Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ IX
Wewnątrzszkolne zasady oceniania.
Dokument opracowano na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83 poz.562) oraz
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 sierpnia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 141, poz. 1150)
Zawarte w nim zasady oceniania dotyczą wszystkich nauczycieli i uczniów
Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów.
§ 102.1.
Ocenianiu podlegają:
1)
osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2)
zachowanie ucznia.
3)
projekt edukacyjny.
2.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach
oceniania wewnątrzszkolnego.
3.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w
stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej
w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania
uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.
4.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad
współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w
statucie szkoły.
5.
Projekt edukacyjny
podlega ocenianiu według odrębnych zasad opisanych w § 119 Statutu szkoły. Ocena
za wkład pracy ucznia w realizacji projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:
1)
oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych;
2)
promocję do klasy
wyższej lub ukończenie gimnazjum.
6.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1)
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i i
jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
2)
udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego
rozwoju;
3)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4)
dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji
o postępach, trudnościach w nauce i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy w
dydaktyczno-wychowawczej.
7.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do
uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2)
ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w Szkole;
3)
ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 105;
4)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5)
ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywane
rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6)
ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
7)
ustalanie sposobu i
kryteriów oceny projektu edukacyjnego;
8)
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym
opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
8.
Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe
postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.
§ 103.
W ocenianiu obowiązują zasady:
1.
Zasada częstotliwości i
rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie. Ocena końcowa nie
jest średnią ocen cząstkowych.
2.
Zasada jawności
kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania,
zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie.
3.
Zasada różnorodności
wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu.
4.
Zasada różnicowania
wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i
dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
5.
Zasada otwartości –
wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową
ewaluację.
§ 104.
Jawność
oceny.
1.
Nauczyciel na początku roku szkolnego przedstawia uczniom opracowany przez
siebie (wybrany) program nauczania w danej klasie uwzględniający profil i
specyfikę zespołu.
2.
Nauczyciele na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych
opiekunów) o:
1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania;
2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3)
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
4)
skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
5)
warunkach, sposobach
oraz kryteriach oceny projektu edukacyjnego.
3.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni
opiekunowie) otrzymują do wglądu. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych
opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją krótko uzasadnić.
§ 105.
Tryb oceniania i skala ocen.
1.
Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się według
następującej skali, z następującymi skrótami literowymi:
1)
stopień celujący - 6 - cel;
2)
stopień bardzo dobry - 5 - bdb;
3)
stopień dobry - 4 - db;
4)
stopień dostateczny - 3 - dst;
5)
stopień dopuszczający - 2 - dop;
6)
stopień niedostateczny - 1 - ndst.
2.
Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym w formie pełnych cyfr, oceny
klasyfikacyjne i w pozostałych dokumentach-słownie, w pełnym brzmieniu.
3.
Informacje o osiągnięciach i postępach ucznia w nauce nauczyciel przedstawia
uczniowi na bieżąco, a rodzicom (prawnym opiekunom) podczas zebrań klasowych
odbywających się według harmonogramu opracowanego przez Dyrekcję Szkoły, a także
podczas indywidualnych konsultacji z nimi.
4.
Dopuszcza się stosowanie następujących form sprawdzania wiedzy i umiejętności,
waga ocen w kolejności od najwyższej:
a) pisemną (praca klasowa 1 godzinna, test, sprawdzian – kartkówka
15 minutowa, prace domowe-obowiązkowe i nadobowiązkowe),
b) ustna (odpowiedź, recytacja, aktywność na lekcji),
c) sprawnością (umiejętności pracy z tekstem oraz umiejętność
praktycznego stosowania wiadomości),
d) praca w grupie.
5.
Za wykonanie dodatkowych
prac nadobowiązkowych nauczyciel może wstawić uczniowi ocenę celującą, bardzo
dobrą lub dobrą. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być
podstawą do wystawienia uczniowi oceny dostatecznej dopuszczającej lub
niedostatecznej.
6.
Nie odrobienie pracy
domowej, brak zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego może być podstawą do
ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej z danego przedmiotu.
7.
Ocenę semestralną ustala
się w oparciu o oceny bieżące z odpowiedzi ustnych, prac pisemnych, prac
domowych-obowiązkowych i nadobowiązkowych, za aktywność (dopuszcza się plusy) i
osiągnięcia obserwowane podczas zajęć.
§ 106. Ocenianie śródroczne.
1.
Ocena bieżąca.
1)
Bieżące ocenianie wynikające z przedmiotowych zasad oceniania winno być
dokonywane systematycznie;
2)
Uczeń powinien zostać oceniony z każdej sprawności charakterystycznej dla
danego przedmiotu;
3)
Przy ocenianiu nauczyciel uzasadnia ocenę, daje uczniowi wskazówki, w
jaki sposób może on poprawić swoje osiągnięcia edukacyjne;
4)
Uzasadnienie powinno być sformułowane w sposób życzliwy dla ucznia i
powinno uwzględniać jego wysiłek w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych;
5)
W uzasadnieniu nauczyciel stosuje zasadę pierwszeństwa zalet;
6)
Jedną z form oceniania bieżącego jest kartkówka ( pisemne sprawdzenie
wiedzy i umiejętności z trzech ostatnich lekcji ), trwająca do piętnastu minut;
7)
Nauczyciel podczas oceniania stosuje zróżnicowaną ocenę: za odpowiedzi
ustne, krótsze i dłuższe prace pisemne, zadania domowe, dodatkowo wykonane
zadania, prace, itp.
2.
Wewnątrzszkolne zasady przeprowadzanie pisemnej pracy kontrolnej:
1)
Za pracę kontrolną pisemną uznaje się każdą klasówkę, kartkówkę – sprawdzian.
2)
Prace kontrolne są obowiązkowe dla wszystkich uczniów .
3)
Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą,
to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od daty oddania pracy.
Nauczyciel na prośbę ucznia ma obowiązek ustalić termin i miejsce pisania
sprawdzianu. W przypadku gdy uczeń nie zgłosił się na sprawdzian w ciągu
miesiąca na najbliższej lekcji nauczyciel wpisuje w puste miejsce ocenę
niedostateczną.
4)
Poprawa oceny prac jest dobrowolna i musi się odbywać poza lekcjami danego
przedmiotu w ciągu dwóch tygodni od daty rozdania prac. Uczeń pisze ją tylko
raz.
5)
Każdy stopień uzyskany podczas poprawiania pracy klasowej wpisuje się do
dziennika. Jeżeli uczeń podczas poprawy uzyskał stopień wyższy, poprzedni
stopień wykorzystywany jest tylko do oceny systematyczności pracy ucznia.
6)
Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, w ciągu
dnia -jedna. Nauczyciel planujący przeprowadzenie pracy klasowej wpisuje
ołówkiem w dzienniku lekcyjnym jej temat z odpowiednim wyprzedzeniem, o ile nie
zaplanowano już w danym tygodniu 3 klasówek.
7)
Nauczyciel podczas każdego pracy kontrolnej podaje uczniom punktację,
przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz
liczbę punktów, wymaganą do otrzymania określonej oceny. Prace klasowe bez
przygotowanej punktacji nie mogą być przeprowadzone.
8)
Na koniec semestru (roku szkolnego) nie przewiduje się pracy kontrolnej końcowej
(zaliczeniowej).
9)
Każda praca kontrolna powinna zawierać zadanie (polecenie) wykraczające poza
podstawy programowe, ocenianie na stopień celujący, pod warunkiem uzyskania
przez ucznia co najmniej 91% punktów przewidzianych na pracy.
10)
Rodzice mają możliwość
wglądu do sprawdzianów na zebraniach rodzicielskich.
11)
Progi procentowe ocen przy ocenianiu prac pisemnych:
100% - powyżej- celujący
91-100% - bardzo dobry
75-90% - dobry
51-74% - dostateczny
35- 50% - dopuszczający
0-34% - niedostateczny
§ 107.
Nieprzygotowane ucznia do lekcji.
1.
Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowane w liczbie określonej w
przedmiotowym systemie oceniania, lecz nie częściej niż dwa razy w semestrze.
2.
Nie ocenia się ucznia negatywnie w dniu powrotu do szkoły po dłuższej
usprawiedliwionej nieobecności. Ocenę pozytywną nauczyciel wpisuje do dziennika
lekcyjnego na życzenie ucznia.
3.
Nie ocenia się negatywnie ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej
(wypadek, śmierć bliskiej osoby i inne przyczyny niezależne od woli ucznia).
Ocenę pozytywną nauczyciel wpisuje do dziennika lekcyjnego na życzenie ucznia.
§ 108.
Wymagania edukacyjne.
1.
Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen
sformułowane są w przedmiotowych systemach oceniania, opracowanych przez zespoły
przedmiotowe z uwzględnieniem specyfiki profilu i możliwości edukacyjnych
uczniów w konkretnej klasie.
2.
Oceny bieżące,
klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się według poniższej skali
stosując następujące kryteria oceniania.
Stopień |
Stopień wyrażony słownie |
Dopuszczalny skrót |
Ogólnie kryteria ustalania stopni
|
6 |
Celujący
|
cel |
ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.
Wiadomości ściśle naukowe o szerszym zakresie niż wymagania
programowe; treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
ROZUMIENIE
TREŚCI.
Zgodnie z
nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie
zjawisk bez jakiejkolwiek pomocy.
UMIJĘTNIŚCI STOSOWANIA WIEDZY.
Samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i
praktycznych.
KULTURA
PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.
Poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową.
Wysoka umiejętność wypowiadania się w sposób zwięzły i rzeczowy |
5 |
Bardzo dobry |
bdb |
ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.
Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego wiadomości
powiązane ze sobą w logiczny układ.
ROZUMIENIE
TREŚCI.
Właściwe
rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez
pomocy nauczyciela.
UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.
Umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez
pomocy nauczyciela.
KULTURA
PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.
Poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową,
zwięzłość i rzeczowość wypowiedzi. |
4 |
Dobry |
db |
ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.
Opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami
logicznymi.
ROZUMIENIE
TREŚCI.
Poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz
wyjaśnienie zjawisk pod kierunkiem nauczyciela.
UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.
Stosowanie
wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych pod kierunkiem
nauczyciela.
KULTURA PRZEKZYWANIA WIADOMOŚCI.
Brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa
ujmowane w terminach naukowych Język umiarkowanie zwięzły i rzeczowy. |
3 |
Dostateczny |
dst |
ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.
Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z
danego przedmiotu; wiadomości podstawowe powiązane związkami logicznymi.
ROZUMIENIE TREŚCI.
Dość popraw rozumienie uogólnień oraz wyjaśnienie ważniejszych zjawisk z
pomocą nauczyciela.
UMIJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.
Stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy
nauczyciela.
KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.
Niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym
do potocznego, mała rzeczowość i zwięzłość wypowiedzi. |
2 |
Dopuszczający |
dop |
ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI.
Nieznajomość nawet podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno
zestawione.
ROZUMIENIE
TREŚCI.
Brak zrozumienia podstawowych uogólnień i nie umiejętność
wyjaśniania zjawisk.
UMIJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.
Brak umiejętności stosowania wiedzy nawet przy pomocy
nauczyciela.
KULTURA PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.
Liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu. |
1 |
Niedostateczny |
ndst |
ZAKRES I JAKOŚĆ WIADOMOŚCI
Rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej między
wiadomościami.
ROZUMIENIE TREŚCI.
Zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna nieumiejętność
wyjaśniania zjawisk.
UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA WIEDZY.
Zupełny
brak umiejętności stosowania wiedzy.
KULTURA
PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI.
Bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w
mówieniu językiem literackim. |
3.
Wymagania edukacyjne w przypadku przedmiotów nauczanych przez co najmniej dwóch
nauczycieli powinny być opracowane w ramach zespołów przedmiotowych.
4.
Nauczyciel zobowiązany jest, na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować
wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia, u którego zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w
uczeniu się uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom. Wyjątek stanowią
przedmioty kierunkowe w klasach profilowanych (przedmioty realizowane według
rozszerzonych programów nauczania). Uczniowi, u którego stwierdzono deficyty
rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym z przedmiotów
nauczanych w zakresie rozszerzonym, Dyrektor Szkoły proponuje zmianę profilu
kształcenia (z innym doborem przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym).
5.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki i techniki należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
6.
Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
7.
Uczeń zwolniony z zajęć wymienionych w punkcie 5 jest obowiązany być obecny na
lekcji, jeśli zajęcia te wypadają w środku planu lekcji. W przypadku, gdy
przypadają one na ostatnie lub pierwsze godziny lekcyjne uczeń może być
zwolniony z obecności po przedstawieniu pisemnej prośby rodziców z tych lekcji.
8.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
9.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
10.
Dyrektor Szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z
głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem
z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego
okresu kształcenia w danym typie szkoły.( zmiana w Dz.U.z 31 marca 2009r Nr
58, poz. 475 )
§ 109.
Klasyfikacja śródroczna i roczna.
1.
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
I semestr - IX - I
II semestr - II - VI
2.
Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania
i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
3.
Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I semestru, a roczne na
koniec II semestru.
4.
Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem
oceny bieżącej. Niedopuszczalne jest ustalenie oceny klasyfikacyjnej na
podstawie jednorazowego sprawdzianu wiedzy na koniec semestru.
5.
W przypadku wprowadzenia
w szkolnym planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy,
odrębnie ocenia się poszczególne zajęcia edukacyjne wchodzące w skład tego bloku.
Zm. w Dz.U.z 31 marca 2009r Nr 58, poz. 475 )
6.
Na miesiąc przed śródrocznym (rocznym) plenarnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia o
przewidywanej dla niego śródrocznej (rocznej) niedostatecznej ocenie
klasyfikacyjnej i odnotowują ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
7.
Wychowawca klasy zobowiązany jest przekazać przynajmniej jednemu z rodziców
(prawnych opiekunów) ucznia informacje o przewidywanej dla niego rocznej
(semestralnej) ocenie niedostatecznej podczas indywidualnej rozmowy lub w formie
pisemnej.
8.
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie
programowo wyższej, Szkoła stwarza uczniowi szanse uzupełnienia braków w
terminie do dwóch miesięcy od klasyfikacji śródrocznej.
§ 110.
Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć
edukacyjnych.
1.
Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela
zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły (§ 109 pkt. 6 Statutu Szkoły).
2.
Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień
i tylko w przypadku gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen
cząstkowych jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub od niej wyższa.
3.
Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celująca, ponieważ jej uzyskanie regulują
oddzielne przepisy.
4.
Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:
1)
frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z
wyjątkiem długotrwałej choroby);
2)
usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
3)
przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form
sprawdzianów i prac pisemnych;
4)
uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen
pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen
niedostatecznych;
5)
skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form
poprawy, w tym konsultacji indywidualnych.
5.
Uczeń ubiegający się o podwyższenie oceny zwraca się z pisemną prośbą w formie
podania do wychowawcy klasy, w ciągu 7 dni od ostatecznego terminu
poinformowania uczniów o przewidywanych ocenach rocznych.
6.
Wychowawca klasy sprawdza spełnienie wymogu w ust.4 pkt. 1 i 2, a nauczyciel
przedmiotu spełnienie wymogów ust. 4 pkt. 3, 4 i 5.
7.
W przypadku spełnienia przez ucznia wszystkich warunków z ust. 4, nauczyciel
przedmiotu wyrażają zgodę na przystąpienie do poprawy oceny.
8.
W przypadku niespełnienia któregokolwiek z warunków wymienionych w punkcie 5.
prośba ucznia zostaje odrzucona, a wychowawca lub nauczyciel odnotowuje na
podaniu przyczynę jej odrzucenia.
9.
Uczeń spełniający wszystkie warunki najpóźniej na 7 dni przed klasyfikacyjnym
posiedzeniem Rady Pedagogicznej przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela
przedmiotu dodatkowego sprawdzianu pisemnego, obejmującego tylko zagadnienia
ocenione poniżej jego oczekiwań.
10.
Sprawdzian, oceniony zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, zostaje
dołączony do dokumentacji wychowawcy klasy.
11.
Poprawa oceny rocznej może nastąpić jedynie w przypadku, gdy sprawdzian został
zaliczony na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.
12.
Ostateczna ocena roczna nie może być niższa od oceny proponowanej, niezależnie
od wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.
§ 111.
Egzamin klasyfikacyjny.
1.
Uczeń może być niesklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej
oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
nauczania.
2.
Brak klasyfikacji oznacza, że nauczyciel nie mógł ocenić osiągnięć edukacyjnych
ucznia z powodu określonej w ust. 1 absencji.
3.
Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
4.
Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej
lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić
zgodę na egzamin klasyfikacyjny. W przypadku braku zgody Rady Pedagogicznej
uczeń nie jest promowany do klasy programowo najwyższej lub nie kończy Szkoły.
5.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok lub program nauki, uczeń spełniający obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza Szkołą oraz uczeń, który otrzymał zgodę
Dyrektora na zmianę profilu kształcenia, celem wyrównania różnic programowych.
6.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna z zastrzeżeniem ust. 7
i 8.
7.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami
(prawnymi opiekunami).
8.
Egzamin klasyfikacyjny roczny musi być przeprowadzony w terminie umożliwiającym
uczniowi przystąpienie do egzaminu poprawkowego.
9.
Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem
egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, plastyki, techniki, zajęć
laboratoryjnych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
10.
Egzamin klasyfikacyjny w przypadkach, o których mowa w ust. 3, 4, przeprowadza
nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora
Szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
11.
Egzamin klasyfikacyjny w przypadku, o którym mowa w ust. 5 przeprowadza komisja,
powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia
obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
1)
dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne
stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2)
nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania dla odpowiedniej klasy.
12.
W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów
rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
13.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający
imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10 lub skład komisji, o
której mowa w ust.11, termin egzaminu klasyfikacyjnego, zadania (ćwiczenia)
egzaminacyjne, wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny. Do
protokołu dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
14.
Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena z zajęć edukacyjnych jest
ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 15 oraz § 112.
§ 112.
Egzamin poprawkowy.
1.
Każdy uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z
jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych
przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch
zajęć edukacyjnych. Warunkiem koniecznym uzyskania takiej zgody jest
przynajmniej dobra ocena z zachowania.
3.
Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z
plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego, techniki i zajęć
laboratoryjnych, z których to przedmiotów egzamin powinien mieć przede wszystkim
formę zadań praktycznych.
4.
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
5.
W jednym dniu uczeń może zdawać egzamin tylko z jednego przedmiotu.
6.
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład
komisji wchodzą:
1)
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze
stanowisko – jako przewodniczący komisji;
2)
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
3)
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne –
jako członek komisji.
7.
Pytania egzaminacyjne układa egzaminator, a zatwierdza Dyrektor Szkoły
najpóźniej na dzień przed egzaminem poprawkowym. Stopień trudności pytań
powinien odpowiadać wymaganiom edukacyjnym, o których mowa w § 108 pkt. 2 według
pełnej skali ocen.
8.
Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w
pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych
przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako egzaminatora innego
nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie
nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu w dyrektorem
tej szkoły.
9.
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę
ustaloną przez komisję.
10.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
11.
Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ocena ostateczna z
zastrzeżeniem § 113 ust. 6.
12.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym
przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
13.
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza
klasę.
§ 113.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym.
1.
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do
Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2.
Dyrektor szkoły w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
3.
W skład komisji wchodzą:
1)
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze
stanowisko – jako przewodniczący komisji;
2)
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3)
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu,
prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
4.
Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 3, może być zwolniony z udziału w pracy komisji
na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim
przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole
następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
5.
Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może
być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
6.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej
rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w
wyniku egzaminu poprawkowego.
7.
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin
sprawdzianu, zadania sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8.
Do protokołu, o którym mowa w pkt. 7, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o
którym mowa w pkt. 2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
10.
Przepisy 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin
zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu
poprawkowego.
§ 114.
Ocena zachowania.
1.
Ramowe kryteria oceny zachowania ustala Zespół Wychowawczy.
2.
Szczegółowe kryteria oceniania zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając
specyfikę zespołu.
3.
Wychowawca na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców
(prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania
oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
4.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1)
wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2)
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3)
dbałość o honor i tradycje szkoły;
4)
dbałość o piękno mowy ojczystej
5)
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6)
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7)
okazywanie szacunku innym osobom;
8)
realizację projektu edukacyjnego.
5.
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według
następującej skali, z podanymi skrótami:
1.
wzorowe - wz;
2.
bardzo dobre - bdb;
3.
dobre - db;
4.
poprawne - popr;
5.
nieodpowiednie - ndp;
6.
naganne - ng.
6.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych i promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły.
7.
Uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub
program nauki oraz uczniowi spełniającemu obowiązek nauki poza szkołą nie ustala
się oceny zachowania.
8.
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do
Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
9.
Dyrektor Szkoły w przypadku stwierdzenia, że oczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, powołuje komisje, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną
w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego komisji.
10.
W skład komisji wchodzą:
1)
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne
stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2)
wychowawca klasy;
3)
wskazany przez Dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w
danej klasie;
4)
pedagog;
5)
psycholog;
6)
przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
7)
przedstawiciel Rady Rodziców.
11.
Roczna cena zachowania ucznia ustalona przez komisję jest ostateczna.
12.
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin
posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z
uzasadnieniem. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
13.
Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo lub
nie ukończeniu Szkoły przez ucznia któremu w Szkole po raz drugi z rzędu
ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
14.
Uczniowi, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a
uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy Szkoły.
§ 115.
Tryb
ustalania oceny zachowania:
1.
Uczeń ma prawo do
samooceny w formie pisemnej zgodnie z kryteriami zachowania. Ocenę tę przedkłada
do wglądu tylko wychowawcy – powinna ona być brana pod uwagę przy ustalaniu
oceny śródrocznej i rocznej.
2.
Samorząd klasowy w
porozumieniu z zespołem klasowym proponuje ocenę zachowania dla poszczególnych
uczniów zgodnie z kryteriami ocen zachowania.
3.
Ostateczną ocenę ustala wychowawca klasy, zasięgając opinii zespołu uczącego
dany oddział.
4.
Przewidywana ocena
zachowania podana jest do wiadomości uczniów na tydzień przed radą
klasyfikacyjną.
5.
Wychowawca przedkłada
zespołowi klasyfikacyjnemu uzasadnienie oceny wzorowej i nagannej na piśmie.
6.
Ocena może być zmieniona
na radzie klasyfikacyjnej przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia
szczególnych okoliczności, np.: zgłoszenia przez uczących dodatkowych,
dotychczas nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie
oceny zachowania.
§ 116.
Zasady
oceniania zachowania.
1.
Ocena zachowania wyraża
opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze
osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawie wobec kolegów i
innych osób.
2.
W ocenianiu zachowania
punktem wyjścia jest ocena dobra, którą otrzymuje uczeń awansem na początku roku
szkolnego i II semestru bez względu na to, jaką ocenę uzyskał poprzednio.
3.
W przypadku wyjątkowo
drastycznych wykroczeń (kradzież, elementarne naruszenie norm prawnych,
drastyczne naruszenie norm obyczajowych), uchwałą Rady Pedagogicznej uczniowi
można wystawić ocenę naganną, nawet wtedy, gdyby był pod innym względem wzorowy.
§ 117. Ocenę z zachowania ustala się według następujących kryteriów:
OCENĘ WZOROWĄ (WZ)
OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
I.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1)
Samodzielnie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
2)
Systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,
3)
Osiąga sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych, na szczeblu
powiatowym i wojewódzkim,
4)
Aktywnie uczestniczy we wszystkich zajęciach lekcyjnych.
II.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1)
Dba o mienie szkoły i reaguje na przypadki jego dewastowania.
2)
Bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły( samorząd klasowy i szkolny
3)
Pomaga kolegom w nauce i innych sprawach życiowych
III.
Dbać o honor i tradycje szkoły:
1)
Godnie reprezentuje szkołę w trakcie uroczystości szkolnych i lokalnych,
2)
Angażuje się kultywowanie tradycji szkoły.
IV.
Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1)
Dba o kulturę słowa, własną i swoich rówieśników,
2)
Bierze udział w dyskusjach szanujących zdanie i godność innych.
V.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1)
Promuje zdrowy styl życia- nie ulega nałogom,
2)
Nie przejawia zachowań agresywnych, reaguje na przejaw agresji wśród innych
uczniów,
3)
Dba o higienę osobistą.
VI.
Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:
1)
Zawsze zachowuje się kulturalnie w szkole i poza nią,
2)
Dba o odpowiedni ubiór i wygląd w szkole (nie maluje się, nie
farbuje włosów, w szkolne święta wkłada strój galowy).
VII.
Okazywanie szacunku innym osobą:
1)
Zawsze zwraca się z szacunkiem do innych osób,
2)
Zawsze używa zwrotów grzecznościowych.
VIII.
Realizacja projektu
edukacyjnego.
1)
Podczas realizacji projektu gimnazjalnego czynnie uczestniczył w formułowaniu
tematu projektu, aktywnie uczestniczył w kluczowych działaniach na
poszczególnych etapach jego realizacji.
OCENĘ BARDZO DOBRĄ (BDB)
OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
I.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1) Systematyczne i
punktualnie uczęszcza na zajęcia lekarskie.
2) Zainspirowany
przez nauczyciela podejmuje dodatkowe zadania wzbogacające proces dydaktyczny.
3) Bierze udział w
olimpiadach przedmiotowych i zawodach sportowych.
4) Aktywnie
uczestniczy w zajęciach lekcyjnych
5) Ma nie więcej
niż dwa spóźnienia.
II.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1) Dba o mienie
szkoły i reaguje na przypadki jego dewastowanie.
2) Bierze czynny
udział w życiu klasy i szkoły ( samorząd klasowy i szkolny).
3) Nie uchyla się
od pomocy kolegom w nauce.
III.
Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1) Godnie
reprezentuje szkołę w trakcie uroczystości szkolnych i lokalnych.
2) Dba o dobre imię
szkoły w trakcie wycieczek szkolnych i innych zajęć pozaszkolnych.
IV.
Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1) Dba o własną
kulturę słowa.
2) Wyraża swoje
zadanie, uczucia nie naruszając godności innych.
V.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1) Nie ulega
nałogom.
2) Nie przejawia
zachowań agresywnych.
3) Dba o higienę
osobistą.
VI.
Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:
1) Zawsze zwraca
się z szacunkiem do innych osób.
2) Zawsze używa
zwrotów grzecznościowych.
VII.
Realizacja projektu edukacyjnego.
1)
Pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając
członków zespołu.
OCENĘ DOBRĄ (DB)
OTRZYMUJE UCZEŃ KTÓRY:
I.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1) Systematyczne i
punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne.
2) Zainspirowany
przez nauczyciela podejmuje dodatkowe zadania wzbogacające proces dydaktyczny.
3) Sprawdza swoje
umiejętności i wiedzę w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
4) Aktywie
uczestniczy w zajęciach lekcyjnych.
5) Ma nie więcej
niż trzy spóźnienia i siedem godzin nieusprawiedliwionych.
II.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1. Dba o mienie
szkoły i reaguje na przypadki jego dewastowania.
2. Bierze udział w
pracach i akcjach organizowanych na rzecz społeczności szkolnej.
3. Nie uchyla się
od pomocy kolegom w nauce.
III.
Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1) Godnie
reprezentuje szkołę w trakcie uroczystości szkolnych i lokalnych.
2) Dba o dobre imię
szkoły w trakcie wycieczek szkolnych i innych zajęć pozaszkolnych.
IV.
Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1) Dba o własną
kulturę słowa.
2) Wyraża swoje
zadanie, uczucia nie naruszając godności innych.
V.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1) Nie ulega
nałogom.
2) Nie przejawia
zachowań agresywnych.
3) Dba o higienę
osobistą.
VI.
Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:
1) Zachowuje się
kulturalnie w szkole i poza nią.
VII.
Okazywanie szacunku innym osobą:
1) Zwraca się z
szacunkiem do innych osób.
2) Używa zwrotów
grzecznościowych.
VIII.
Realizacja projektu edukacyjnego:
1.
Prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego,
reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.
OCENĘ POPRAWNĄ (POPR )
OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
I.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1) Czasami spóźnia
się na zajęcia lekcyjne lub opuścił bez usprawiedliwienia 15 godzin lekcyjnych w
semestrze.
2)
Niesystematycznie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań.
3) Czasami łamie
postanowienia Statutu Szkoły, lecz po zwróceniu uwagi zmienia swoje
postępowanie.
4) Osiąga wyniki w
nauce nie zawsze są zgodne z możliwościami ucznia.
II.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1) Zdarza mu się
niszczyć mienie szkolne, ale naprawia szkody.
2) Przejawia
postawę bierną w pracach i akcjach na rzecz społeczności szkolnej.
III.
Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1) Zdarza mu się
zachowywać niewłaściwie podczas uroczystości szkolnych i lokalnych, jednak po
zwróceniu uwagi zmienia swoje zachowanie.
2) Sporadycznie
naraża dobre imię szkoły niewłaściwym zachowaniem poza jej terenem.
IV.
Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1) Nie zawsze
poprawnie posługuje się językiem polskim.
2) zdarza mu się
użyć słów wulgarnych lub obraźliwych.
V.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1) Zdarza mu się
nie przestrzegać zasad dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
2) Zdarza mu się
swoim zachowaniem zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu innych osób.
3) Sporadycznie
jego higiena osobista i wygląd budzą zastrzeżenia.
VI.
Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:
1) Zdarza mu się
naruszenie godności innych osób poprzez obrażanie, wyśmiewanie, groźby.
VII. Okazywanie szacunku innym osobom:
1) Bywa nieuprzejmy
i nieżyczliwy.
2) Zdarza mu się
łamać zasady kulturalnego zachowania się i poszanowania cudzej własności.
VII.
Realizacja projektu edukacyjnego:
1)
Wypełniał
swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz
zdarzało mu się
wywiązywać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w
szkole.
OCENĘ NIEODPOWIEDNIĄ (NDP)
OTRZYMUJE UCZEŃ, KTÓRY:
I.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1) Nagminie spóźnia
się na zajęcia lekcyjne lub opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 30 godzin
lekcyjnych w semestrze.
2) Nie wywiązuje
się z powierzonych mu prac i zadań.
3) Nagminnie łamie
postanowienia Statutu szkoły, ustalenia dyrektora, wychowawcy, nauczycieli i
samorządu uczniowskiego.
4) Nie podejmuje
prób wykorzystania swoich możliwości- ma lekceważący stosunek do nauki.
II.
Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
1) Świadomie i
celowo niszczy mienie szkoły.
2) Odmawia
uczestnictwa w pracach i akcjach na rzecz społeczności szkolnej.
III.
Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1) Lekceważy
uroczystości klasowe i szkolne, a swoim zachowaniem daje zły przykład innym.
2) Nie dba o honor
i tradycje szkoły.
3) Wpływają skargi
na zachowanie ucznia poza szkołą.
IV.
Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1) Nie dba o
poprawne posługiwanie się językiem polskim.
2) Używa słów
wulgarnych lub obraźliwych.
V.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1) Jawnie pali
papierosy, pije alkohol lub używa środki odurzające w szkole lub na imprezach
organizowanych przez szkołę.
2) W zachowaniu
wobec innych często przejawia agresję słowną i fizyczną.
3)
Bierze udział lub jest organizatorem zabaw zagrażających zdrowiu lub życiu.
VI.
Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:
1)
Ignoruje wszelkie zalecenia dotyczące wyglądu i stroju uczniowskiego.
2)
Na ogół prezentuje postawę arogancji i lekceważenia wobec innych osób.
VII.
Okazywanie szacunku innym osobom:
1)
Nie okazuje szacunku innym osobom, świadomie narusza ich godność poprzez:
obrażanie, wyśmiewanie, groźby, pobicia i wymuszenia.
1)
Świadomie i celowo niszczy własność.
2)
Wychowawca klasy ustalający śródroczną i końcowo roczną ocenę zachowania ucznia
ma obowiązek na żądanie przekazać jego rodzicom pisemne uzasadni oceny.
VIII.
Realizacja projektu edukacyjnego:
1.
Często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji projektu gimnazjalnego lub
odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół
harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków
zespołu projektowego.
OCENĘ NAGANNĄ (NG)
OTRZYMUJE UCZEŃ KTÓRY:
I.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1)
Nagminnie spóźnia się na zajęcia lekcyjne lub opuścił bez
usprawiedliwienia powyżej 30 godzin lekcyjnych w semestrze.
2)
Nie wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań.
3)
Nagminnie łamie postanowienia Statutu Szkoły, ustalenia dyrektora,
wychowawcy, nauczycieli i samorządu uczniowskiego.
4)
Nie podejmuje prób wykorzystania swoich możliwości- ma lekceważący
stosunek do nauki.
II.
Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1)
Świadomie i celowo niszczy mienie szkoły.
2)
Odmawia uczestnictwa w pracach i akcjach na rzecz społeczności szkolnej.
III.
Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1)
Lekceważy uroczystości klasowe i szkolne, a swoim zachowaniem daje zły przykład
innym.
2)
Nie dba o honor i tradycje szkoły.
3)
Wpływają skargi na ucznia poza szkołą.
IV.
Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1)
Nie dba o poprawne posługiwanie się językiem polskim.
2)
Używa słów wulgarnych lub obraźliwych.
V.
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1)
Jawnie pali papierosy, pije alkohol lub używa środki odurzające w szkole lub na
imprezach organizowanych przez szkołę.
2)
W zachowaniu wobec innych często przejawia agresję słowną i fizyczną.
3)
Bierze udział lub jest organizatorem zabaw zagrażających zdrowiu lub życiu.
VI.
Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią:
1)
Ignoruje wszelkie zalecenia dotyczące wyglądu i stroju uczniowskiego.
2)
Na ogół prezentuje postawę arogancji i lekceważenia wobec innych osób.
VII.
Okazywanie szacunku innym osobom:
1)
Nie okazuje szacunku innym osobom, świadomie narusza ich godność poprzez:
obrażanie, wyśmiewanie, groźby, pobicia i wymuszenia.
2)
Świadomie i celowo niszczy własność.
VIII.
Realizacja projektu
edukacyjnego:
1)
Nie
przystąpił do realizacji projektu lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków
mimo
rozmów z członkami
zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku
do członków zespołu jak i opiekuna.
IX.
Wychowawca klasy
ustalając śródroczną i końcową ocenę zachowania ucznia ma obowiązek na żądanie
przekazać jego rodzicom pisemne uzasadnienie tej oceny.
§ 118. Punktowy system
oceniania zachowania w Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Łosiowie.
1.
Każdy uczeń na początku każdego semestru otrzymuje wyjściowe 100p. W ciągu
całego semestru może uzyskać za swoje zachowanie punkty dodatnie i ujemne.
2.
Oceną wyjściową jest ocena dobra
3.
Zależność oceny zachowania od ilości uzyskanych punktów.
Liczba punktów uzyskanych w semestrze |
Ocena z zachowania |
200 punktów i więcej |
Wzorowe |
160-199 |
Bardzo dobre |
120-159 |
Dobre |
80-119 |
Poprawne |
40-79 |
Nieodpowiednie |
39-i mniej punktów |
Naganne |
4.
Oceny wzorowej i bardzo dobrej nie może otrzymać uczeń, który mimo
wystarczającej liczby punktów otrzymał uwagi za:
·
picie alkoholu,
·
palenie papierosów,
·
ucieczkę z lekcji,
·
kradzież, wymuszanie,
·
pobicie kolegi,
·
niewłaściwe zachowanie w stosunku do nauczyciela – zachowanie aroganckie,
·
wandalizm,
·
interwencja policji (z udowodnieniem winy).
5.
Nauczyciel dokonuje wpisów o zachowaniu każdego ucznia w zeszycie klasowym
wklejonym do dziennika klasowego.
6.
Ocenę z zachowania ustala wychowawca na tydzień przed klasyfikacyjnym
posiedzeniem Rady Pedagogicznej. Ocena ta może ulec zmianie.
Uczeń punkty dodatnie
otrzymuje za:
Lp. |
Punkty dodatnie |
Ilość i częstotliwość |
1. |
Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na
szczeble - szkolne:
1. udział
2.
miejsca 1-3 |
7p
10p |
W przypadku, gdy zawody lub konkursy odbywają się w sobotę lub niedzielę
to wpisujemy uczniom o 50 % punktów więcej |
2. |
Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na
szczeble - gminne:
1. udział
2.
miejsca1-3 |
10p
15p |
3. |
Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na
szczeble powiatowe, rejonowe:
1. udział
2.
miejsca 1-3 |
10p
15p |
4. |
Udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych z podziałem na
szczeble: wojewódzkie/półfinał:
1. udział
2.
finalista
3.
laureat |
10p
20p
30p |
5. |
Konkursy artystyczne, ekologiczne – szkolne:
1. udział
2.
miejsca1-3
Rejonowe, powiatowe, wojewódzkie:
5. udział
6.
wyróżnienie
7.
miejsca1-3 |
10p
12p
10p
15 p
20p |
6. |
Konkursy ogólnopolskie:
-
udział
-
osiągnięcia
|
15p
25p |
7. |
Udział lub organizacja uroczystości szkolnych oraz imprez
środowiskowych. |
każdy raz 1-10p |
8. |
Aktywny udział w pracy samorządu:
- klasowego
- szkolnego |
0-10p./sem
0-20p./sem |
9. |
Aktywność w zajęciach profilaktycznych i psychoedukacyjnych. |
0-10p |
10. |
Aktywny udział w pracy na rzecz klasy. |
1-10p |
11. |
Sumienne wykonywanie dyżuru klasowego.
Pomoc w porządkowaniu klasy i szkoły. |
1-5p
|
12. |
Aktywny udział w pracy na rzecz szkoły,
- wykonanie gazetki,
- organizacji np. PCK,
- czynności na rzecz innych np. wolontariat,
- udział w akcjach społecznych,
-praca w środowisku lokalnym (udział w dożynkach wiejskich, zawodach
strażackich, klubach sportowych, bibliotece, Domu Kultury) |
0-10 p
0-15p
0-20 p
0-20p |
13. |
Inicjatywa i pomoc w instalacji pomocy multimedialnych. |
0-5p |
14. |
Pomoc koleżeńska w nauce na terenie szkoły lub poza nią. |
10p semestr |
15. |
Udział w chórze podczas uroczystości szkolnych i imprezach
środowiskowych. |
każdy raz 5p
(w sobotę lub niedzielę +50%) |
16. |
Opieka nad sprzętem nagłaśniającym lub multimedialnym |
każdy raz 5p. |
17. |
Dbałość o kronikę klasową, szkolną lub organizacji |
10p semestr |
18. |
Kultura osobista ucznia |
max 10p na koniec sem. |
19. |
Zbiórka surowców wtórnych (puszki, makulatura, baterie) |
20 szt. – 5p
max 50 p. semestr |
Uczeń punkty ujemne otrzymuje za:
Lp. |
Punkty ujemne |
Ilość i częstotliwość |
1. |
Ucieczka z zajęć edukacyjnych- wagary |
1h-10p
cały dzień 30p. |
2. |
Spóźnienie na zajęcia edukacyjne: 3dozwolone, kolejne |
każde kolejne 5p |
3. |
Godziny nieusprawiedliwione: 10h-2p, 10 i więcej-4p |
20h-8p, każde następne 20h+8p |
4. |
Niespełnienie obowiązków dyżurnego klasowego |
każdy raz 5p |
5. |
Agresja fizyczna, psychiczna, przemoc, bójki uczniowskie |
każdy raz 20p |
6. |
Brak kultury osobistej |
max 10p raz na sem. |
7. |
Zachowanie zagrażające zdrowiu lub życiu własnemu i innych osób |
każdy raz 7p |
8. |
Używanie wulgarnych słów i gestów |
każdy raz 10p |
9. |
Kradzież, wymuszanie |
każdy raz 20p |
10. |
Palenie papierosów w szkole i poza nią |
każdy raz 20p |
11. |
Picie alkoholi w szkole i poza nią |
każdy raz 20p |
12. |
Używanie i posiadanie narkotyków w szkole i poza nią |
każdy raz 30p |
13. |
Zaśmiecanie: rzucanie śmieci- 5p, brak reakcji na podniesienie śmieci-
7p. |
|
14. |
Brak odpowiedniego stroju na uroczystościach szkolnych |
każdy raz 10p |
15. |
Nieodpowiedni wygląd ucznia:
- strój(duży dekolt, długość bluzek nie zakrywająca pępek)
- fryzura (malowanie, trwała, pasemka)
- kolczyki długie, biżuteria stwarzająca niebezpieczeństwo
- makijaż |
każdy raz 5p
każdy raz 5p
każdy raz 5p
każdy raz 5p |
16. |
Niszczenie mienia szkolnego. |
każdy raz 10p |
17. |
Malowanie ławek, mebli, ścian. |
każdy raz 10p |
18. |
Nieodpowiednie zachowanie w stosunku do nauczycieli i pracowników
szkoły, kolegów lub innych osób. |
każdy raz 10p |
19. |
Przeszkadzanie na lekcji,
Żucie gumy. |
każdy raz 5-10 p
|
20. |
Niewłaściwe zachowanie podczas apeli, uroczystości szkolnych, wycieczek,
imprez sportowych. |
każdy raz 5p |
21. |
Brak szacunku do symboli narodowych i religijnych. |
każdy raz 5p |
22. |
Niewłaściwe wywiązywanie się ze swoich obowiązków. |
każdy raz 5p |
23. |
Nieuszanowanie cudzej własności. |
każdy raz 10p |
24. |
Fałszowanie dokumentów (zwolnienia, usprawiedliwienia, dziennik,
legitymacja szkolna). |
każdy raz 30p |
25. |
Kłamstwa, zaprzeczanie zaistniałym faktom, nieprzyznawanie się do winy. |
każdy raz 10p |
26. |
Niewykonywanie polecenia nauczyciela |
każdy raz 10 p |
27. |
Odpisywanie zadań domowych w czasie lekcji lub przerwy. |
każdy raz 5p |
28. |
Używanie telefonów komórkowych w czasie lekcji oraz innego sprzętu
elektronicznego np. MP3, MP4, itp. |
każdy raz 10p |
29. |
Zaczepki, plucie, popychanie, przepychanki, podstawianie nóg oraz
rzucanie i wymachiwanie plecakiem. |
każdy raz 10p |
30. |
Ściąganie. |
każdy raz 20p |
31. |
Nie wywiązywanie się z podjętych praca w środowisku lokalnym. |
każdy raz 10p |
32. |
Skargi o niewłaściwym zachowaniu w środowisku płynące od przedstawicieli
tego środowiska. |
każdy raz 10p -20p |
33. |
Samowolne oddalanie się na teren szkoły podstawowej i sali gimnastycznej |
każdy raz 10 p |
Wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione w ciągu 1
tygodnia
§ 119. Warunki i zasady wykonywania projektu edukacyjnego.
1.
Uczeń klasy drugiej lub trzeciej gimnazjum jest zobowiązany zrealizować projekt
edukacyjny. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym
przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie
konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
2.
Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie
programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych bądź wykraczać poza te treści
albo mieć charakter interdyscyplinarny.
3.
Dyrektor szkoły, na pisemny umotywowany wniosek rodziców ( prawnych opiekunów),
w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych , może zwolnić ucznia z
realizacji projektu.
4.
W
przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, na świadectwie ukończenia
gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny za wkład ucznia w realizację
projektu edukacyjnego wpisuje się „ zwolniony” albo „ zwolniona”.
5.
Celem projektu jest kształcenie u uczniów:
1)
odpowiedzialności za własne postępy;
2)
podejmowania grupowych pomysłów;
3)
umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z
różnych źródeł;
4)
rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
5)
umiejętności stosowania teorii w praktyce i ma na celu:
6)
rozwój samoorganizacji i kreatywności;
7)
przygotowanie do publicznych wystąpień;
8)
naukę samodzielności i podejmowania aktywności;
6.
Projekt jest samodzielnie realizowany przez uczniów pod opieką nauczyciela.. W
trakcie realizacjo projektu uczeń / uczniowie mogą korzystać z pomocy ekspertów
z zewnątrz lub innych nauczycieli.
7.
Nauczyciele w terminie do końca września każdego roku szkolnego zgłaszają do
dyrektora szkoły, na piśmie, tematy projektów edukacyjnych. Zgłoszenie tematu
projektu dokonywane jest na Karcie Projektu wg wzoru:
KARTA PROJEKTU EDUKACYJNEGO
Temat projektu: ……………………………………………………………..….......………..……………..
Imię i nazwisko nauczyciela: ………………………………………………….……………..………….
Cele projektu: ….………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Czas realizacji: …………………………………………
Wielkość grupy: ……………………………………….
Sposoby realizacji projektu: ……………………………………………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Planowane efekty:
–dla uczniów: ………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………..………………….
–
dla szkoły; ……………………….…………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………….
–
dla środowiska lokalnego: ………….………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………….………….
Sposób prezentacji: ……………………………………………………………………….……………
Kryteria oceny: ………………...…………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..………………….
1.
Uczeń ( uczniowie) mają prawo zgłoszenia tematu projektu na zasadach określonych
w ust.
2.
W
terminie do 15 października zespoły przedmiotowe dokonują analizy zgłoszonych
tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z
podstawami programowymi, innowacyjności, spodziewanych efektów
dydaktyczno-wychowawczych oraz atrakcyjności.
3.
W
terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów
Edukacyjnych. Kopie Kart Projektów dopuszczonych do realizacji projektów
umieszcza się w bibliotece szkolnej.
4.
Uczniowie zainteresowani realizacja konkretnego projektu składają wychowawcy
klasy pisemną deklarację udziału w jego realizacji. Ostateczny termin wyboru
tematu projektu przypada na 31 października.
5.
Uczeń może odstąpić od realizacji wcześniej wybranego projektu w fazie
planowania prac związanych z jego realizacją, po poinformowaniu nauczyciela
–opiekuna projektu. Przystąpienie do innego zespołu może nastąpić za zgodą
wszystkich jego członków i nauczyciela – opiekuna projektu.
6.
Zespól uczniowski przy współpracy nauczyciela – opiekuna projektu opracowuje
Kartę Pracy Zespołu wg wzoru:
KARTA PRACY ZESPOŁU
Projekt: ………………………………………………………………………………………..………….
Skład Zespołu: ……………………………………………………………………..…………………
………………………………………………………………………………………………………..…………
Opiekun: …………………..……………………………………………………………………………..
Zadania do wykonania |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Materiały potrzebne do realizacji |
Potwierdzenie wykonania wraz z datą
|
Podpis nauczyciela |
Uwagi, zalecenia |
|
|
|
|
|
|
|
7.
Czas pracy wykonania projektu nie może przekraczać 8 tygodni.
8.
Prezentacje projektów mają odbyć się do końca maja roku szkolnego.
9.
Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
1)
konferencja naukowa połączona z wykładami;
2)
forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
3)
przedstawienie teatralne, inscenizacja;
4)
książka, broszura, gazetka;
5)
prezentacja multimedialna;
6)
model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
7)
happening, marsz;
8)
sesja dyskusyjna
9)
inna, za zgodą opiekuna.
10.
Realizacja projektu obejmuje:
1)
wybranie tematu projektu w terminie wskazanym w statucie szkoły;
2)
opracowanie Karty Pracy Zespołu;
3)
zbieranie materiałów i ich selekcja;
4)
spisanie kontraktu pomiędzy zespołem, a opiekunem zawierającym:
a)
określenie tematu,
b)
określenie terminu realizacji i prezentacji końcowej,
c)
określenie formy realizacji,
d)
określenie sposobu prezentacji;
e)
wyznaczenie terminów i sposobu konsultacji z nauczyciele,
f)
ustalenie zasad dyscypliny pracy,
g)
wyznaczenie kryteriów oceny.
5)
publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
§ 120.
Kryteria oceny projektu edukacyjnego.
1.
Ocena za wkład pracy ucznia w realizację projektu jest oceną opisową.
2.
Ocena wynika z oceny trzech elementów:
1)
oceny efektu końcowego ( wytworu), a w szczególności:
a)
zawartość merytoryczna, treść,
b)
zgodność z tematem projektu,
c)
oryginalność,
d)
kompozycja,
e)
stopień wykorzystania materiałów źródłowych,
f)
estetyka i staranność,
g)
trafność dowodów i badań,
h)
wartość dydaktyczna i wychowawcza.
2)
wkładu ucznia w realizację projektu, a w szczególności:
a)
zaangażowanie ucznia,
b)
pomysłowość i innowacyjność,
c)
umiejętność pracy w grupie,
d)
udział w praktycznym wykonaniu, wielkość zadań,
e)
stopień trudności zadań,
f)
terminowość wykonania przydzielonych zadań,
g)
poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań,
h)
pracowitość,
i)
udział w prezentacji.
3)
oceny prezentacji, w tym:
a)
poprawność językowa,
b)
słownictwo specjalistyczne,
c)
efekt artystyczny,
d)
atrakcyjność,
e)
estetyka,
f)
technika prezentacji,
g)
stopień zainteresowania odbiorów,
h)
poprawność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi odbiorcom.
3.
Maksymalna liczba punktów przyznana za projekt wynosi 20. Wyszczególnione w ust.
2 elementy podlegają następującej punktacji:
a)
efekt końcowy ( wytwór) - 5 punktów,
b)
wkład pracy ucznia -10 punktów,
c)
prezentacja -5 punktów.
4.
Ogólna ocena za wkład ucznia w realizację projektu jest średnią ważoną i wynika
z zastosowania przelicznika: 0,3 za efekt końcowy i prezentację oraz 0,6 za
indywidualny wkład ucznia.
5.
Przy wystawianiu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i ocenę
jego pracy przez zespół, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu np.
wyniki ankiet, dyskusji.
6.
Temat projektu oraz ocenę opisową uzyskaną przez ucznia za wkład pracy w
realizację tego projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
7.
Ocena z projektu edukacyjnego nie ma wpływu na:
1)
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2)
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.
Promowanie i ukończenie Szkoły.
1.
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał klasyfikacyjne
roczne oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.
2.
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1, nie otrzymuje promocji
do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
3.
Rada Pedagogiczna,
uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia może jeden raz w ciągu danego
etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie
zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze
szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
4.
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią
ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobra ocenę zachowania, otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5.
Uczeń kończy Szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na która składają
się roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie
programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w
szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej.
6.
Uczeń kończy Szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej
uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej
bardzo dobrą ocenę zachowania.
7.
Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje w prawie przyznania uczniom nagród
ustanowionych przez kuratora oświaty.
§ 121.
Świadectwa szkolne.
1.
Po ukończeniu nauki w
danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń zależnie od wyników
klasyfikacji rocznej, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające
uzyskanie lub nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
2.
Do szczególnych
osiągnięć ucznia, wpisywanych na świadectwo szkolne zalicza się osiągnięcia
określone przez Opolskiego Kuratora Oświaty.
powrót
strona główna
|