SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Przedmiotowy System Oceniania.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII
Realizuje mgr Anna Szetelnicka nauczyciel religii w Gimnazjum w Łosiowie
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia z religii polega na rozpoznawaniu przez
nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu
nauczania oraz formułowania oceny.
Ocenę z religii ustalamy w oparciu o kryteria poznawcze, kształcące i
wychowawcze.
W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
1. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
2. Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodziców na ich
zapotrzebowanie lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
3. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
4. Mobilizacja do dalszej pracy.
Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:
1. Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej
fazie kształcenia).
2. Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).
3. Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).
4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od
zakończenia procesu).
Metody kontroli i ocen:
1. Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką,
ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy
itp.).
2. Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy
pomocy zróżnicowanych zadań testowych).
Sposoby oceniania:
Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
2. Zainteresowanie przedmiotem.
3. Stosunek do przedmiotu.
4. Pilność i systematyczność.
5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
6. Postawa.
Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz
także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju
zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru,
woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości,
kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.
Ocenianie ma na celu:
a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
b) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
c) pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
d) systematyczne informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenie podlegają:
1. Pisemne prace kontrolne dwa razy w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy
jednostki lekcyjne, zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto kartkówki; zakres ich
materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał
podstawowy. Pisemne prace kontrolne są do wglądu uczniów, a rodziców na ich
zapotrzebowanie. Nauczyciel ma prawo do niepodawania terminu prac kontrolnych,
jeżeli uczniowie dezorganizują proces oceny osiągnięć przez absencję, ucieczki z
lekcji itp.
2. Odpowiedzi ustne dotyczące materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji.
3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.
4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.
5. Ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi
ustnej lub pisemnej.
6. Zeszyt: sprawdzany podczas odpowiedzi i według decyzji nauczyciela. Jeden raz
w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia
zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela religii.
8. Przygotowanie do poszczególnych katechez.
9. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów
katechetycznych.
10. Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o
charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział
w konkursach religijnych, współpraca ze wspólnotą parafialną.
11. Inne możliwości wskazujące możliwość oceniania.
Ilość ocen:
W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi co najmniej trzy
oceny cząstkowe.
Poprawianie:
Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością
poprawiania ocen. W wyjątkowych uzasadnionych sytuacjach poprawianie może
odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub
końcoworocznej. Przeprowadza się je według ustaleń osób zainteresowanych w
terminie i z zakresu wskazanego przez nauczyciela religii z zastosowaniem formy
pisemnej lub ustnej.
Klasyfikacja:
Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak podstaw do ustalenia
oceny klasyfikacyjnej z powodu jego nieobecności na zajęciach edukacyjnych
przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
edukacji.
Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
Przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady:
Ocena nie będzie miała charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych;
znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane (w semestrze lub w ciągu
całego roku szkolnego) z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów, o
ile prezentacja ich przejmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o
charakterze samodzielnym.
Uczeń, który przystąpi do olimpiady czy konkursu religijnego i pomyślnie ukończy
co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny końcoworocznej
o jeden stopień.
Ustne uzasadnienie oceny semestralnej winno nastąpić na tydzień przed
klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną i zostać przedstawione uczniowi.
Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu, winna być przekazana
uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) na miesiąc przed klasyfikacją.
Nauczyciel religii przedstawia możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie
niezbędnych wiadomości i umiejętności.
Uczeń ma prawo zwrócić się do dyrektora szkoły o umożliwienie podwyższenia
proponowanej oceny końcoworocznej z zajęć religii, poprzez przystąpienie do
egzaminu sprawdzającego.
Uczeń ma prawo odwołać się od oceny końcoworocznej zgodnie z postanowieniami
statutu.
Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne według skali:
– celujący (6),
– bardzo dobry (5),
– dobry (4),
– dostateczny (3),
– dopuszczający (2),
– niedostateczny (1).
Przy zapisywaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
1. Wymagania ponadprogramowe
Warunki uzyskania oceny CELUJĄCEJ
Katechizowany:
• Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
• Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego
poziomu edukacji.
• Prezentuje wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
• Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
• Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się
terminologią przedmiotową i inną.
• Angażuje się w prace pozalekcyjne np. gazetki religijne, montaże sceniczne,
pomoce katechetyczne itp.
• Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
• Twórczo uczestniczy w życiu parafii np. należy do organizacji i ruchów
katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach, itp.
• Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie
budzi żadnych zastrzeżeń.
• Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
• Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami wykraczającymi poza wymagania
edukacyjne; jego praca jest oryginalna i twórcza oraz wskazuje na dużą
samodzielność.
O ocenie celującej mogą decydować również inne indywidualne osiągnięcia ucznia,
kwalifikujące go do tej oceny.
2. Wymagania dopełniające
Warunki uzyskania oceny BARDZO DOBREJ
Katechizowany:
• Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
• Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem
nauczania religii.
• Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
• Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez
ingerencji nauczyciela.
• Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji
nauczyciela.
• Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
• Wykazuje się pełną znajomością pacierza.
• Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
• Aktywnie uczestniczy w religii.
• Jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
• Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
• Chętnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii.
• Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
• Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
• Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez nauczyciela
programem nauczania; osiągnięcia ucznia należą do złożonych i wymagających
samodzielności.
O ocenie bardzo dobrej mogą decydować również inne indywidualne osiągnięcia
ucznia, kwalifikujące go do tej oceny.
3. Wymagania rozszerzające
Warunki uzyskania oceny DOBREJ
Katechizowany:
• Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
• Opanował materiał programowy z religii.
• Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
• Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska
podane przez nauczyciela.
• Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez
nauczyciela.
• Podczas wypowiedzi nie popełnia rażących błędów stylistycznych.
• Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
• W zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe.
• Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta
z nich.
• Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
• Jest zainteresowany przedmiotem.
• Włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego.
• Wykazuje się dobrą umiejętnością stosowania zdobytych wiadomości.
• Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
• Stara się być aktywny podczas lekcji.
• Wiadomości i umiejętności ucznia przewidziane programem nauczania nie są pełne
dla danego etapu nauczania, ale wiele umiejętności ma charakter złożony i
samodzielny.
O ocenie dobrej mogą przesądzić także inne indywidualne osiągnięcia ucznia,
kwalifikujące go do tej oceny.
4. Wymagania podstawowe
Warunki uzyskania oceny DOSTATECZNEJ
Katechizowany:
• Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
• Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
• Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, które łączy w logiczne związki.
• Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze
zjawiska z pomocą nauczyciela.
• Przy pomocy nauczyciela potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i
teoretycznych.
• W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
• Prezentuje słabą kondensację wypowiedzi.
• Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
• W jego zeszycie występują sporadyczne braki notatek, prac domowych.
• Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
• Wiadomości i umiejętności ucznia są na poziomie podstawowych wiadomości i
umiejętności przewidzianych programem nauczania dla danego etapu; wiadomości i
umiejętności należą do przystępnych, o średnim stopniu złożoności i wystarczą do
pomyślnego dalszego uczenia się.
O ocenie dostatecznej mogą przesądzić także inne indywidualne uwarunkowania
danego ucznia.
5. Wymagania konieczne
Warunki uzyskania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ
Katechizowany:
• Opanował konieczne pojęcia religijne.
• Prezentuje luźno zestawione wiadomości programowe.
• Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.
• Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
• Brak mu podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
• Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
• Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny
styl wypowiedzi, ma trudności z wysławianiem się.
• Prowadzi zeszyt.
• Ma problemy ze znajomością pacierza.
• Wykazuje poprawny stosunek do religii.
• Opanował elementarne wiadomości i umiejętności programowe przewidziane dla
danego etapu edukacyjnego; są to wiadomości i umiejętności bardzo przystępne,
proste i praktyczne, niezbędne w funkcjonowaniu szkolnym i pozaszkolnym.
O ocenie dopuszczającej mogą przesądzić także inne indywidualne cechy, postawy i
braki obserwowane u ucznia.
6. Ocena niedostateczna
Ocena NIEDOSTATECZNA
Katechizowany:
• Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
• Nie potrafi logicznie powiązać podawanych wiadomości.
• Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania
zjawisk.
• Nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy.
• Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
• Prezentuje rażąco niepoprawny styl wypowiedzi.
• Nie wykazuje się znajomością pacierza.
• Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
• Lekceważy przedmiot.
• Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
• Wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych.
• Opuszcza lekcję religii.
O ocenie niedostatecznej mogą przesądzić także inne indywidualne cechy, postawy
i braki obserwowane u ucznia.
powrót
|