SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy system oceniania z geografii
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z GEOGRAFII
W GIMNAZJUM W ŁOSIOWIE
Przedmiotowy system oceniania opracowała: mgr Katarzyna Świderska
OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIANIU,
KONTRAKT Z UCZNIAMI
1. Wykaz umiejętności i wiadomości dla danego poziomu przedstawiony jest uczniom
na początku roku szkolnego poprzez omówienie programu nauczania w danej klasie z
jednoczesnym wskazaniem na kierunek pracy, częstotliwość i sposób uzyskania
oceny.
2. OCENIE PODLEGAJĄ WYMIENIONE FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA:
• Wypowiedzi ustne - co najmniej dwie oceny w ciągu roku szkolnego ( uczeń
otrzymuje oceny w skali od 1-6).
• Wypowiedzi pisemne - kartkówki z trzech ostatnich lekcji co najmniej 3 razy w
półroczu, inne - np. sprawdzające wybrane umiejętności; interpretacja treści
mapy, graficznych sposobów przedstawiania zjawisk ( uczeń otrzymuje oceny w
skali od 1-6).
• Aktywność i praca na lekcji - indywidualna i w zespołach grupowych – tu:
zaangażowanie, umiejętność komunikowania się i współpracy w zespole, korzystanie
z różnych źródeł informacji, efektywność pracy, co najmniej 2 razy w półroczu(
uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).
• Podstawowe umiejętności praktyczne - czytanie mapy, wykonywanie i
interpretacja rysunku poziomicowego, odwzorowywanie jej wybranych treści;
orientacja w terenie – położenie, kierunki; dokonywanie podstawowych obliczeń
stosowanych w geografii; czytanie i graficzna interpretacja danych liczbowych co
najmniej raz w półroczu( uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-5).
• Praca domowa - krótkoterminowe – zadania w zeszycie ćwiczeń, inne: polecenia z
lekcji na lekcję; długoterminowe – referaty, plakaty, makiety i inne opracowania
tematyczne do lekcji, opracowania do projektów realizowanych w środowisku,
opracowania do gazetki szkolnej co najmniej 2 razy w półroczu( uczeń otrzymuje
oceny w skali od 1-6).
• Aktywność obejmująca prezentowanie wyników swojej pracy w różnej formie
-konkursy przedmiotowe, udział projektach oraz innych przedsięwzięciach
środowiskowych, kółkach pozalekcyjnych - uczeń otrzymuje oceny w skali od 1-6).
3. Odpowiedź ustna, zadanie domowe i praca na lekcji podlegają ocenie na
bieżąco, bez zapowiedzi. Ocenianie wszystkich innych form poza wymienionymi –
jest wcześniej zapowiadane. Dłuższe sprawdziany, z większej partii materiału – z
co najmniej tygodniowym.
4. Oceny są jawne, uzasadnione i zgodne z wymogami na daną notę. Skala ocen
zawiera stopnie od 1 do 6. Termin rozliczania wiedzy i umiejętności sprawdzanych
na dłuższych sprawdzianach ustala się z nauczycielem i dotyczy to czasu i formy
(można pisemnie lub ustnie). Z podstawowych umiejętności należy uzyskać ocenę
pozytywną.
5. Podczas oceniania w zależności od formy brane są pod uwagę: jakość,
poprawność, terminowość, częstotliwość i systematyczność.
6. W przypadku sprawdzianów pisemnych stosowane są konkretne kryteria punktowe,
tu: - uzyskanie, co najmniej:
a) 35% - ocena dopuszczająca
b) 51% - ocena dostateczna
c) 75% - ocena dobra
d) 91% - ocena bardzo dobra
e) 100% - ocena celująca – tylko w przypadku, gdy w treści poleceń zaplanowane
są do wykonania dodatkowe zadania o dużym stopniu trudności (standard III i IV
wymagań egzaminacyjnych), a obowiązkowe wykonane zostały prawidłowo.
7. W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce
uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym wynikającym z realizowanego
programu nauczania, potwierdzone pisemną opinią poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej do tego jednostki –
nauczyciel stosuje obniżenie wymagań jednak są one nie mniejsze niż opisane
wymagania na ocenę dopuszczającą.
8. Jeżeli uzyskana przez ucznia ocena nie satysfakcjonuje go - istnieje
możliwość poprawy w terminie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami – na
konsultacjach przedmiotowych.
Uwaga:
• poprawiać oceny w pełni tego słowa znaczeniu można z zakresu opanowania
podstawowych umiejętności oraz wynik sprawdzianu wiedzy – w tym przypadku przy
wystawianiu oceny końcowej brana jest pod uwagę ocena uzyskana z poprawy,
• w przypadku odpowiedzi ustnych, kartkówek, zadań domowych, wykonanych ćwiczeń
- przy ocenie końcowej brane są pod uwagę wszystkie uzyskane w tym zakresie
noty.
9. Uczeń ma prawo zgłosić bez konsekwencji 2 nie przygotowania w półroczu.
• „nieprzygotowanie” zgłasza się na początku lekcji i przez nie rozumie się:
niegotowość do odpowiedzi ustnej, brak zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
tylko w przypadku gdyby musiało się w nich znajdować bieżące zadanie domowe.
Przy zgłaszaniu nie trzeba podawać przyczyny.
• jeżeli w jednym dniu w danej klasie zgłoszonych zostanie powyżej 90%
nieprzygotowań z ogólnej liczby uczniów obecnych na zajęciach - klasa może pisać
krótką kartkówkę z bieżąco przerabianego materiału jeszcze na danej lekcji lub
kartkówkę ze wskazanej partii materiału na następnej lekcji.
• uwaga: Nie można zgłaszać nieprzygotowań w przypadku zapowiedzianego wcześniej
na dany dzień sprawdzania i oceniania określonej formy – tu: sprawdzianu,
kartkówki, innych zleconych zadań.
10. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia)
uczeń będzie oceniany po nadrobieniu braków w wiadomościach, zapisach
lekcyjnych, ćwiczeniach wykonywanych na lekcjach, pracach domowych - co należy
do jego obowiązku. Nastąpi to nie później niż po 2 tygodniach od czasu powrotu
na zajęcia. Dokładny termin i formę ustala nauczyciel uwzględniając przyczynę
absencji i możliwości ucznia.
11. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów
zaliczeniowych. Uzyskane stopnie w poszczególnych formach aktywności ucznia
stanowią podstawę stopnia semestralnego.
12. Przy wystawianiu oceny na koniec roku szkolnego uwzględnia się pracę i
wyniki z całego roku szkolnego.
13. Przy wystawianiu ocen klasyfikacyjnych nauczyciel bierze pod uwagę również:
- rozwój ucznia,
- wkład pracy w stosunku do zdolności i warunków domowych,
- samoocenę ucznia.
14. Powiadomienie rodziców o ocenach uczniów
Powiadomienie rodziców o postępach dzieci odbywa się poprzez wpisywanie
bieżących ocen do zeszytu przedmiotowego. Każdy z rodziców ma prawo rozmowy z
nauczycielem oraz do wglądu do prac pisemnych swojego dziecka.
15.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
OGÓLNE KRYTERIA I WYMAGANIA
NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE
Stopień/ocena - niedostateczny
Uczeń nie opanował niezbędnych wiadomości i umiejętności zawartych w wymaganiach
podstawy programowej dla gimnazjum – potrzebnych do kontynuowania nauki. W
szczególności: wykazuje
brak systematyczności i chęci do nauki, nie posiada podstawowej orientacji na
mapie, nie wykonuje zadań domowych, nie potrafi samodzielnie korzystać z różnych
źródeł, w tym treści podręcznika, nie pracuje na lekcji, nie potrafi rozwiązać
zadań teoretycznych i praktycznych o elementarnym stopniu
trudności samodzielnie, w grupie lub nawet przy pomocy nauczyciela, nie udziela
prawidłowych odpowiedzi na większość zadanych mu pytań.
• Stopień/ocena - dopuszczający (wymagania konieczne)
Uczeń ma braki w wymaganiach koniecznych z zakresu wiadomości i umiejętności.
Tu: opanował w stopniu elementarnym umiejętność czytania map, posiada
elementarną orientację na mapie świata, Europy i Polski, posługuje się w stopniu
elementarnym słownictwem i terminologią geograficzną w mowie żywej i pisanej,
samodzielnie rozwiązuje i wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,
przejawia chęć i gotowość pracy i współpracy, umie wykorzystać różne źródła
informacji, przy czym objawia się to jako praca odtwórcza, wskazująca na słabe
zrozumienie polecenia, nadrabia zaległości, przy pomocy nauczyciela udziela
odpowiedzi na proste pytania.
• Stopień/ocena - dostateczny (wymagania podstawowe)
Uczeń opanował podstawowe wiadomości i wybrane umiejętności określone podstawą
programową. W szczególności: posiada podstawową orientację na mapie i w
przestrzeni geograficznej, poprawnie wyraża swoje myśli w prostych i typowych
przykładach w mowie żywej i pisanej, przy wypowiedzi widać nieliczne błędy,
odpowiedź ustana odbywa się przy pomocy nauczyciela zadającego kolejne pytania,
samodzielnie i w grupie rozwiązuje poprawnie nieskomplikowane polecenia, potrafi
naśladować podobne rozwiązania w analogicznych sytuacjach, wartościuje
elementy działalności człowieka środowisku, poprawnie odczytuje dane z tekstu,
rysunków, diagramów, tabel, przetwarza proste dane na wykresy, wykonuje wybrane,
proste obliczenia stosowane w geografii, z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje
wiadomości i umiejętności do rozwiązywania sytuacji problemowych.
• Stopień/ocena - dobry (wymagania rozszerzające)
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności w stopniu dobrym, uwzględniającym
wymagania rozszerzające. W szczególności: pracuje systematycznie, a jego
przygotowanie, choć pełne jest różne jakościowo, posiada dobrą orientację na
mapie świata, czyta ze zrozumieniem mapy tematyczne, dokonuje poprawnych
interpretacji różnorodnych tekstów źródłowych, udziela zasadniczo samodzielnie
odpowiedzi, choć uwidaczniają się niewielkie braki w wiedzy lub wypowiedź nie
wyczerpuje omawianego zagadnienia, wiadomości i umiejętności podstawowe są dla
niego zrozumiałe, potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania o pewnym stopniu
trudności. Aktywnie i efektywnie pracuje i współpracuje w zespołach grupowych,
chętnie wykonuje dodatkowe zadania.
• Stopień/ocena - bardzo dobry (wymagania dopełniające)
Uczeń w stopniu wyczerpującym opanował materiał przewidziany w podstawie
programowej dla danej klasy oraz praktycznie stosuje umiejętności z zakresu
kluczowych kompetencji w edukacji geograficznej. W szczególności: przygotowanie
ucznia do lekcji jest pełne, wszechstronne oraz systematyczne, sprawnie
posługuje się wiadomościami i zdobytymi umiejętnościami, podczas wypowiedzi
ustnej samodzielnie potrafi interpretować omawiane zagadnienie, jego wypowiedź
jest ładna, ciekawa i poprawna pod względem merytorycznym, stylistycznym i
gramatycznym, samodzielnie dokonuje interpretacji treści mapy i innych
materiałów źródłowych, obok prawidłowego wnioskowania przeprowadza proste
analizy zjawisk, potrafi zastosować wiedzę w praktycznym działaniu, chętnie
wykonuje zadania i prace dodatkowe, wykorzystuje różne źródła informacji do
pogłębiania swojej wiedzy, bierze aktywny udział w przedsięwzięciach o
charakterze środowiskowym, wnosi twórczy wkład w realizację zadań oraz
omawianych zagadnień, pracuje nad własnym rozwojem lub bierze aktywny udział w
konkursach o treściach geograficznych.
• Stopień/ocena - celujący (wymagania wykraczające)
Uczeń spełnia wszystkie kryteria ujęte w wymaganiach na ocenę bardzo dobrą, a
ponadto w zakresie posiadanej wiedzy wykracza poza podstawę programową,
samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, a ich
efekty potrafi zaprezentować innym różnymi formami. Jeżeli uczeń spełni poniższe
wymagania otrzyma na półrocze i koniec roku szkolnego ocenę szóstkę:
- dodatkowo wszystkimi wykonanymi na 6 zadaniami w ćwiczeniach dla szczególnie
zainteresowanych geografią ,
- z co najmniej 2 sprawdzianów lub testów na półrocze otrzymuje ocenę 6,
- referatami, opracowaniami wykonanymi co najmniej raz w półroczu na ocenę 6,
- orientuje się bez problemu na różnego typu mapach, odczytuje diagramy i
kartodiagramy,
- wykazuje się znaczącymi osiągnięciami w konkursach na poziomie ponadszkolnym –
I, II miejsce w gminie oraz zajęcie od 1-15 miejsca w województwie,
- jeśli na konkursie lub olimpiadzie przedmiotowej na poziomie wojewódzkim uczeń
zajął 1-3 miejsce to otrzymuje obligatoryjnie na półrocze i koniec roku
szkolnego szóstkę mimo, że z ocen cząstkowych z geografii nie wychodzi mu taka
ocena,
- całoroczna aktywna praca w kółkach zainteresowań,
- w przypadku uczniów kl. III, jeśli rozwiązują próbne testy przedmiotowe co
najmniej
na 90 %
- jeżeli uczeń otrzymał na półrocze ocenę 6 to również na koniec otrzymuje
szóstkę.
W TOKU NAUCZANIA GEOGRAFII W GIMNAZJUM
OCENIE PODLEGAJĄ KLUCZOWE KOMPETENCJE W EDUKACJI GEOGRAFICZNEJ ZA, KTÓRE UZNAJE
SIĘ:
• Czytanie map różnej treści,
• Wyjaśnianie prawidłowości występujących w cyklach astronomicznych,
geograficznych, społecznych i gospodarczych,
• Umiejętność posługiwania się przyrządami oraz modelami geograficznymi,
• Umiejętność dokonywania planowych oraz systematycznych obserwacji,
• Umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji
geograficznej (dane statystyczne, wykresy, diagramy, ryciny),
• Umiejętność dokonywania obliczeń (odległości, różnica wysokości, średnie
temperatur, amplitudy, spadek temperatury z wysokością, wysokość słońca w
różnych szerokościach geograficznych, różnice czasowe),
• Umiejętność posługiwania się słownictwem, terminologią i symboliką
geograficzną w mowie żywej i pisanej,
• Wartościowanie działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.
W TOKU NAUCZANIA GEOGRAFII W GIMNAZJUM OCENIE PODLEGAJĄ KLUCZOWE KOMPETENCJE W
EDUKACJI GEOGRAFICZNEJ ZA, KTÓRE UZNAJE SIĘ:
• Czytanie map różnej treści,
• Wyjaśnianie prawidłowości występujących w cyklach astronomicznych,
geograficznych, społecznych i gospodarczych,
• Umiejętność posługiwania się przyrządami oraz modelami geograficznymi,
• Umiejętność dokonywania planowych oraz systematycznych obserwacji,
• Umiejętność odczytywania i wykorzystywania oraz sporządzania dokumentacji
geograficznej (dane statystyczne, wykresy, diagramy, ryciny),
• Umiejętność dokonywania obliczeń (odległości, różnica wysokości, średnie
temperatur, amplitudy, spadek temperatury z wysokością, wysokość słońca w
różnych szerokościach geograficznych, różnice czasowe),
• Umiejętność posługiwania się słownictwem, terminologią i symboliką
geograficzną w mowie żywej i pisanej,
• Wartościowanie działalności człowieka w środowisku przyrodniczym.
powrót
|