SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego
Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego
Opracowany na podstawie programu nauczania DKW-4014/-47/01 i podręcznika „Team
Deutsch ” oraz podręcznika „Magnet 1”. Przedmiotowy system oceniania jest zgodny
z ocenianiem wewnątrzszkolnym w Gimnazjum w Łosiowie.
opracowany przez Gabrielę Eisele, nauczycielkę języka niemieckiego.
Na początku roku szkolnego nauczyciel zapoznaje uczniów z przedmiotowym systemem
oceniania. Celem oceny ucznia jest motywowanie go do nauki, wdrażanie go do
nauki, wdrażanie do systematycznej pracy, obserwowanie i wspieranie jego rozwoju
oraz informowanie uczniów i ich rodziców o poziomie osiągnięć edukacyjnych i
postępach w tym zakresie.
Uczeń powinien być oceniany systematycznie przez cały okres nauki. Kontrola i
ocena stopnia opanowania materiału obejmuje materiał, który został opracowany na
lekcjach. Skala ocen jest zgodna z ocenianiem wewnątrzszkolnym.
Ocenę semestralną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych zdobytych w czasie
całego semestru. Ocena semestralna nie jest średnia arytmetyczną ocen
cząstkowych. Uczniowi przysługuje odwołanie od procedur zgodnie z zasadami w
wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
Ustala się następującą ważność różnych form aktywności ucznia na lekcjach języka
niemieckiego: pisemny sprawdzian wiadomości, odpowiedź ustna, aktywność na
zajęciach, praca domowa, ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń, inne (plakat, projekt).
Uczeń jest zobowiązany do uzupełniania wyznaczonych przez nauczyciela ćwiczeń i
ustnego utrwalania lekcji na każdą następną lekcję.
Każdy uczeń powinien w semestrze otrzymać minimum 4 oceny.
Uczeń na pierwszej lekcji po nieobecności w szkole może nie być przygotowany,
jeżeli nieobecność związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które
go usprawiedliwiają.
Dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (brak
podręczników, brak pracy domowej) bez podawania przyczyny, z wyjątkiem
zapowiadanych wcześniej prac pisemnych. Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone
na początku lekcji.
Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się do nauczyciela w
celu ustalenia formy wyrównywania braków lub pokonania trudności.
Uczeń pracujący szybciej niż pozostali może poprosić o dodatkowe zadania . Za
każdą taką formę aktywności na lekcji lub w domu może uzyskać ocenę.
W przypadku dłuższej nieobecności usprawiedliwionej przez rodziców, terminy
sprawdzenia wiadomości są uzgadniane z nauczycielem. Uczeń otrzymuje określony
limit czasu na uzupełnienie braków. Uczeń nie może być zwolniony z opanowania
niektórych partii materiału.
Sprawdziany
Obejmują dany dział (8-10 ostatnich lekcji). Sprawdziany są obowiązkowe. Jeśli
uczeń opuścił sprawdzian, zobowiązany jest do napisania go w przeciągu dwóch
tygodni od powrotu do szkoły. Sprawdziany SA zapowiadane co najmniej tydzień
wcześniej. Nauczyciel jest zobowiązany ocenić i udostępnić uczniom sprawdziany w
ciągu dwóch tygodni. Stopień niedostateczny ze sprawdzianu uczeń może poprawić.
Poprawa odbywa się w ciągu 2 tygodni od rozdania prac i tylko jeden raz. Nie
przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego na koniec semestru.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
Odpowiedzi ustne
Wiadomości sprawdzane podczas odpowiedzi ustnych obejmują materiał z pięciu
ostatnich lekcji. Krótkie wypowiedzi ustne lub inną formę aktywności w czasie
lekcji, nauczyciel zaznacza znakiem „+”. Cztery takie znaki są równoważne z
oceną bardzo dobrą, trzy znaki „+”- ocena dobra, dwa- ocena dostateczna, a jeden
„+” – dopuszczająca.
Kartkówki
Kartkówka nie musi być zapowiadana. Uczniowie nieobecni na zapowiadanej
kartkówce piszą ją w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły. Niezapowiadana
kartkówka obejmuje materiał z najwyżej 3 ostatnich lekcji.
Wpływ ocen cząstkowych na ocenę semestralną
Ustala się 40% wpływ sprawdzianów i kartkówek i 60% innych form aktywności na
ocenę semestralną.
Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach
Szczegółowe wymagania z przedmiotu w zakresie wiadomości i umiejętności są
uczniom przedstawione na bieżąco na lekcjach. Każda ocena jest jawna i
uzasadniona. Oceny zdobywane przez uczniów są odnotowywane na bieżąco w
dzienniku lekcyjnym.
O przewidywanej ocenie semestralnej (rocznej) uczeń zostaje poinformowany na
tydzień przed wystawieniem stopnia.
O grożącej ocenie niedostatecznej rodzice zostają poinformowani na miesiąc przed
konferencją klasyfikacyjną.
SPOSÓB INFORMOWANIA UCZNIÓW O WARUNKACH I TRYBIE UZYSKANIA WYŻSZYCH NIŻ
PRZEWIDYWANE ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZAJĘĆ
EDUKACYJNYCH ORAZ MOŻLIWOŚCI PRZYSTĄPIENIA DO SPRAWDZIANU KOŃCOWOROCZNEGO W CELU
PODWYŻSZENIA OCENY, GDY ZOSTAŁY NARUSZONE PROCEDURY USTALANIA TEJ OCENY
przekazywana przez nauczyciela informacja ustna w pierwszym tygodniu nauki
zgodna z ocenianiem wewnątrzszkolnym.
Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami
Uczeń z dysgrafią – nie ocenia się pisma.
Dysleksja –wymagania dostosowane do zaleceń poradni, wydłużony czas pisania.
Innego rodzaju schorzenia – zgodnie z zaleceniami z poradni.
Sprawdzanie umiejętności i wiadomości ucznia w ciągu semestru obejmuje:
2 lub 3 sprawdziany po zakończeniu działu w podręczniku,
2-3 kartkówki ze słówek lub materiału gramatycznego,
pracę na lekcji, tj. : czytanie tekstu, rozumienie ze słuchu, proste reakcje
językowe, ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, aktywność na zajęciach.
PROCENT POPRAWNYCH ODPOWIEDZI
Aby ułatwić samokontrolę pracy na języku niemieckim uczniowie zostają zapoznani
z punktacją za wszystkie formy prac pisemnych, która jest następująca: OCENA
celujący powyżej 100%
bardzo dobry od 91 do 100%
dobry od 75 do 90%
dostateczny od 51 do 74%
dopuszczający od 35 do 50%
niedostateczny od 0 do 34%
powrót
|