Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ IV
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 34.
Organami szkoły są:
1)
Dyrektor Szkoły;
2)
Rada Pedagogiczna;
3)
Rada Rodziców;
4)
Samorząd Uczniowski.
§ 35.
Każdy z wymienionych organów w
§ 34 ust. 1 działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Organy kolegialne
funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy.
Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem szkoły.
§ 36.
Dyrektor szkoły:
1)
kieruje szkołą jako jednostką samorządu terytorialnego;
2)
jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;
3)
jest organem nadzoru pedagogicznego;
4)
jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
5)
wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
§ 37. Dyrektor
szkoły kieruje bieżącą działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest
bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole. Jest
przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
§ 38. Ogólny
zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora szkoły określa ustawa o
systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.
§ 39. Dyrektor
szkoły:
1.
Kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, a szczególności:
1)
kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające
podnoszeniu jej jakości pracy;
2)
przewodniczy Radzie Pedagogicznej przygotowuje i prowadzi posiedzenia
rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o
terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej,
3)
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji
stanowiących;
4)
sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
5)
przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku
wnioski i uwagi ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
6)
współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i S.U;
7)
udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych
wymogów zezwoleń na spełnianie obowiązku nauki, obowiązku szkolnego lub w formie
indywidualnego nauczania;
8)
organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formach określonych w
statucie szkoły i decyduje o jej zakończeniu;
9)
porozumieniu z organem prowadzącym organizuje uczniom z orzeczoną
niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęcia rewalidacyjne;
10)
kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez zamieszkałe
w obwodzie szkoły dzieci. W przypadku niespełnienia obowiązku szkolnego lub
obowiązku nauki tj. opuszczenie co najmniej 50 % zajęć w miesiącu, dyrektor
wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji.
11)
dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez
Radę Pedagogiczną
12) wstrzymuje
wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym
organ prowadzący i nadzorujący;
13) zwalnia
uczniów z WF-u, informatyki, technologii informatyczne, drugiego języka w
oparciu o odrębne przepisy;
14) udziela na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zezwoleń na spełnianie przez ucznia
odpowiednio obowiązku nauki, obowiązku szkolnego, obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania;
15) udziela
zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie, zgodnie z
zasadami określonymi w statucie;
16) występuje do
dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej z wnioskiem o zwolnienie ucznia z
obowiązku przystąpienia egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej jego części w
szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających uczniowi
przystąpienie do nich do 20 sierpnia danego roku. Dyrektor składa wniosek
w porozumieniu z rodzicami ucznia( prawnymi opiekunami).
17) inspiruje
nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych;
18) umożliwiana
podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej uczniom;
19) opracowuje w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan doskonalenia nauczycieli;
20) odpowiada za
właściwą organizację i przebieg egzaminów gimnazjalnych;
2.
Organizuje działalność szkoły, a w szczególności:
1)
opracowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny;
2)
przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno- wychowawczych lub
opiekuńczych;
3)
określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;
4)
zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań
szkoły, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych
warunków pobytu uczniów w budynku szkolnym i placu szkolnym;
5)
dba o właściwe wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
6)
egzekwuje przestrzeganie przez pracowników szkoły ustalonego porządku
oraz dbałości o estetykę i czystość;
7)
sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkoły;
8)
opracowuje projekt planu finansowego szkoły i przedstawia go celem
zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców;
9)
dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły;
ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
10) dokonuje co
najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu
technicznego urządzeń na terenie szkoły
11) organizuje
prace konserwacyjno-remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;
12) powołuje
komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku szkoły;
13) odpowiada za
prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły zgodnie
z odrębnymi przepisami.
3.
Prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
1)
nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi
pracownikami szkoły;
2)
powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na
stanowiskach kierowniczych;
3)
dokonuje oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników
samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych
kierowniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny;
4)
decyduje o skierowywaniu pracownika podejmującego pracę po raz pierwszy w
jednostkach samorządu terytorialnego do służby przygotowawczej;
5)
organizuje służbę przygotowawczą pracownikom samorządowym zatrudnionym na
stanowiskach urzędniczych w szkole;
6)
opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych;
7)
dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu
zawodowego;
8)
przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i
pracownikom administracji i obsługi szkoły;
9)
występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla
nauczycieli i pracowników;
10) udziela
urlopów zgodnie z KN i Kpa;
11) załatwia
sprawy osobowe nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
12) wydaje
świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;
13) wydaje
decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;
14) przyznaje
dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ
prowadzący;
15) dysponuje
środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
16) określa
zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;
17) odbiera
ślubowania od pracowników, zgodnie z Ustawą o samorządzie terytorialnym;
18) współdziała
ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania
i zatwierdzania;
19) wykonuje inne
zadania wynikające z przepisów prawa.
4.
Sprawuje opiekę nad uczniami:
1)
tworzy warunki do samorządności, współpracuje z Samorządem Uczniowskim;
2)
powołuje Komisję Stypendialną;
3)
ustala w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii
komisji stypendialnej i Rady Pedagogicznej, wysokość stypendium za wyniki w
nauce i za osiągnięcia sportowe;
4)
egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli postanowień statutu
szkoły;
5)
organizuje stołówkę szkolną i określa warunki korzystania z wyżywienia;
6)
opracowuje na potrzeby organu prowadzącego listę osób uprawnionych do
„wyprawki szkolnej”;
7)
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne i organizację opieki
medycznej w szkole.
§ 40. Dyrektor
prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora szkoły. Dyrektor
współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i
aktami wykonawczymi do ustawy.
§ 41. Rada
Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
§ 42.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
§ 43. W
zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady
Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których
celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza.
§ 44.
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
1)
uchwala regulamin swojej działalności;
2)
zatwierdza plan pracy szkoły na każdy rok szkolny;
3)
podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego;
4)
ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN;
5)
uchwala statut szkoły i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu.
§ 45.
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
1)
opiniuje szkolny zestaw programów nauczania;
2)
opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin
ponadwymiarowych;
3)
opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i
innych wyróżnień;
4)
opiniuje projekt finansowy szkoły;
5)
opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora szkoły;
6)
opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych
organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza
i opiekuńcza;
7)
wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska
dyrektora;
8)
opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
9)
opiniuje tygodniowy plan lekcji;
§ 46.
Rada Pedagogiczna ponadto:
1)
przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora
do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;
2)
może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora
szkoły lub z innych funkcji kierowniczych w szkole;
3)
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły;
4)
głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora szkoły;
5)
ocenia, z własnej inicjatywy sytuację oraz stan szkoły i występuje z
wnioskami do organu prowadzącego;
6)
uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia nauczycieli;
7)
może wybierać delegatów do Rady Szkoły, jeśli taka będzie powstawała;
8)
wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko
dyrektora szkoły;
9)
wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela
od oceny pracy;
10) zgłasza i
opiniuje kandydatów na członków komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli.
§ 47.
Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku
szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w
miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego lub
organu nadzorującego.
§ 48.
Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są
podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej
członków.
§ 49.
Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący
nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z
przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie
organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 50.
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nie
ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą
naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników szkoły.
§ 51.
Protokóły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie papierowej.
Ostemplowane i przesznurowane dokumenty przechowuje się w archiwum szkoły,
zgodnie Instrukcją Archiwizacyjną.
§ 52.1.
W szkole działa Rada Rodziców zwana też ze względu na tradycję Komitetem
Rodzicielskim
2.
Rada Rodziców jest kolegialnym organem szkoły.
3.
Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami szkoły.
4.
W
skład Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel każdego oddziału szkolnego.
5.
Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym
zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w tajnych wyborach.
6.
W
wyborach, o których mowa w ust. 5 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzi
(prawny opiekun).
7.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa
szczegółowo:
1)
wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
2)
szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;
3)
zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
8.
Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
9.
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz
innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 53.1.
Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:
1)
uchwala regulamin swojej działalności;
2)
uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy;
3)
uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczna Program Profilaktyki;
2.
Programy, o których mowa w
§
53 ust. 1 pkt. 2 i 3 Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku
szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
3.
W
przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie
uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programów Wychowawczego
i Profilaktyki, programy te ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organami
sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora szkoły
obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z
Radą Pedagogiczną.
§ 54.
Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:
1)
opiniuje projekt planu finansowego szkoły składanego przez dyrektora;
2)
opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;
3)
opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w
terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku
zawodowego. Nie przedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
4)
opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i
kształcenia, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;
§ 55.
Rada Rodziców może:
1)
wnioskować do dyrektora szkoły o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem
nauczyciela stażysty;
2)
występować do dyrektora szkoły, innych organów szkoły, organu
sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego w wnioskami i opiniami
we wszystkich sprawach szkolnych;
3)
delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej
kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
4)
delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego
przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.
§ 56.
W Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów działa Samorząd Uczniowski.
§ 57.
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego:
1.
Samorząd Uczniowski jest
reprezentantem wszystkich uczniów gimnazjum.
2.
Opracowuje własny
regulamin pracy i przedstawia do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej:
1)
Samorząd Uczniowski składa się z 8 osób sprawujących swój ,,urząd” przez 1 rok
2)
przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego wybiera
cała społeczność szkolna w wyborach równych i bezpośrednich
3)
kandydować mogą uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich, kandydatem może
zostać każdy kto chce, nie ma żadnego przymusu
4)
warunkiem wpisania na listę kandydata jest uzbieranie przez kandydata 40
podpisów poparcia uczniów i 3 podpisy poparcia nauczycieli
5)
wybory odbywają się co rok w drugim tygodniu września
6)
pozostałych członków Samorządu Uczniowskiego, a więc sekretarza, skarbnika,
i przewodniczących sekcji wybiera się przez głosowanie jawne na zebraniu
przedstawicieli wszystkich klas naszej szkoły
7)
działalność samorządu na terenie szkoły oparta jest o plan pracy opracowywany na
początku każdego roku szkolnego.
3.
Przedstawia Radzie
Pedagogicznej oraz dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw
uczniów:
1)
jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
2)
prawo wyboru nauczyciela-opiekuna Samorządu Uczniowskiego
3)
prawo organizowania imprez kulturalnych, sportowych oraz działalności oświatowej
i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z wychowawcą
i dyrektorem Gimnazjum
4)
prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej
5)
prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi
wymaganiami.
4.
Samorząd Uczniowski
reprezentuje interesy uczniów w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów oraz form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu
następujących zasad:
1)
ilość sprawdzianów nie może przekraczać 1 dziennie
2)
w ciągu tygodnia mogą być nie więcej niż 3 sprawdziany
3)
o przeprowadzeniu badań wyników nauczania uczeń winien być powiadomiony
z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
5.
W sprawach spornych
uczeń ma prawo zgłosić swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu
Uczniowskiego, a ten w uzgodnieniu z nauczycielem-opiekunem przedstawia sprawę
nauczycielowi lub wychowawcy i wspólnie rozstrzygają sporne kwestie. O sprawach
nie rozstrzygniętych decyduje dyrektor.
6.
Opiniuje: program
wychowawczy szkoły, program profilaktyki, wewnątrzszkolny system oceniania.
7.
Może wyrazić swoją
opinię przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela.
§ 58. Samorząd Uczniowski:
1.
opiniuje pracę
ocenianych nauczycieli zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie,
2.
reprezentuje interesy
uczniów w zakresie:
·
oceniania, klasyfikowania i promowania,
·
form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności
3.
przedstawia Radzie
Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw
uczniów, w szczególności takich jak:
·
prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami,
·
prawo do jawnej i motywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
·
prawo do organizacji życia szkolnego,
·
prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
·
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w
porozumieniu z dyrektorem,
·
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4.
opracowuje Regulamin
swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
§ 59.
Zasady współpracy organów szkoły.
1.
Wszystkie organa szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku,
umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w
granicach swoich kompetencji.
2.
Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań
powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów
przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielenia i przekazania kompletu
każdemu organowi szkoły.
3.
Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się
do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej
sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
4.
Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania
przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
5.
Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych
tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.
6.
Rodzice i uczniowie przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi szkoły
poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców i S.U w formie pisemnej, a Radzie
Pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
7.
Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i
wniosków.
8.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i
kształcenia dzieci według zasad ujętych w § 73 ust. 4 szkoły.
9.
Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz szkoły, z zachowaniem drogi
służbowej i zasad ujętych w § 60
niniejszego statutu.
§ 60.
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły.
1.
W
przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:
1)
prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych
decyzji należy do dyrektora szkoły;
2)
przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze
stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
3)
dyrektor szkoły podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów
– strony sporu;
4)
o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie
zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
2.
Dyrektor gimnazjum jako
przewodniczący Rady Pedagogicznej wykonuje uchwały zgodnie z prawem oświatowym,
a ponadto:
1)
rozstrzyga sprawy sporne między członkami rady pedagogicznej nie ujęte w
regulaminie
2)
przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników gimnazjum
3)
jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem
(opiekunem) ucznia
4)
dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie gimnazjum, a w swej
działalności kieruje się zasadą partnerstwa i stara się być obiektywny
5)
sporne sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego
6)
wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli ich działalność
narusza interesy gimnazjum i nie służy rozwojowi ucznia.
3.
W
przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor,
powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po
jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor szkoły wyznacza
swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
4.
Zespól Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie
mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w
drodze głosowania.
5.
Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako
rozwiązanie ostateczne.
6.
Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
7.
W przypadku podjęcia
przez jakikolwiek organ uchwały sprzecznej z ustawą o systemie oświaty, statutem
bądź innymi przepisami prawa oświatowego, dyrektor gimnazjum wstrzymuje jej
wykonanie i zawiadamia o powstałym fakcie organ nadzorujący oraz organ
prowadzący szkołę.
8.
Tryb postępowania
opisany w p. 2 jest stosowany również w przypadkach, gdy organy szkoły podejmują
sprzeczne decyzje, a wspólne zebranie nie przyniesie ich rozstrzygnięcia.
powrót
|