu,
wyjaśnia co to są węglowodory, zapisuje wzór sumaryczny i strukturalny metanu,
zna zastosowanie metanu, podaje przykłady innych alkanów, określa co to są
węglowodory nienasycone, podaje przykłady (wzory i nazwy), podaje różnice w
budowie akenów i alkinów, porównuje ich wzory, wymienia rodzaje spalania, podaje
nazwy produktów spalania, wymienia zastosowanie metanu, etylenu i acetylenu.
• Określa, co to są alkohole, podaje wzory i nazwy dwóch najprostszych alkoholi,
omawia skutki działania metanolu na organizm człowieka, opisuje zastosowanie
alkoholi, określa pojęcia: grupa alkilowa, grupa hydroksylowa, zapisuje wzór
sumaryczny i strukturalny gliceryny, opisuje jej zastosowanie, podaje wzory
kwasów: mrówkowego, octowego, opisuje ich właściwości i zastosowanie, zapisuje
wzory sumaryczne wyższych kwasów tłuszczowych, określa, co to jest mydło i na
czym polegają właściwości myjące mydeł, definiuje estry, podaje ich zastosowanie
i ich właściwości i występowanie w przyrodzie.
• Wymienia chemiczne składniki żywności, wymienia funkcje, jakie pełnią w
organizmie, wyjaśnia dlaczego cukry, białka i tłuszcze zaliczane są do związków
organicznych, dokonuje podziału tłuszczów, opisuje ich właściwości, określa co
to są białka, podaje sposób identyfikacji białek, opisuje ich właściwości,
funkcje w organizmie, wyjaśnia pojęcie fotosyntezy, opisuje jej znaczenie dla
organizmów, podaje jej związek z cukrami, wymienia rodzaje cukrów, podaje skład
pierwiastkowy cukrów, porównuje glukozę i sacharozę, opisuje właściwości
glukozy, sposób identyfikacji cukrów prostych, określa co to jest celuloza,
tworzywa sztuczne, podaje przykłady i zastosowanie tworzyw sztucznych
Ocena dostateczna:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
• Opisuje różnice w budowie diamentu i grafitu, podaje definicję szeregu
homologicznego, podaje wzory ogólne na szeregi homologiczne alkanów, alkenów i
alkinów, zapisuje wzory sumaryczne, strukturalne 4 pierwszych węglowodorów,
zapisuje równanie reakcji przyłączania wodoru, bromu do etylenu i acetylenu,
zapisuje równania reakcji spalania całkowitego metanu, etylenu, acetylenu,
wyjaśnia zasadność stosowania tlenu w palnikach acetylenowo- tlenowych.
• Podaje wzory i nazwy alkoholi o 3 atomach węgla w cząsteczce, wymienia wspólne
właściwości etanolu i metanolu, zapisuje równania reakcji spalania metanolu i
etanolu, zapisuje wzór ogólny alkoholi, zna budowę cząsteczki gliceryny, zna
wzór ogólny na kwasy karboksylowe, zapisuje równanie reakcji zobojętniania kwasu
mrówkowego i octowego zasadą, podaje nazwę otrzymanej soli, porównuje wyższe
kwasy tłuszczowe, zapisuje wzory mydeł sodowego i potasowego, opisuje budowę
cząsteczki i podaje nazwę estru zawierającego do 4 atomów węgla w cząsteczce,
zapisuje równanie reakcji otrzymywania octanu etylu.
• Wymienia pierwiastki wchodzące w skład białek, podaje skład pierwiastkowy
tłuszczów, opisuje zjawisko denaturacji białka, wyjaśnia rolę tłuszczów, białek
i cukrów dla organizmu, opisuje reakcją charakterystyczną dla cukrów prostych,
zapisuje wzory sumaryczne glukozy, sacharozy i skrobi, zapisuje reakcję spalania
glukozy, opisuje właściwości celulozy, określa w jaki sposób można odróżnić
włókna sztuczne od naturalnych, wykryć białko w tkaninie.
Ocena dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
• Opisuje fullereny, zapisuje reakcje spalania każdego typu, rozpoznaje
węglowodory należące do danego szeregu homologicznego, na podstawie wzoru
ogólnego zapisuje wzór dowolnego węglowodoru, rysuje wzory strukturalne, oblicza
procentową zawartość węgla w węglowodorze, zapisuje reakcje polimeryzacji
etylenu, otrzymywania acetylenu z karbidu, określa co to jest kraking,
• Zapisuje wzory sumaryczne alkoholi zawierających więcej niż trzy atomy węgla w
cząsteczce, zapisuje reakcje spalania alkoholi, porównuje budowę kwasów,
zapisuje równania reakcji zobojętniania kwasów zawierających do 4 atomów węgla
zasadami, podaje nazwy soli, zapisuje równania reakcji tych kwasów z metalami,
zapisuje równania reakcji estryfikacji, rozpoznaje z jakich substratów mógł
powstać dany ester, ze zbioru związków: alkoholi, kwasów, estrów zapisanych
wzorami tworzy podzbiory, podając kryterium podziału.
• Opisuje sposób otrzymywania tłuszczów, zapisuje wzór strukturalny dowolnego
tłuszczu, reakcję otrzymywania tłuszczów, proponuje sposób odróżnienia tłuszczów
nasyconych i nienasyconych, proponuje sposób otrzymywania tłuszczów twardych,
podaje wzór najprostszego aminokwasu, wskazuje grupy funkcyjne, wyjaśnia pojęcia
hydrolizy, podaje reakcję charakterystyczną dla skrobi, oblicza stężenie
procentowe cukru w danym roztworze, zapisuje wzór ogólny celulozy.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
• Sprawnie posługuje się wzorami węglowodorów, ich nazwami, zapisuje reakcje
spalania dowolnego węglowodoru, reakcje przyłączania, rozwiązuje chemografy,
rozwiązuje zadania na obliczenia stechiometryczne typu: ustalanie wzoru na
podstawie składu, masy cząsteczkowej itp.
• Zapisuje wzory dowolnych alkoholi, równania reakcji ich spalania, zapisuje
równania reakcji przyłączania bromu do kwasu oleinowego, reakcje kwasów
organicznych z zasadami, metalami, tlenkami metali, ocenia wpływ detergentów na
środowisko, zapisuje równanie otrzymywania nitrogliceryny i opisuje jej
właściwości.
• Odróżnia oleje jadalne od mineralnych, zapisuje równania reakcji hydrolizy,
wzór aminokwasu, wiązanie peptydowe, zapisuje równania reakcji fermentacji,
hydrolizy dowolnego związku.
Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wyżej wymienione
wymagania i ponadto:
• wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania,
• samodzielnie poszerza swoją wiedzę i umiejętności,
• bierze udział i osiąga bardzo dobre wyniki w konkursach chemicznych. Jeżeli
osiągnie ponad połowę punktów za konkurs szkolny lub gminny (albo uzyska miejsce
I-III) otrzymuje cząstkową ocenę celującą liczoną wyżej niż praca pisemna.
• chętnie wykonuje prace nadobowiązkowe: - za każdą z dwóch oddanych prac
dodatkowych metodą projektu może otrzymać ocenę celującą, za każdą pracę domową
dodatkową może uzyskać ocenę celującą, Jeżeli został finalistą lub laureatem
konkursu uzyskuje ocenę celującą końcoworoczną
• aktywnie uczestniczy w pracach Koła Chemicznego,
• przygotowuje referaty i prowadzi lekcje, z własnej inicjatywy.
Ocenę semestralną lub końcoworoczną celującą otrzymuje uczeń, który spełnił w/w
warunki i:
• otrzymał ponad połowę ocen celujących z prac pisemnych, także z innych ocen,
wszystkie z wymaganych ocen nadobowiązkowych
• nie otrzymał żadnej oceny niedostatecznej z przedmiotu,
• spełnia wymagania programowe na ocenę celującą,
• uzyskał 95% punktów z egzaminów próbnych i egzaminu gimnazjalnego.
Jeżeli został finalistą lub laureatem konkursu uzyskuje ocenę celującą
końcoworoczną.
powrót
|