SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy System Oceniania z matematyki
Przedmiotowy System Oceniania z matematyki
opracowany i realizowany przez mgr Danutę Łozińską-Grygoyć, nauczycielkę
matematyki
UMOWA "NAUCZYCIEL - UCZEŃ" :
1. Obowiązkiem ucznia jest punktualne stawiennictwo na lekcje matematyki. Jeżeli
uczeń spóźni się na lekcję, to ma obowiązek podejść do nauczyciela prowadzącego
zajęcia, przeprosić i zwięźle wyjaśnić powód spóźnienia;
2. Uczeń jest zobowiązany do przestrzegania zasad kultury współżycia w
odniesieniu do kolegów i nauczyciela matematyki, w szczególności do zachowania
dyscypliny oraz szanowania prawa innych do zdobywania wiedzy;
3. Uczeń ma obowiązek rzetelnego przygotowania się do lekcji matematyki, co
oznacza:
a) posiadanie zeszytu przedmiotowego oraz przyborów geometrycznych,
b) odrobienie zadania domowego,
c) przygotowanie się do odpowiedzi:
- ustnej z 3 ostatnich lekcji,
- ustnej z partii materiału z klas niższych, o powtórzenie, której prosił
nauczyciel,
- pisemnej - kartkówek - z 3 ostatnich lekcji,
d) przygotowanie się do pracy pisemnej zapowiedzianej wcześniej i odnotowanej w
dzienniku lekcyjnym - z zakresu wiadomości i umiejętności, który ma obejmować;
4. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie trzy razy w semestrze wówczas, gdy:
- nie wykonał zadania domowego,
- nie przyniósł przyborów geometrycznych, zeszytu przedmiotowego,
- nie jest przygotowany do zajęć.
Za każde zgłoszenie takiego faktu otrzymuje wpis do dziennika. Ponadto uczeń ma
obowiązek uzupełnić brakującą lub źle napisaną pracę domową na następną lekcję.
Za nie odrobienie pracy domowej, bez zgłoszenia nauczycielowi, brak zeszytu,
testów, przyborów geometrycznych uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną;
5. Obowiązkiem ucznia jest osobiste zgłoszenie na początku lekcji
nieprzygotowania się do zajęć oraz zwięzłe podanie nauczycielowi przyczyn tego
stanu rzeczy;
6. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkiem ucznia. Zeszyt powinien
być estetyczny i czytelny oraz posiadać komplet notatek i prac domowych.
Wszystkie rysunki i konstrukcje w zeszycie uczeń ma obowiązek wykonywać
ołówkiem;
7. Prace pisemne są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może w tym
dniu napisać pracy, w ciągu 2 tygodni zobowiązany jest to zrobić, po uprzednim
ustaleniu terminu z nauczycielem.
8. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił pracę pisemną pisze ją
na tej lekcji, na której pojawi się po raz pierwszy;
9. Uczeń może raz poprawić ocenę z pracy kontrolnej w terminie 2 tygodni od
otrzymania sprawdzonej pracy. Ocena uzyskana z poprawy jest wpisywana do
dziennika obok pierwszej, nawet jeśli jest oceną gorszą;
10. Na koniec semestru nie pisze się sprawdzianu końcowego, nie przewiduje się
poprawy ocen cząstkowych i zaliczania poszczególnych partii materiału;
11. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na semestr, uczeń zalicza
wskazaną partię materiału w terminie ustalonym z nauczycielem;
12. Uczeń nieobecny 1 dzień ma obowiązek przyjść na następną lekcję
przygotowany;
13. Uczeń, który chorował ma prawo nie być pytany przez okres trzech dni. Jeżeli
choroba trwała dłużej niż 2 tygodnie uczeń uzgadnia z nauczycielem termin
uzupełnienia braków i formy pomocy;
14. Uczeń ma obowiązek na ostatniej stronie zeszytu przedmiotowego umieścić
następującą tabelkę:
L.p. |
Data |
Ocena |
Uzyskana
za... |
Podpis
rodzica |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powinnością ucznia jest również to, by - po otrzymaniu oceny z matematyki -
wpisać ocenę do tabelki i pokazać rodzicowi niniejszą tabelkę z wpisaną oceną.
Rodzic, składając swój podpis w ostatniej kolumnie tabelki, potwierdza swą
znajomość wyników nauki swego dziecka z matematyki;
15. Za aktywną pracę na lekcji uczeń może otrzymać "+" . Pięć plusów jest
równoważne ocenie bardzo dobrej. Za ewidentny i celowy brak pracy na lekcji
uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną;
16. Za szczególne osiągnięcia na lekcji, błyskotliwe pomysły, współpracę w
grupie, pomoc kolegom uczeń może od razu otrzymać ocenę bardzo dobrą;
17. Uczniowie, którzy w semestrze mają ponad 50% godzin nieobecności, nie będą
klasyfikowani;
18. Nauczyciel, w sytuacji, gdy uczeń przeszkadza na lekcji sobie i innym
kolegom w zdobywaniu wiedzy (tzn. nie uważa na lekcji, rozmawia itp.), ma
obowiązek:
- ustnie upomnieć ucznia,
- wpisać uwagę do dziennika oraz - jeśli pozwala na to czas - również do
zeszytu,
- jeżeli to nie odniesie skutku, nauczyciel ma prawo sądzić, że uczeń rozumie
wszystkie zagadnienia matematyczne i poprosić ucznia do odpowiedzi;
19. Ocenę semestralną lub końcoworoczną uczeń otrzymuje stosując zasadę ważności
ocen.
20.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia
W celu sprawdzenia i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia, nauczyciel stwarza
następujące możliwości prezentacji wiedzy i umiejętności:
1. Prace pisemne:
- prace klasowa zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, obejmują cały
omówiony dział zgodnie z rozkładem materiału, poprzedzone lekcją powtórzeniową.
Czas trwania 45 minut. Zadania na pracę kontrolną obejmują różny stopień
trudności. Maksymalną ilość punktów przydziela się za bezbłędnie rozwiązane
zadanie oraz właściwą metodę rozwiązywania. W przypadku niepełnego rozwiązania
lub błędów przydziela się za zadanie odpowiednio mniej punktów. Uczeń nie
otrzymuje pracy kontrolnej do domu. Prace kontrolne pozostają do wglądu rodziców
tylko w szkole;
- kartkówki mogą być niezapowiedziane, sprawdzające opanowanie i rozumienie
wiadomości bieżących z co najwyżej trzech tematów lekcyjnych. Czas trwania do
15-20 minut. Ocen z kartkówek uczniowie nie poprawiają;
- testy (szczególnie dla uczniów klas III) zapowiedziane, obejmują zakres wiedzy
z trzech lat. Czas trwania 1 - 2 godziny lekcyjne;
- prace domowe - ocenia się zawartość merytoryczną, wkład i trud wniesiony w
wykonanie zadania, dokładność i estetykę, pomysł realizacji zadania i
ewentualnej prezentacji.
Do oceniania prac pisemnych stosuje się kryteria:
0% - 34% możliwych do zdobycia punktów - ocena niedostateczna
35% - 50% możliwych do zdobycia punktów - ocena dopuszczająca
51% - 74% możliwych do zdobycia punktów - ocena dostateczna
75% - 90% możliwych do zdobycia punktów - ocena dobra
91% - 100 możliwych do zdobycia punktów - ocena bardzo dobra
Niektóre prace (bez zadań dodatkowych) nie będą upoważniać do oceny celującej.
Kryteria dodatkowych ocen ustala indywidualnie nauczyciel zgodnie z wyżej
wymienionym sposobem oceniania.
2. Odpowiedzi ustne:
- przygotowanie merytoryczne do zajęć;
- udział w dyskusji;
- prezentacja wiedzy na forum klasy.
W wypowiedziach ustnych oceniany jest udział i przygotowanie do zajęć. Uczeń
może prezentować swą wiedzę rozwiązując zadania przy tablicy, uczestnicząc w
dyskusji dotyczącej wyboru metody rozwiązania problemu, przypominając zdobytą
wcześniej wiedzę, proponując ciekawe metody i sposoby realizacji powierzonego
zadania.
3. Działania praktyczne:
- precyzja;
- zaangażowanie;
- czas działania.
4. Praca indywidualna i grupowa - oceniane jest zaangażowanie w realizację
powierzonego zadania, wkład pracy, umiejętność współdziałania i prezentacja
efektów pracy.
- projekty - prace zespołowe, wykonywane w dłuższym, określonym czasie,
obowiązkowe, każdy uczeń w zespole otrzymuje tę samą ocenę, w ocenianiu bierze
udział cała klasa lub grupa uczniów;
- prace indywidualne.
5. Prace w grupach –
- akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie,
- planowanie wspólnych działań,
- współudział w podejmowaniu decyzji,
- udział w dyskusji,
- słuchanie innych,
- uzasadnienie swojego stanowiska,
- prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia
5. Osiągnięcia w konkursach szkolnych i poza szklonych.
powrót
|