SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy System Oceniania z informatyki
Przedmiotowy system oceniania
z informatyki
Przedmiotem oceny są wiadomości i umiejętności objęte programem DKW-4014-87/99.
Przedmiotowy system oceniania z informatyki uwzględnia specyfikę i odrębność
przedmiotu, kierując się jednocześnie ogólnymi zasadami określonymi w
wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie
1. Umiejętności:
- rozwiązywanie problemów za pomocą komputera,
- posługiwanie się komputerem w przystosowanym dla ucznia środowisku sprzętowym,
- korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej
przedstawiania i wykorzystania,
- stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznania różnych
dziedzin,
- łączenie umiejętności praktycznej z wiedzą teoretyczną.
2. Wiadomości:
- znajomość podstawowych metod pracy na komputerze,
- znajomość podstawowych pojęć i metod informatyki,
- znajomość wspólnych praw i mechanizmów informatyki, wiedza i umiejętność jej
praktycznego wykorzystania w zakresie bezpieczeństwa i higieny podczas pracy na
komputerze.
3. Postawa:
- poszanowanie sprzętu komputerowego,
- wykonywanie poleceń nauczyciela,
- poprawne zachowanie się podczas lekcji,
- współpraca z kolegą (wspólne stanowisko komputerowe),
- udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, wysiłek
wkładany w pracę podczas zajęć, udział w życiu szkoły (przygotowywanie
prezentacji, gazetek itp.),
- przestrzeganie regulaminu pracowni komputerowej,
- reprezentowanie szkoły w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Formy oceniania
Badanie kompetencji ucznia z informatyki odbywa się przy komputerze, każdy
sprawdzian lub test odbywa się jako praktyczny – uczeń wykonuje zadania
korzystając z komputera i odpowiedniego oprogramowania; forma zadań nie odbiega
od ćwiczeń, które uczniowie wykonują na zajęciach.
Ocenie podlega:
- bieżąca praca ucznia na lekcji, aktywność, zachowanie podczas lekcji,
- praca grupowa – projekty, zadania wykonywane podczas lekcji (uczniowie w
większości przypadków siedzą w grupach 2-osobowych),
- sprawdziany praktyczne przy komputerze,
- zadania kontrolno-oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania,
pozwalające określić stopień opanowania umiejętności pracy przy komputerze,
- odpowiedzi ustne w obszarze kontroli wiadomości,
- zadania domowe.
Kryteria oceny z informatyki
Celujący:
- uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
- reprezentuje szkołę w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na których
osiąga sukcesy
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza wymagania programowe;
- ewentualnie swoją postawą na zajęciach i wkładaną pracą zasługuje na
szczególne wyróżnienie.
- wykonuje prace nadobowiązkowe, w tym projekty, w których stosuje różne
techniki komputerowe
- wykazuje się inicjatywą pomocy uczniom w pracy na komputerze.
Ocenę celującą semestralną i końcoworoczną otrzymuje uczeń, gdy spełnił
wszystkie w/w warunki uzyskując:
- ponad połowę ocen celujących,
- ocenę celującą za dodatkową pracę projektową,
lub gdy zdobył I, II lub III miejsce w konkursie przedmiotowym na szczeblu
gminnym.
Bardzo dobry:
- uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem
nauczania informatyki w danej klasie,
- sprawnie posługuje się komputerem i zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje
samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną
wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- doskonali swoje umiejętności, wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu
poprzez aktywną postawę na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
- wkłada maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju.
Dobry:
- uczeń nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w programie
nauczania,
- wykonuje zadania samodzielnie jednak z małymi błędami technicznymi lub w
słabym tempie,
- zna podstawowe zasady pracy przy komputerze,
- przy pomocy nauczyciela umie wykorzystać w praktyce nabyte wiadomości,
- cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna postawa na lekcji.
Dostateczny:
- uczeń nie opanował umiejętności i wiadomości określonych programem nauczania
na przeciętnym poziomie,
- wykonuje polecenia niepewnie z dużymi błędami technicznymi,
- wkłada minimalny wysiłek w swoje usprawnianie, wykazując małe postępy, jest
mało aktywny na lekcjach,
- posiada niepełne wiadomości, nie umie ich wykorzystać w praktycznym działaniu,
- sporadycznie jest nieprzygotowany do lekcji,
- nie wykazuje aktywności na lekcjach.
Dopuszczający:
- uczeń ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą
programową,
- posiada zakres wiadomości niezbędny dla kontynuowania nauki na następnym
poziomie,
- niesystematycznie bierze udział w zajęciach będąc często nieprzygotowany do
lekcji,
- jego postawa budzi poważne zastrzeżenia.
Niedostateczny:
- uczeń nie opanował umiejętności zawartych w podstawach programowych,
- nie jest w stanie wykonać na komputerze zadań o niewielkim (elementarnym)
stopniu trudności,
- bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji,
- nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu swojej postawy,
- ma lekceważący stosunek do przedmiotu,
- nie posiada żadnych wiadomości z zakresu niezbędnego dla kontynuowania nauki
na wyższym poziomie.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
opracowała: Danuta Łozińska-Grygoyć
powrót
|