SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ VII
Szkolny Program Profilaktyki
§ 82.
Cele główne:
1.
Eliminowanie
negatywnych i agresywnych zachowań ucznia w szkole, w rodzinie i środowisku.
2.
Wdrażanie ucznia do przestrzegania norm zachowań dot. kultury osobistej i prawa
szkolnego.
3.
Propagowanie zdrowego stylu życia.
§ 83.
Formy realizacji:
1.
Indywidualna
rozmowa z uczniem.
2.
Spotkania z rodzicami.
3.
Udział uczniów w zajęciach warsztatowych.
4.
Mini-wykłady połączone z wyświetlaniem filmów.
5.
Konkursy.
6.
Spektakle, przedstawienia.
7.
Gazetki.
8.
Programy profilaktyczne.
9.
Prezentacja materiałów informacyjnych.
§ 84.
Spodziewane efekty:
1.
Uczeń zna / wie
/:
·
Pojęcie emocji; potrafi je nazwać i odróżnić.
·
Podstawowe zasady savoir-vivru.
·
Negatywny wpływ nikotyny, alkoholu, narkotyków, wczesnej inicjacji
seksualnej na organizm i życie człowieka.
·
Prawo szkolne - konsekwencje własnych czynów.
·
Problemy wieku dojrzewania.
·
Wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu własnych problemów.
2.
Uczeń potrafi:
·
Kontrolować swoje działanie pod wpływem emocji własnych i innych osób.
·
Postępować zgodnie z zasadami Kodeksu Praw i Obowiązków ucznia, savoir-vivru.
·
Zachowywać się asertywnie w sytuacjach kryzysowych,
·
Rozwiązywać problemy wieku dojrzewania.
Nie podejmować i odradzać innym zachowań ryzykownych
dotyczących uzależnień.
3.
Ewaluacja
1)
Ankiety.
2)
Obserwacje.
PROBLEM |
ZADANIA
|
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
WAGARY |
* Systematyczne sprawdzanie
obecności, |
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok |
* systematyczne rozliczanie
ucznia z nieobecności / raz w tygodniu na godzinie do
dyspozycji wychowawcy
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* każdorazowe informowanie
rodziców o
nieobecnościach ich dzieci, |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* zapoznanie uczniów z
kryteriami ocen z zachowania i konsekwentne postępowanie w tym zakresie, |
Wychowawcy klas |
Wrzesień i w razie potrzeby w ciągu roku szkolnego |
* opracowanie procedur
postępowania w przypadku
nagminnego opuszczania zajęć
szkolnych, |
Rada Pedagogiczna |
wrzesień |
* motywowanie uczniów do
aktywnego udziału w lekcjach, |
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
WULGARYZMY, BRAK KULTURY OSOBISTEJ |
* zapoznanie uczniów z
kryteriami oceniania ich zachowania,
Kodeksem Praw i Obowiązków |
Wychowawcy klas |
wrzesień |
* „Dzień savoir- vivru" -przeprowadzenie
lekcji wychowawczej we wszystkich
klasach Gimnazjum, |
Wychowawcy klas |
wrzesień |
* Informowanie rodziców o
niestosownych zachowaniach ich
dzieci / zebrania, wywiadówki,
spotkania indywidualne,
|
Wychowawcy klas, pedagog szkolny, wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
* egzekwowanie właściwego
stroju na uroczystości szkolne, |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* zorganizowanie zajęć
integracyjnych w klasach
pierwszych, |
Wychowawcy klas |
Wrzesień |
* integracja uczniów w zespołach
klasowych i na poziomach klas/ wycieczki, imprezy klasowe i szkolne |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* zapoznanie uczniów z ich
prawami i obowiązkami /regulamin uczniowski |
Wychowawcy klas |
Wrzesień |
* ustalenie procedury
postępowania w przypadkach łamania zasad dot. przemocy, |
Rada Pedagogiczna |
wrzesień |
*
opracowanie systemu sankcji za
nieprzestrzeganie norm
zachowania, |
Rada Pedagogiczna |
Wrzesień |
* stworzenie możliwości
rehabilitacji poprzez angażowanie
uczniów sprawiających największe problemy
wychowawcze do prac na rzecz
klasy i szkoły / np. pomoc przy
organizacji „Dnia sportu", dbałość
o bezpieczeństwo w czasie
dyskotek, prace porządkowe, itp. |
Pedagog szkolny, wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
* konsekwentne reagowanie na
każdy przejaw przemocy i agresji, |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* zwiększenie nadzoru
nauczycieli w newralgicznych miejscach szkoły i jej otoczeniu |
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* spotkania nauczycieli, wymiana pomysłów na
rozwiązanie problemów / w
trakcie spotkań Rady
Pedagogicznej |
Pedagog szkolny |
Cały rok |
* edukacja filmowa
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
PALENIE PAPIEROSÓW, NARKOTYKI, ALKOHOL I CHOROBY CYWILIZACYJNE |
* spotkanie z Policjantem na
temat przestępczości
dokonywanej pod wpływem alkoholu, narkotyków, |
Pedagog szkolny |
Wg kalendarza |
Obchodzenie w szkole
ogólnoświatowych dni dot.
uzależnień, Aids, itp. |
Samorząd Uczniowski |
Wg kalendarza |
Zorganizowanie konkursu
„Nałogi kradną wolność", |
Nauczyciel biologii |
II semestr |
* edukacja filmowa,
|
Wychowawcy klas |
Cały rok |
* opracowanie regulaminu dyskotek szkolnych, |
Samorząd Uczniowski |
Wrzesień |
*
„ Dzień sportu” – alternatywą
dla uzależnień, |
Nauczyciel wychowania fizycznego |
1 czerwca |
* „Październik miesiącem
różowej wstążki”
/ nauka samobadania piersi, dot.
uczennic klas trzecich |
Pielęgniarka szkolna |
Październik |
* zaburzenia łaknienia -
problemem naszego wieku
/ anoreksja, bulimia, otyłość, |
Pielęgniarka szkolna |
II semestr |
*
zapewnienie obiadów uczniom potrzebującym pomocy |
OPS
|
Cały rok |
powrót
|