Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ VIII
Organizacja szkoły
§ 85.
Do realizacji zadań statutowych szkoły, szkoła posiada;
1)
6 sal lekcyjnych;
2)
pracownię komputerową z 10 stanowiskami;
3)
gabinet pedagoga i psychologa
2 sale korekcyjno-siłowe
4)
bibliotekę;
5)
świetlicę
§ 86.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie
organizacji roku szkolnego.
§ 87.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym
roku szkolnym określa arkusz organizacyjny zespołu szkół opracowany przez
Dyrekcję Szkoły na podstawie ramowych planów nauczania oraz planu
finansowego
Szkoły. Arkusz organizacji podlega zatwierdzeniu przez organ prowadzący Szkołę.
§ 88.1. Dyrektor Szkoły opracowuje wieloletni plan WDN -
Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
2.
W celu zapewnienia poprawnej realizacji założeń WDN Dyrektor Szkoły powołuje
szkolnego lidera WDN.
§ 89.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych, zajęć dydaktycznych i
wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez Dyrektora Szkoły
na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 90.
Dyrektor Szkoły odpowiada za przestrzeganie przepisów dotyczących ilości uczniów
odbywających zajęcia w salach lekcyjnych. Arkusz organizacyjny Szkoły powinien
być tworzony z uwzględnieniem tych przepisów.
§ 91.
Nauczanie w zespołach międzyoddziałowych i międzyklasowej.
1.
Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć
dydaktyczno-wychowawczych o strukturze międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
2.
Zajęcia, o których mowa w punkcie 1 mogą mięć różne formy - w szczególności mogą
dotyczyć przeprowadzenia zajęć edukacyjnych z jednego przedmiotu j lub mogą
dotyczyć np. organizacji wyjazdu o takiej strukturze.
3.
W każdym przypadku organizacji zajęć o strukturze międzyklasowej lub
międzyoddziałowej Dyrektor Szkoły lub upoważniony wicedyrektor powołują
koordynatora zajęć.
4.
Zadaniem koordynatora jest w szczególności:
1)
opracowanie szczegółowych zasad funkcjonowania danej formy zajęć
międzyoddziałowych lub międzyklasowych w warunkach organizacyjnych Szkoły;
2)
bieżąca kontrola realizacji zajęć;
3)
prowadzenie poprawnej dokumentacji zajęć w ramach danej formy
zajęć;
4)
współpraca z wychowawcami klas biorących udział w zajęciach
międzyoddziałowych lub międzyklasowych;
5)
kontrola wpisywania ocen klasyfikacyjnych do dzienników lekcyjnych
5.
W przypadku wyjazdów o strukturze międzyoddziałowej lub międzyklasowej
koordynatorem jest kierownik wycieczki.
§ 92.
Działalność innowacyjna i eksperymentalna.
1.
W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia
eksperymentalne.
2.
Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna po
uzyskaniu zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, oraz opinii
Rady Rodziców.
3.
Przed rozpoczęciem prowadzenia zajęć, o których mowa w pkt. 1, nauczyciel
przedstawia Dyrektorowi Szkoły program zajęć zaopiniowany przez dwóch
nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych.
§ 93.
Organizacja zajęć wyjazdowych opisana jest w Zasadach Organizowania Wyjazdów
Młodzieżowych.
§ 94.
Praktyki studenckie.
1.
Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów może przyjmować słuchaczy zakładów
kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli
na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia
zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub - za jego zgodą – poszczególnymi
nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
2.
Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę. Za
dokumentację praktyk studenckich odpowiada upoważniony wicedyrektor Szkoły.
§ 95.
W Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów działa biblioteka.
1.
Biblioteka jest:
1)
interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną w której uczniowie uczestniczą w
zajęciach prowadzonych przez bibliotekarzy (lekcje biblioteczne) oraz
indywidualnie pracują nad zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy,
2)
ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców,
3)
ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej.
2.
Zadaniem biblioteki w Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów jest:
1)
gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów
bibliotecznych;
2)
obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki
szkolnej,
3)
prowadzenie działalności informacyjnej;
4)
zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i
informacyjnych;
5)
podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji
czytelniczej i medialnej;
6)
wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania;
7)
przysposabianie uczniów do samokształcenia, działanie na rzecz
przygotowania uczniów do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji i
bibliotek;
8)
rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;
9)
kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb
kulturalnych;
10)
organizacja wystaw okolicznościowych.
3.
Do zadań nauczycieli bibliotekarzy należy:
1)
w zakresie pracy pedagogicznej:
a)
udostępnianie zbiorów zgodnie z Regulaminem biblioteki,
b)
prowadzenie działalności informacyjnej i czytelniczej,
c)
prowadzenie różnych form pracy w zakresie upowszechniania
czytelnictwa,
d)
udział w realizacji programu edukacji czytelniczej
e)
udział w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły poprzez
współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, rodzicami uczniów,
bibliotekarzami i innymi instytucjami pozaszkolnymi;
2)
w zakresie prac organizacyjno- technicznych:
a)
gromadzenie zbiorów,
b)
ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
c)
selekcjonowanie zbiorów,
d)
opracowywanie profesjonalnego warsztatu pracy dla nauczycieli i
uczniów,
e)
prowadzenie dokumentacji pracy.
4.
Nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są prowadzić politykę gromadzenia zbiorów,
kierując się zapotrzebowaniem nauczycieli i uczniów, analizą obowiązujących w
szkole programów i ofertą rynkową oraz możliwościami finansowymi Szkoły.
5.
Godziny otwarcia biblioteki, zasady korzystania z jej zbiorów, tryb i warunki
przeprowadzania zajęć dydaktycznych w bibliotece oraz zamawiania przez
nauczycieli określonych usług bibliotecznych określa Regulamin biblioteki.
6.
Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor szkoły.
7.
Szczegółowe zadania
poszczególnych pracowników ujęte są w przydziale czynności i planie pracy
biblioteki.
8.
Wydatki biblioteki pokrywane są z budżetu szkoły lub dotowane przez Radę
Rodziców i innych ofiarodawców.
§ 96.
Zespoły pracujące w szkole i zasady ich pracy.
1.
W szkole działają następujące zespoły nauczycielskie: oddziałowe, wychowawcze,
przedmiotowe, problemowo-zadaniowe.
2.
Wszystkie zebrania zespołów są protokołowane.
3.
Plany działania wszystkich zespołów powinny być opracowane do końca września, a
dokumenty przekazane dyrektorowi Szkoły.
§ 97.
Zespoły oddziałowe.
2.
Zadania zespołu to:
1)
ustalenie sposobów realizacji programów nauczania dla danego
oddziału z uwzględnieniem ścieżek edukacyjnych oraz ewentualnego ich
modyfikowania w razie potrzeby;
2)
korelowanie treści programowych przedmiotów, bloków i ścieżek
edukacyjnych w trakcie realizacji i porozumiewanie się co do wymagań oraz
organizowanie mierzenia osiągnięć uczniów;
3)
uzgodnienie harmonogramu prac kontrolnych z poszczególnych
przedmiotów w danym semestrze (nie więcej niż dwie prace w tygodniu);
4)
wnioskowanie do dyrektora Szkoły i rady pedagogicznej w sprawach
pedagogicznych, opiekuńczych i profilaktycznych.
3.
Pracą zespołu kieruje wychowawca klasy.
§ 98.
Zespoły wychowawcze.
1.
W skład zespołów wychowawczych wchodzą wychowawcy oddziałów. Członkowie zespołu
wychowawczego wybierają spośród siebie przewodniczącego, zaś koordynatorem
wszelkich działań jest pedagog szkolny.
2.
Zadania zespołu to:
1)
analizowanie i ocena realizacji programów wychowawczych, które
powinny być zgodne z oczekiwaniami i potrzebami zarówno nauczycieli, uczniów,
jak i rodziców oraz uwzględniać założenia programu wychowawczego Szkoły;
2)
ocenianie efektów pracy wychowawczej;
3)
ustalenie ramowych kryteriów oceny zachowania uczniów na danym
poziomie klas.
3.
Zespoły spotykają się jeden raz w semestrze lub częściej (w razie zaistniałych
problemów wychowawczych) z inicjatywy pedagoga lub dyrektora Szkoły.
§ 99.
Zespoły przedmiotowe
1.
W szkole działają następujące zespoły przedmiotowe:
1)
humanistyczny;
2)
matematyczno-przyrodniczy;
3)
języków obcych;
4)
nauczycieli bibliotekarzy i nauczycieli przedmiotów artystycznych;
5)
wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa;
2.
Zespół przedmiotowy tworzą nauczyciele danych przedmiotów, którzy wybierają
przewodniczącego na bieżący rok szkolny.
3.
Każdy z nauczycieli należy do zespołu przedmiotowego.
4.
Zadania zespołu to:
1)
ustalenie szkolnego programu nauczania danego przedmiotu oraz dobór
podręczników;
2)
zaplanowanie przedsięwzięć pozalekcyjnych związanych z danym
przedmiotem takich jak: wystawy, konkursy, inscenizacje, wycieczki;
3)
ustalanie terminów, zakresu materiału i przeprowadzanie
sprawdzianów porównawczych oraz opracowanie ich wyników;
4)
nadzorowanie przygotowań uczniów do olimpiad, konkursów, egzaminów,
matury;
5)
udział przedstawicieli zespołu w konferencjach metodycznych.
5.
Zespoły przedmiotowe spotykają się dwa razy w semestrze. Pierwsze zebranie
zespołu odbywa się w sierpniu. Ostatnie zebranie powinno w tematyce uwzględnić
organizację pracy w przyszłym roku szkolnym i odbyć się z udziałem Dyrektora
lub wicedyrektora Szkoły.
§ 100.
Zespoły problemowe.
1.
Zespoły te zostają powołane w razie zaistniałych potrzeb przez Dyrektora Szkoły.
2.
Pracą zespołu kieruje przewodniczący wybrany przez zespół lub wskazany przez
Dyrektora Szkoły.
3.
Przewodniczący ustala harmonogram spotkań i przydziela członkom zespołu
opracowanie poszczególnych zadań.
§ 101.
W Szkole mogą działać stowarzyszenia, organizacje i fundacje, których celem
statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły. Zgodę na podjecie
działalności przez stowarzyszenia i organizacje wyraża Dyrektor Szkoły po
uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej
opinii Rady Rodziców i Rady Szkoły.
powrót
|