SZKOŁA
UCZNIOWIE
RODZICE
STRONA PATRONA
PROJEKTY
|
Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ VI
PROGRAM
WYCHOWAWCZY
§ 76.
Podstawa prawna programu. Program opracowany w oparciu o:
1.
Rozporządzenie
MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z
dnia 15 stycznia 2009 r.)
2.
Rozporządzenie
MEN z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
3.
Konstytucję
Rzeczypospolitej Polskiej
4.
Konwencję Praw
Dziecka z 20.11.1989 r.
5.
Rządowy program
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
6.
Program
Profilaktyczny
7.
Statut Gimnazjum
im. Polskich Noblistów
8.
Program Rozwoju
szkoły na lata 2010/15
9.
Podstawa
programowa
10.
Plan pracy
pedagoga szkolnego
§ 77 II GŁÓWNE CELE, TREŚCI I SPOSOBY REALIZACJI PRACY WYCHOWAWCZEJ
OBSZARY ODDZIAŁYWAŃ
WYCHOWAWCZYCH |
CELE I TREŚCI |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI
ZA REALIZACJĘ |
TERMIN REALIZACJI |
WARTOŚCI MORALNE I ESTETYCZNE |
Upowszechnianie dokumentów i zadań obowiązujących w szkole. |
Zapoznanie uczniów klas I, II, III oraz rodziców i nauczycieli z
dokumentami:
·
Statut
Szkoły
·
Program
Wychowawczy,
·
Program
Profilaktyczny,
·
Wewnątrzszkolny System Oceniania
·
Program Rozwoju Szkoły |
Dyrektor
szkoły,
wychowawcy,
nauczyciele |
Wrzesień
Kl. I,
II, III |
Rozwijanie w uczniach tolerancji i szacunku w stosunku do innych ludzi
|
·
Zajęcia
wychowawcze promujące tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw
innych ludzi
·
Konsekwencje naruszania godności osobistej nauczyciela jako urzędnika
państwowego
·
Spektakle profilaktyczne. |
Wychowawcy,
nauczyciele,
pedagog. |
Wrzesień
Kl. I,
II, III |
Upowszechnianie wartości związanych z rodziną |
·
Uświadamianie wagi rodziny w życiu człowieka; zapoznanie z rolą
małżonków i rodziców;
·
analiza
podłoża i rodzaju konfliktów rodzinnych oraz podejmowanie prób ich
rozwiązywania;
·
kształtowanie pozytywnego stosunku do własnej płciowości;
·
poszanowanie życia, miłości, przyjaźni i małżeństwa;
·
kształtowanie dojrzałości psychofizycznej, uczenie podejmowania
odpowiedzialnych decyzji.
(Dotyczy
uczniów klas, które realizują przez semestr program wychowania do życia
w rodzinie.) |
Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, nauczyciel biologii, religii
i wychowawcy |
Kl. I,
II, III |
|
Nabywanie postaw i zachowań kulturalnych poprzez kontakt ze sztuką
|
·
Organizowanie spotkań ze sztuką,
wyjazdy
do kina, teatru, muzeum, koncert chóru.
·
Udział
uczniów w konkursach plastycznych i muzycznych, o charakterze
profilaktycznym.
·
Konkurs
recytatorski, koncerty muzyczne w szkole, uczestnictwo w koncertach
muzycznych odbywających się w DK. |
Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel sztuki. |
KL. I,
II, III |
Wpajanie
szacunku dla innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkiej
dyskryminacji. |
·
Wybrane
elementy lekcji: geografii, religii, j. angielskiego, j. niemieckiego.
·
Pogadanki lekcyjne, indywidualne rozmowy z uczniami. |
Nauczyciele
poszczególnych
przedmiotów,
wychowawcy,
pedagog.
|
KL. I,
II, III |
Kształtowanie tożsamości europejskiej |
·
Pogłębianie wiedzy o geografii, kulturze i historii państw europejskich.
·
Gazetki
ścienne o tematyce europejskiej. |
Nauczyciele, wychowawcy. |
Kl. I,
II, III |
TRADYCJE I OBYCZAJE |
Kształtowanie poczucia przynależności do „małej ojczyzny" |
·
Kształtowanie postawy patriotyzmu wobec swojej „małej ojczyzny".
·
Uczenie
szacunku do historii i tradycji regionu.
·
Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy.
·
Organizowanie konkursów o regionie.
·
Udział w
kulturalnym życiu gminy.
·
Działalność kółek dziedzictw kulturowych w rejonie. |
Wychowawcy, nauczyciele |
Kl. I,
II, III |
Kształtowanie więzi z krajem, postaw patriotycznych i obywatelskich oraz
poszanowania dla dziedzictwa narodowego |
·
Organizowanie uroczystości szkolnych z okazji rocznic i świąt
państwowych.
·
Rozwijanie miłości do ojczyzny poprzez poznawanie historii oraz
sylwetek wielkich Polaków. |
Wychowawcy,
nauczyciele,
rodzice.
|
KL. I,
II, III |
Budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej
tradycji |
·
Organizowanie uroczystości szkolnych ku czci Patrona (obchody Dnia
Patrona), organizowanie konkursów wiedzy o Patronie.
·
Mianowanie uczniów klas I na gimnazjalistów.
·
Spotkanie opłatkowe społeczności szkolnej.
·
Dzień
Wiosny.
·
Dzień
Ziemi.
·
Organizowanie akcji charytatywnych.
·
Dzień
Sportu.
·
Prowadzenie kroniki szkolnej.
·
Prowadzenie i aktualizacja strony internetowej gimnazjum. |
Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele, pedagog,
uczniowie. |
KL. I,
II, III |
ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO |
Stymulowanie i wspieranie rozwoju ucznia |
·
Organizacja klasowych imprez integracyjnych.
·
Organizacja konkursów przedmiotowych.
·
Organizowanie wycieczek.
·
Indywidualny kontakt z uczniem.
·
Działalność kół zainteresowań.
·
Różnorodne formy pracy z uczniem w celu wspierania indywidualnego
rozwoju (z uczniami zdolnymi oraz mającymi trudności w nauce). |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, |
Kl. I,
II, III |
Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze
w trakcie ferii i wakacji |
·
Spotkania młodzieży z Policją.
·
Zapoznanie uczniów z zasadami pierwszej pomocy.
·
Zapoznanie uczniów z zasadami poruszania się na drogach (zdobywanie
przez uczniów karty motorowerowej). |
Wychowawcy, Policja, nauczyciele |
KL. I,
II, III |
Kształtowanie osobowości ucznia ze szczególnym uwzględnieniem
umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb i rozwijania postaw
sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu
|
·
Wszystkie sytuacje wychowawcze umożliwiające kształtowanie sumienia,
zdrowej ambicji, uczciwości, wiarygodności, samokrytycyzmu, szacunku dla
ludzi i zwierząt, empatii, odwagi, altruizmu, odpowiedzialności,
wytrwałości, poczucia własnej wartości, przedsiębiorczości,
kreatywności, gotowości podejmowania inicjatyw, kultury osobistej, pracy
zespołowej i innych. |
Wychowawcy, nauczyciele,
pedagog.
|
KL. I,
II, III |
|
Edukacja
medialna -kształtowanie właściwego odbioru treści emitowanych za
pośrednictwem współczesnych środków masowego przekazu |
·
Przygotowanie młodzieży do krytycznego i selektywnego odbioru programów
telewizyjnych poprzez:
-
zajęcia na godz. wychowawczych,
-
pogadanki z uczniami,
-
rozmowy indywidualne,
-
spektakle profilaktyczne. |
Wychowawcy, nauczyciele,
pedagog.
|
KL. I,
II, III |
Zapobieganie zaburzeniom zdrowia psychicznego, niedostosowaniu
społecznemu, demoralizacji i przestępczości |
·
Zajęcia
na godz. wychowawczych,
biologii, pedagoga i psychologa
·
Zapoznanie uczniów z procedurą Niebieskiej Karty.
·
Indywidualne rozmowy z uczniami.
·
Spektakle profilaktyczne.
·
Współpraca z rodzicami.
·
Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą szkoły.
·
Prostytucja,
·
Handel
ludźmi,
·
Handel
organami. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
kuratorzy, policja. |
KL. I, II, III |
Zapobieganie agresywnemu zachowaniu uczniów, kradzieżom, dewastacji
mienia, zastraszania, eliminowanie zagrożeń związanych z używkami oraz z
wejściem na teren szkoły osób niepowołanych |
·
Zapoznanie i przestrzeganie zasad Kodeksu Praw i Obowiązków ucznia.
·
Bezpośrednie interwencje w sytuacji naruszania zasad regulaminowych.
·
Postępowanie zgodne z procedurami dot. sytuacji problemowych zawartych w
programie profilaktycznym . |
Dyrektor, wicedyrektor, pedagog |
KL. I,
II, III |
Kształtowanie u uczniów właściwej postawy wobec problematyki uzależnień:
-
informowanie o społecznych i zdrowotnych skutkach zażywania narkotyków,
substancji odurzających, leków psychotropowych,
-
zwalczanie mitów na temat tzw. „dopalaczy" — podkreślanie niezbadanych
do końca konsekwencji zdrowotnych wynikających z zażywania tego typu
substancji |
·
Pogadanki i dyskusje na godzinach wychowawczych.
·
Prelekcje i warsztaty.
·
Spektakle profilaktyczne.
·
Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą szkoły. |
wychowawcy,
pedagog,
pielęgniarka, |
Kl. II i
w razie potrzeby |
Stop
cyberprzemocy — problem przemocy rówieśniczej w sieci |
·
Zajęcia
na godzinach wychowawczych poświęcone profilaktyce przemocy z użyciem
technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
·
Gazetka
szkolna.
·
Wybrane
elementy zajęć z informatyki. |
Pedagog,
wychowawcy, nauczyciel informatyki |
KL. I |
|
Przygotowanie do życia w społeczeństwie |
·
Rozwijanie samorządności poprzez wybory do samorządu szkolnego i
klasowego.
·
Wybory
opiekuna samorządu.
·
Organizowanie imprez i uroczystości szkolnych umożliwiających twórczą
aktywność na terenie klasy i szkoły. |
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, opiekun samorządu uczniowskiego.
|
KL. I,
II, III |
Promowanie pozytywnych postaw i zachowań wśród uczniów |
·
Przeprowadzanie akcji charytatywnych: Wielka Orkiestra Świątecznej
Pomocy, itp.
·
Niesienie doraźnej pomocy osobom potrzebującym.
·
Rozmowy
indywidualne z uczniami.
·
Prelekcje.
·
Spotkania ukazujące pozytywne wzorce osobowe.
·
Prowadzenie lekcji wychowawczych dotyczących profilaktyki i umiejętności
społecznych typu: asertywność, umiejętność rozwiązywania konfliktów,
prowadzenia dyskusji, negocjacji.
·
Zaj.
integracyjne.
·
Komunikacja interpersonalna.
·
Rozwiązywanie konfliktów, „ trudne rozmowy”(elementy Treningu
Zastępowania Agresji).
·
Zaj.
rozwijające umiejętności radzenia sobie ze stresem.
·
Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku. |
Wychowawcy, nauczyciele,
pedagog,
personel
szkoły. |
KL. I,
II, III
Kl. II
Kl. III |
Promowanie zdrowego stylu życia i higieny osobistej |
·
Wdrażanie uczniów do troski o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny,
zdrowy styl życia, zapobieganie nadwadze i otyłości poprzez:
-
prelekcje pielęgniarki szkolnej,
-
zajęcia wdż,
-
godziny wychowawcze.
·
Obchody
Dnia Sportu.
·
Organizacja i udział uczniów w zawodach szkolnych, powiatowych i
wojewódzkich. |
Wychowawcy, nauczyciele, pielęgniarka szkolna, nauczyciel biologii,
nauczyciel wych. fiz. |
Kl. I,
II, III |
Profilaktyka zdrowotna - program „Od samobadania piersi do mammografii",
„Problemy zdrowotne młodych kobiet", profilaktyka chorób zakaźnych, inf.
na temat grypy A(H1N1) |
·
Pogadanki, rozmowy z uczniami, zajęcia na godz. wychowawczych.
·
Broszury
i ulotki informacyjne. |
Pielęgniarka, nauczyciel biologii, wychowawcy |
Kl. I,
II, III |
Oddziaływanie profilaktyczne |
·
Ścienne
gazetki o tematyce profilaktycznej (Liderzy Profilaktyki).
·
Profilaktyka realizowana przez terapeutów z Punktu Interwencji
Kryzysowej.
·
Realizacja programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły.
·
Uczestnictwo w spektaklach profilaktycznych. |
Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele,
pedagog |
KL. I,
II, III |
|
Promowanie świadomości ekologicznej wśród uczniów |
·
Przybliżanie uczniom przy różnych okazjach problematyki zagrożeń i
ochrony środowiska poprzez:
- akcję
Sprzątanie Świata,
-
obchody Dnia Ziemi. |
Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel biologii |
Kl. I,
II, III |
Poprawa
frekwencji uczniów oraz systematycznego usprawiedliwiania nieobecności
|
·
Wpajanie
zasad odpowiedzialnego traktowania obowiązków szkolnych.
·
Rozmowy
indywidualne w celu budowania pozytywnej motywacji do uczęszczania na
zajęcia.
·
Diagnoza
przyczyn nieobecności (ankieta przeprowadzona wśród uczniów,
nauczycieli, rodziców).
·
Stała
współpraca z rodzicami.
·
Organizowanie indywidualnych spotkań ucznia, rodzica, wychowawcy,
pedagoga.
·
Współpraca z władzami lokalnymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie
obowiązku szkolnego. |
Wychowawcy, nauczyciele |
KL. I,
II, III |
Pedagogizacja rodziców |
·
Zapoznanie z rodziców z dokumentami szkoły (Statut Szkoły, WSO).
·
Prelekcje dla rodziców.
·
Indywidualne porady dla rodziców w zakresie rozwiązywania trudności
wychowawczych i dydaktycznych.
·
Udzielanie informacji dotyczących porad specjalistycznych. |
Dyrekcja, wychowawcy,
pedagog,
nauczyciele. |
Kl. I,
II, III |
Orientacja zawodowa |
Wyzwalanie aktywności uczniów w celu samopoznania i określenia
samooceny
Zdobywanie wiedzy o zawodach i dynamice rynku pracy |
·
Diagnoza
profilu zainteresowań dostępnymi metodami testowymi do samobadania.
·
Sporządzenie (na podstawie uzyskanych przez ucznia wyników)
indywidualnego profilu osobowościowego z uwzględnieniem dominujących
sfer zainteresowań zawodowych.
·
Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju
edukacyjno-zawodowego.
·
Zapoznanie uczniów ze strukturą szkolnictwa ponad gimnazjalnego.
Zapoznanie uczniów z najnowszymi trendami w świecie zawodów i
zatrudnienia (zawody przyszłości). |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog
Wychowawcy,
psycholog, pedagog,
nauczyciel WOS |
Uczniowie klas III
cały rok
szkolny
Uczniowie klas III
cały rok
szkolny |
Pomoc w zdobyciu i rozwinięciu tzw. umiejętności „miękkich”
związanych z efektywną komunikacją interpersonalną, zarządzaniem sobą w
czasie, technikami autoprezentacyjnymi, radzeniem sobie ze stresem,
asertywnością, itp. |
·
Umiejętność zachowania się człowieka w sytuacjach trudnych
(warsztat efektywnego radzenia sobie ze stresem).
·
Doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej oraz
zasady skutecznego porozumiewania się-rozwiązywanie konfliktów.
·
Trening asertywności.
·
Jak efektywnie zarządzać sobą w czasie?
·
Techniki autoprezentacyjne i kształtowanie wizerunku. |
Wychowawcy,
Psycholog, pedagog |
Uczniowie klas III Cały rok szkolny |
Sprawy organizacyjno-porządkowe |
Ocenianie zachowania uczniów w I i II semestrze. |
·
Wystawienie ocen z zachowania z wykorzystaniem m.in. punktowego
systemu oceniania.
·
Samoocena uczniów. |
Wychowawcy, nauczyciele |
Kl. I, II, III |
§ 78. SZKOLNY SYSTEM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH ROZWIJAJĄCYCH
ZAINTERESOWANIA, TALENTY, POSTAWY I UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE
Zajęcia pozalekcyjne umożliwiają aktywny kontakt z nauką, kulturą,
sportem. Głównym celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań uczniów. Ta forma
pracy stwarza możliwość wartościowego spędzania wolnego czasu oraz sprzyja
integracji uczniów z różnych klas.
Uczniowie dojeżdżający mogą korzystać z zajęć
opiekuńczo-wychowawczych odbywających się w świetlicy szkolnej i sali
komputerowej. Uczniowie w czasie zajęć mogą korzystać z komputerów i Internetu.
Zajęcia
pozalekcyjne
Praca Samorządu
Uczniowskiego |
-
rozwijanie umiejętności społecznych poprzez współdziałanie w grupie,
zdobywanie nowych doświadczeń,
-
rozwijanie inicjatywy uczniów,
-
rozwijanie odpowiedzialności i samodzielności uczniów. |
Kółko
plastyczne
Kółko muzyczne |
-
ujawnianie i pogłębianie zainteresowań uczniów,
-
samorealizacja uczniów,
- możliwość wyrażania własnego myśli o obrazach,
- możliwość wyrażania
emocji poprzez śpiew. |
PCK |
-
promowanie zdrowego stylu życia,
-
zapoznanie ze skutkami społecznymi i ekonomicznymi nałogów,
-
kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych. |
Zajęcia świetlicy szkolnej |
-
możliwość wyrażania emocji,
-
samorealizacja,
-
zachęcanie do twórczych i społecznych postaw,
-
uczenie odpowiedzialności za siebie i za zespół,
- rozbudzanie potrzeb kulturalnych. |
Szkolny klub sportowy |
-
rozwijanie aktywności fizycznej,
-
kształtowanie sprawności fizycznej, odporności i hartu,
- wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie
dyscyplin sportowych. |
§ 79. FORMY POMOCY WYCHOWAWCZEJ
1.
Trudna sytuacja materialna:
- współpraca z MOPS -em w Lewinie Brzeskim,
- zwolnienie ze składek ubezpieczeniowych,
- sfinansowanie zakupu podręczników szkolnych z programu „ Wyprawka szkolna”,
- wypożyczanie podręczników z biblioteki szkolnej,
- bezpłatne obiady.
2.
Patologia rodziny i uzależnienia
- realizacja programu profilaktyki,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- obserwacja i każdorazowe udzielanie pomocy,
- współpraca z Sądem Rejonowym we Brzegu (Wydział III Rodzinny i Nieletnich) i
Policją,
- współpraca z kuratorem sądowym,
- współpraca ze Świetlicą Terapeutyczną w Lewinie Brzeskim.
3.
Problemy w nauce
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- rewalidacja indywidualna,
- zajęcia logopedyczne,
- konsultacje przedmiotowe,
- zajęcia projektowe,
- pomoc koleżeńska,
- zdiagnozowanie problemów uczniów w P P-P,
- wypożyczenie podręczników.
§ 80. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
W związku z pierwszoplanową funkcją rodziny w wychowaniu, szkoła
ściśle współpracuje z rodzicami/opiekunami prawnymi w sprawach kształcenia,
wychowania, profilaktyki. Program wychowawczy i profilaktyczny powstaje w
oparciu o postulaty rodziców.
1.
Szkoła organizuje zebrania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu wymiany
informacji na tematy wychowawcze i edukacyjne.
2.
Dla rodziców (prawnych opiekunów) uczniów klas pierwszych szkoła organizuje
spotkanie w celu zaznajomienia rodziców (prawnych opiekunów) z podstawowymi
zasadami obowiązującymi w szkole, a przede wszystkim:
- edukacyjno — wychowawczymi zadaniami i wymaganiami szkoły związanymi z
określonym cyklem kształcenia,
- zasadami oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów.
3.
Oprócz stałych spotkań, szkoła zapewnia każdemu rodzicowi (prawnemu opiekunowi)
możliwości uzyskania:
- informacji na temat zachowania i postępów lub trudności w nauce dziecka,
- informacji i porad w sprawach wychowania, profilaktyki i dalszego kształcenia
dziecka.
4.
Wychowawca klasy i inni nauczyciele utrzymują kontakty z rodzicami przez:
- rozmowy w czasie zebrań, spotkań,
- indywidualne rozmowy w szkole na życzenie rodziców, które odbywają się wg
terminarza dyżurów pedagogicznych,
- indywidualne rozmowy na zaproszenie wystosowane przez szkołę,
- odwiedzanie w szczególnych przypadkach domu rodzinnego uczniów,
- rozmowy telefoniczne i korespondencję.
5.
W pilnych sprawach edukacyjno-wychowawczych szkoła podejmuje działania w celu
skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami)określonego ucznia.
6.
Szkoła tworzy program wychowawczy w oparciu o postulaty rodziców.
§ 81. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I INSTYTUCJAMI
WSPOMAGAJĄCYMI WYCHOWAWCZĄ DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY
1.
Urząd Miasta i Gminy w Lewinie Brzeskim- udział przedstawicieli władz lokalnych
i przedstawicieli organu prowadzącego szkołę na uroczystościach szkolnych,
wspólne podejmowanie działań na rzecz bezpieczeństwa w szkole.
2.
MOPS w Lewinie Brzeskim- udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej
sytuacji finansowej.
3.
P P-P w Brzegu diagnoza i pomocy uczniom przejawiającym trudności w nauce i
zachowaniu. Pomoc psychologiczna dla uczniów i ich rodziców, porady wychowawcze
dla rodziców.
4.
Sądem Rejonowym we Brzegu (Wydział III Rodzinny i Nieletnich) - podejmowanie
wspólnych działań wychowawczych w stosunku do uczniów posiadających nadzór
kuratora.
powrót
strona główna
|