SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy System Oceniania z muzyki
Przedmiotowy System Oceniania z muzyki
CELE EDUKACYJNE:
– Kształtowanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych
– Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, a także wiedzę z tego
zakresu
– Umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych
– Kształtowanie kultury muzycznej
– Uczenie wartościowania obecnych wokół ucznia zjawisk z zakresu muzyki
TREŚCI:
– Słuchanie muzyki
– Śpiew
– Muzykowanie na instrumentach
– Działania muzyczno – ruchowe
– Wiedza niezbędna do rozumienia muzyki
– Różnorodność muzyki ojczystej, w tym regionalnej, muzyki innych narodów i
regionów świata
– Wartości muzyki ludowej, muzyki artystycznej i muzyki popularnej.
OGÓLNE WYMAGANIA EDUKACYJNE:
– Orientacja w dziełach sztuki oraz najważniejszych wydarzeniach współczesnego
życia kulturalnego w kraju i na świecie
– Znajomość dzieł sztuki najbardziej charakterystycznych dla epok i twórców oraz
znajomość podstawowych zasad budowy dzieł muzycznych
– Umiejętność śpiewania w zespole jednogłosowym, z właściwą emisją głosu i w
określonej skali głosu
– Umiejętność posługiwania się notacją muzyczną oraz znajomość podstawowych
terminów muzycznych , a także stosowanie ich do konkretnych zjawisk
artystycznych
– Umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych wyrażająca się w
propozycjach własnych interpretacji i podejmowaniu działań twórczych
– Umiejętność dokonania prostej analizy słuchanego utworu muzycznego
– Umiejętności muzyczno – ruchowe
– Umiejętność pracy zespołowej opartej o twórcze działania artystyczne
– Chęć rozwijania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki
– Chęć uczestniczenia w życiu kulturalnym szkoły, regionu
– Aktywność, zaangażowanie i odpowiednia postawa na zajęciach muzyki
OSIĄGNIĘCIA:
– Rozpoznawanie wybitnych dzieł muzycznych
– Własna aktywność muzyczna
– Dbanie o estetyczny wygląd własny i otoczenia
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
– Kartkówki
– Sprawdziany praktyczne (ćwiczenia sprawdzające zastosowanie wiadomości
teoretycznych w praktyce)
– Odpowiedzi ustne
– Zadania
– Zeszyt
– Aktywność, praca na lekcji
– Udział w imprezach, konkursach, życiu kulturalnym.
KRYTERIA OCEN:
OCENĘ CELUJĄCĄ - otrzymuje uczeń, który wykazuje się realizacją zadań
nadobowiązkowych - reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych, aktywnie
uczestniczy w imprezach szkolnych, wykazuje się uzdolnieniami artystycznymi,
kompletnie i starannie wykonuje zadania dodatkowe, podejmuje samodzielnie
działania twórcze, przyswojone wiadomości uzupełnia informacjami z innych
źródeł, wykazuje się umiejętnościami, wiadomościami i postawami wchodzącymi w
zakres oceny bardzo dobrej. Utwory wokalne wykonuje solo a’cappella z
odpowiednią emisją głosu, intonacją, dykcją.
OCENĄ BARDZO DOBRĄ - otrzymuje uczeń, który systematycznie pracuje na każdej
lekcji, jest zawsze przygotowany do zajęć i starannie prowadzi zeszyt, dokładnie
wykonuje zadania obowiązkowe, ; posiada umiejętność refleksyjnego słuchania
muzyki, dokonuje samodzielnie analizy dzieł muzycznych opanuje pełen zakres
wiedzy teoretycznej ( określony programem nauczania ), a zdobyte wiadomości
potrafi zastosować w praktyce; umie posługiwać się podstawowymi środkami wyrazu
muzycznego , aktywnie uczestniczy w zajęciach, dba o swój warsztat pracy,
wykazuje pozytywną postawę wobec stawianych zadań, mobilizuje kolegów do
aktywności na lekcjach.
OCENĘ DOBRĄ - otrzymuje uczeń, który jest gotowy do podjęcia pracy aktywnie
uczestnicząc w zajęciach, prawidłowo wykonuje zadania praktyczne, choć brakuje
mu niekonwencjonalnych i ciekawych pomysłów, zadania i ćwiczenia muzyczne są
poprawnie realizowane ( na miarę swoich możliwości ); zeszyt jest uzupełniony,
ale posiada mankamenty dotyczące treści, bądź estetyki; posiadany zakres wiedzy
pozwala na rozwiązywanie problemów z dziedziny muzyki ; uczeń przychodzi na
lekcje przygotowany i wyposażony w odpowiednie materiały oraz chętny do pracy.
OCENĘ DOSTATECZNĄ – otrzymuje uczeń, który wymaga zachęty do pracy, nie zawsze
jest przygotowany do zajęć, w zadaniach teoretycznych występują błędy, czasem
wymaga pomocy nauczyciela, z mniejszą starannością wykonuje zadania obowiązkowe,
; uczeń nie zawsze potrafi zinterpretować pracę i obronić swoje stanowisko, w
ćwiczeniach muzycznych zdarzają się liczne „potknięcia” , brak też równego, bądź
odpowiedniego tempa; uczeń
prowadzi zeszyt, lecz występują w nim braki; uczeń posiada wiadomości i
umiejętności umożliwiające mu rozwiązywanie zadań muzycznych o średnim stopniu
trudności, niekiedy przy pomocy nauczyciela; nie zawsze aktywnie uczestniczy w
zajęciach.
OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ - otrzymuje uczeń , który wymaga zachęty do pracy i
dłuższego czasu na jej wykonanie; niechętnie wykonuje zadania i ćwiczenia
praktyczne, często korzysta z pomocy nauczyciela, w zeszycie ma liczne braki;
deficyty powodują, że uczeń tylko w ograniczonym zakresie rozwiązuje problemy
muzyczne o minimalnym stopniu trudności; rzadko wykazuje aktywność na lekcji.
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ – otrzymuje uczeń, który przede wszystkim wykazuje bierny i
niechętny stosunek do przedmiotu i nie wyraża chęci poprawy; jest notorycznie
nieprzygotowany do zajęć, nie wykonuje zadań twórczych o minimalnym stopniu
trudności, nie wykonuje ćwiczeń, nie współpracuje z nauczycielem w celu
poprawienia ocen; swoja postawą dezorganizuje zajęcia i zniechęca pozostałych
uczniów do pracy.
Uwaga!
Oceny niedostateczne uczeń powinien poprawiać na bieżąco (w ciągu dwóch
tygodni), a w uzasadnionych przypadkach w terminie ustalonym w porozumieniu z
nauczycielem.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
opracowała Teresa Gabruk
powrót
|