Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ X
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 122. Zadania
nauczycieli.
1.
Nauczyciel prowadzi pracę
dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki
tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2.
Do obowiązków
nauczycieli należy w szczególności:
1)
odpowiedzialność za
życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć organizowanych przez
szkołę;
2)
prawidłowa organizacja
procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i
metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu nauczania danego
przedmiotu, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod nauczania w celu
maksymalnego ułatwienia uczniom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień,
motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji, formułowania własnych opinii
i sadów, wybór odpowiedniego podręcznika i poinformowanie o nim uczniów;
3)
kształcenie i
wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego
człowieka;
4)
dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i
światopoglądów;
5)
tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy
dydaktycznych wspólnie z uczniami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych
środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie),
dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
6)
dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanego przedmiotu (zajęć) do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w
uczeniu się potwierdzone opinią publicznej lub niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
7)
bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie wiedzy i
umiejętności uczniów, ujawnianie i uzasadnianie oceny, informowanie rodziców o
zagrożeniu ocena niedostateczną według formy ustalonej w Wewnątrzszkolnych
Zasadach Oceniania;
8)
wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
m.in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań
przygotowanie do udziału w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach;
9)
udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniów, rozpoznanie
możliwości i potrzeb ucznia w porozumieniu z wychowawcą;
10)
współpraca z wychowawcą i samorządem klasowym;
11)
indywidualne kontakty z rodzicami uczniów;
12)
doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy
merytorycznej, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej i
udział w lekcjach koleżeńskich, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz
innych formach doskonalenia organizowanych przez ODN, OKE lub inne instytucje w
porozumieniu z Dyrekcją Szkoły zgodnie ze szkolnym planem WDN;
13)
aktywny udział w życiu szkoły: uczestnictwo w uroczystościach i imprezach
organizowanych przez Szkołę, opieka nad uczniami skupionymi w organizacji, kole
przedmiotowym, kole zainteresowań lub innej formie organizacyjnej;
14)
przestrzeganie dyscypliny pracy: aktywne pełnienie dyżuru przez całą przerwę
międzylekcyjną, natychmiastowe informowanie dyrekcji o nieobecności w pracy,
punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć oraz innych zapisów KP;
15)
prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej lekcji lub koła zainteresowań,
opracowanie właściwego rozkładu materiału, terminowe dokonywanie prawidłowych
wpisów do dziennika, arkuszy ocen i innych dokumentów, kierowanie się w
swoich działaniach dobrem ucznia, a także poszanowanie godności osobistej
ucznia;
16)
przestrzeganie tajemnicy służbowej;
17)
przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje
pracownicze;
18)
dokonanie wyboru
podręczników i programu nauczania lub opracowanie własnego programu nauczania i
zapoznanie z nimi uczniów i rodziców, po uprzednim przedstawieniu ich do
zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną;
19)
uczestniczenie w przeprowadzaniu egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum,
3.
W ramach czasu pracy
oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1)
zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z
uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami
dla danego stanowiska;
2)
inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia
opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z
tym że w ramach tych zajęć:
a)
nauczyciel gimnazjum jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub
zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do
dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie
liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
3)
zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i
doskonaleniem zawodowym.
4.
Nauczyciel jest
obowiązany rejestrować i rozliczać w okresach tygodniowych odpowiednio w
dziennikach lekcyjnych lub w dziennikach zajęć działania wymienione w ust. 1 i
2;
5.
Nauczyciel jest
obowiązany rejestrować i rozliczać zajęcia i czynności wymienione w ust. 2 pkt.
1 lit. a i b w okresach półrocznych w dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
§ 123. Zadania
wychowawców klas.
1.
Zadaniem wychowawcy
klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1)
tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2)
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3)
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów
pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2.
Wychowawca realizuje
zadania poprzez:
1)
bliższe poznanie uczniów, ich zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych
i bytowych, ich potrzeb i oczekiwań;
2)
tworzenie środowiska zapewniającego wychowankom prawidłowy rozwój fizyczny i
psychiczny, opiekę wychowawczą oraz atmosferę bezpieczeństwa i zaufania;
3)
ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym (kl.1) oraz pomoc w rozwiązywaniu
konfliktów z rówieśnikami;
4)
pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle konfliktów rodzinnych,
niepowodzeń szkolnych spowodowanych trudnościami w nauce;
5)
organizowanie życia codziennego wychowanków w szkole, wdrażanie ich do
współpracy i współdziałania z nauczycielami i wychowawcą;
6)
realizację planu zajęć do dyspozycji wychowawcy;
7)
czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem
i rozkładem prac zadawanych im do samodzielnego wykonania w domu;
8)
utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonej mu
klasie w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu
udzielania im pomocy w nauce;
9)
rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik
uczenia się;
10)
wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania
trudności, odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do
prawidłowego i efektywnego organizowania sobie pracy;
11)
systematyczne interesowanie się postępami (wynikami) uczniów w nauce: zwracanie
szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych,
którzy mają trudności i niepowodzenia w nauce, analizowanie wspólnie z
wychowankami, samorządem klasowym, nauczycielami i rodzicami przyczyn
niepowodzeń uczniów w nauce, pobudzanie dobrze i średnio uczących się do
dalszego podnoszenia wyników w nauce, czuwanie nad regularnym uczęszczaniem
uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania przez wychowanków
zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i pomocy tym, którzy (z przyczyn
obiektywnych) opuścili znaczną ilość zajęć szkolnych i mają trudności w
uzupełnieniu materiału;
12)
wdrażanie wychowanków do społecznego działania oraz kształtowania właściwych
postaw moralnych, kształtowanie właściwych stosunków miedzy uczniami
(życzliwości), współdziałania, wzajemnej pomocy, wytwarzanie atmosfery
sprzyjającej rozwijaniu wśród nich koleżeństwa i przyjaźni, kształtowanie
umiejętności wspólnego gospodarowania na terenie klasy, odpowiedzialności za
ład, czystość estetykę klas, pomieszczeń i terenu Szkoły, rozwijanie
samorządności i inicjatyw uczniowskich;
13)
podejmowanie działań umożliwiających pożyteczne i wartościowe spędzanie czasu
wolnego, pobudzanie do różnorodnej działalności i aktywności sprzyjającej
wzbogacaniu osobowości i kierowanie tą aktywnością, rozwijanie zainteresowań i
zamiłowań, interesowanie się udziałem uczniów w życiu Szkoły, konkursach,
olimpiadach, zawodach, ich działalnością w kołach i organizacjach;
14)
tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i
zaufaniu, m.in. poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, wycieczek, biwaków,
rajdów, obozów wakacyjnych, zimowisk, wyjazdów na „zielone szkoły”;
15)
unikanie złośliwości i przesady w ocenie błędów i wad uczniów;
16)
tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych
stron ich osobowości: stwarzanie uczniom warunków do wykazania się nie tylko
zdolnościami poznawczymi, ale także poprzez powierzenie zadań na rzecz spraw i
osób drugich - zdolnościami organizacyjnymi, opiekuńczymi, artystycznymi,
menedżerskimi, przymiotami ducha i charakteru;
17)
wdrażanie uczniów do dbania o zdrowie, higienę osobistą i psychiczną, o stan
higieniczny otoczenia oraz do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole i
poza szkołą;
18)
współpraca z pielęgniarką szkolną, rodzicami, opiekunami uczniów w sprawach ich
zdrowia, organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom;
19)
udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach
życiowych, występowanie do organów Szkoły i innych instytucji z wnioskiem o
udzielenie pomocy.
3.
Wychowawca ustala ocenę
zachowania swoich wychowanków po zasięgnięciu opinii ucznia, jego kolegów i
nauczycieli, wnioskuje w sprawie przyznawania nagród i udzielania kar, ma
prawo ustanowić przy współpracy z Klasową Radą Rodziców własne formy nagradzania
i motywowania wychowanków.
4.
Wychowawca zobowiązany
jest do wykonywania czynności administracyjnych dotyczących klas:
1)
prowadzi dziennik lekcyjny, arkusze ocen,
2)
sporządza zestawienia statystyczne dotyczące klasy;
4)
nadzoruje prowadzenie ewidencji wpłat składek przez skarbnika
klasowego;
5)
wypisuje świadectwa szkolne;
6)
wykonuje inne czynności administracyjne dotyczące klasy, zgodnie z
zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami Dyrektora Szkoły oraz uchwałami Rady
Pedagogicznej.
§ 124. Zadania
nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom:
1.
Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów nad
którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę.
2.
Nauczyciel jest
zobowiązany skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie
bhp i przepisów przeciwpożarowych, a także odbywać wymagane szkolenia z tego
zakresu.
3.
Nauczyciel jest
zobowiązany pełnić dyżur w godzinach i miejscach wyznaczonych przez dyrektora
szkoły. W czasie dyżuru nauczyciel jest zobowiązany do:
8)
4)
§ 125.1.
Pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę w szkole są pracownikami samorządowymi i
podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
2.
Pracownik zatrudniony w
szkole zobowiązany jest przestrzegać szczegółowy zakres obowiązków na zajmowanym
stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane
podpisem pracownika.
3.
Do podstawowych
obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
1)
przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2)
wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3)
udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie
dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest
zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4)
dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5)
zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami,
podwładnymi oraz współpracownikami;
6)
zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
7)
stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8)
sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
9)
złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o
prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy;
10)
złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych, na życzenie Dyrektora
szkoły, oświadczenia o stanie majątkowym.
§ 126.
Zakresy zadań na poszczególnych stanowiskach pracy.
1.
Obowiązki Sekretarza
szkoły (sekretarki).
1)
prowadzenie kancelarii szkolnej w oparciu o jednolity rzeczowy wykaz akt;
2)
przyjmowanie i rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących;
3)
rozsyłanie pism przychodzących zgodnie z zasadami obiegu dokumentów w szkole;
4)
wysyłanie korespondencji;
5)
prowadzenie ewidencji i dokumentacji przebiegu nauczania tj. księgi ocen,
arkuszy ocen;
6)
bieżące załatwianie spraw uczniowskich, a w szczególności:
a)
przygotowywanie i wydawanie legitymacji szkolnych i ich prolongata,
b)
przygotowywanie zaświadczeń na potrzeby różnych instytucji,
c)
występowanie o odpisy arkuszy ocen,
d)
przygotowywanie odpisów arkuszy ocen,
e)
sporządzanie i wydawanie duplikatów świadectw i innych dokumentów,
7)
sporządzanie sprawozdań GUS i innych sprawozdań oświatowych w zakresie spraw
uczniowskich;
8)
prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
9)
zamawianie druków ścisłego zarachowania;
10)
prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich pracowników szkoły;
11)
prowadzenie rejestru spraw wojskowych;
12)
wykonywanie prac kancelaryjnych biurowych;
13)
obsługa urządzeń biurowych i poligraficznych;
14)
przyjmowanie i przechowywanie dokumentacji kandydatów do Gimnazjum w Łosiowie
im. Polskich Noblistów
15)
prowadzenie ewidencji i dokumentacji świadectw ukończenia szkoły, zaświadczeń
potwierdzających kwalifikacje zawodowe, świadectw maturalnych;
16)
zbieranie dokumentacji dotyczącej wszelkich form pomocy materialnej uczniom;
17)
zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych;
18)
dbałość o należyty porządek i ład na stanowisku pracy;
19)
dbałość o należyty stan techniczny urządzeń znajdujących się w sekretariacie;
20)
obsługa gości i interesantów dyrektora;
21)
przestrzeganie i nadzorowanie obiegu dokumentów szkolnych;
22)
przekazywanie akt do zakładowego archiwum;
23)
prowadzenie archiwum szkolnego;
24)
udzielanie informacji interesantom;
25)
przestrzeganie Regulaminu Pracy i przepisów bhp i przeciwpożarowych
26)
realizacja obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 121 ust.3
27)
wykonywanie doraźnych prac zlecanych przez Dyrektora szkoły.
§ 127. Zadania
woźnego - konserwatora:
1)
systematyczne lokalizowanie usterek występujących w przedszkolu poprzez częste
dokonywanie przeglądów pomieszczeń;
2)
kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych,
wodno kanalizacyjnych, grzewczych, elektro-energetycznych, klimatyzacyjnych;
3)
systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych
ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;
4)
wykonywanie prac remontowo-budowlanych niewymagających specjalistycznego
sprzętu, przygotowania, zlecanych przez dyrektora;
5)
dbanie o powierzony sprzęt;
6)
utrzymywanie porządku i czystości terenów zielonych;
7)
udział w szkoleniach bhp i p/poż;
8)
przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i
p/poż;
9)
wykonywanie poleceń dyrektora.
10)
kontrolowanie uczniów przychodzących i wychodzących ze szkoły w zakresie ich
obowiązków ustalonych w statucie szkoły (zmiana obuwia, zasady zwalniania);
11)
sprawowanie nadzoru nad wejściem głównym;
12)
zgłaszanie dyrektorowi przebywania na terenie szkoły osób, których obecność
budzi niepokój bądź uzasadnione podejrzenie;
13)
prowadzenie książki wejść i wyjść;
14)
zabezpieczenie i właściwe przechowywanie listy obecności pracowników szkoły;
15)
udzielanie informacji interesantom;
16)
nadzorowanie ruchu uczniów w wejściu głównym;
17)
kontrolowanie zachowań uczniów przed wejściem głównym;
18)
zezwalanie na opuszczenie szkoły tylko uczniom posiadającym dokument zwolnienia
z zajęć;
19)
zgłaszanie obecności osób obcych w pobliżu szkoły, zagrażających bezpieczeństwu
uczniom lub zachowujących się podejrzanie;
20)
informowanie o problemach z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa w okolicy
wejścia do obiektu szkolnego,
21)
sprzątanie po przerwach podłogi korytarza przed wejściem do szkoły;
22)
codzienne sprzątanie przed budynkiem szkoły, na wyznaczonym odcinku (zamiatanie,
odśnieżanie);
23)
dbanie o porządek i czystość w dyżurce;
24)
przekazywanie informacji kierownictwu szkoły o zauważonych nieprawidłowościach w
zapewnianiu bezpieczeństwa uczniów i pracowników;
25)
przestrzeganie przepisów bhp i p/poż,;
26)
przestrzeganie Regulaminu Pracy;
27)
przestrzeganie obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 121 ust.3;
28)
wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły i bezpośredniego przełożonego.
§ 128. Obowiązki
sprzątaczki:
1)
utrzymywanie czystości w przydzielonym rejonie sprzątania poprzez codzienne
wykonywanie czynności:
a)
wycieranie na wilgotno kurzy,
b)
wietrzenie pomieszczeń,
c)
zmywanie podłóg,
d)
podlewanie i pielęgnowanie kwiatów,
e)
uzupełnianie mydła w pojemnikach,
f)
mycie i odkażanie sanitariatów,
g)
przecieranie drzwi, a w razie potrzeby mycie szyb.
2)
zabezpieczenie pomieszczeń przed kradzieżą, włamaniem- zamykanie okien , drzwi;
3)
sprzątanie okresowe podczas ferii, wakacji, przerw świątecznych obejmujące:
a)
gruntowne porządki w wyznaczonych do codziennego sprzątania pomieszczeń: mycie
okien, pastowanie podłóg, trzepanie dywanów, zmianę zasłon, firan i itp.;
4)
wykonywanie poleceń bezpośredniego przełożonego i Dyrektora szkoły;
5)
udział w szkoleniach bhp i p/poż. oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe;
6)
przestrzeganie przepisów bhp i p/poż,;
7)
przestrzeganie Regulaminu Pracy;
8)
przestrzeganie obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 121 ust.3.
§ 129.1.
W Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów obowiązuje Regulamin Pracy,
ustalony przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi
działającymi w placówce.
2.
Każdy pracownik szkoły
jest obowiązany znać i przestrzegać postanowień zawartych w Regulaminie Pracy.
Fakt zapoznania się z Regulaminem Pracy pracownik szkoły potwierdza
własnoręcznym podpisem.
§ 130. Kompetencje,
zadania i organizacja pracy pedagoga, psychologa i logopedy ujęte są odpowiednio
w § 26, § 27, § 28 niniejszego statutu.
§ 131.
W szkole mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi
w tym względzie przepisami prawnymi związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub
innych pracowników szkoły.
powrót
|