Statut Gimnazjum w Łosiowie im Polskich Noblistów.
ROZDZIAŁ III
Sposoby realizacji zadań szkoły
§ 6.1.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w szkole prowadzona jest w oparciu
o obowiązującą podstawę programową, zgodnie z przyjętymi programami nauczania
dla poszczególnych edukacji przedmiotowych.
2.
Program nauczania
stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej.
3.
Program nauczania zawiera:
1)
szczegółowe cele edukacyjne;
2)
tematykę materiału edukacyjnego;
3)
wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
4.
Nauczyciel przedmiotu może wybrać program nauczania spośród programów
zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:
1)
opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
2)
zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
3)
zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi
zmianami.
5.
Przed dopuszczeniem programu nauczania do użytku w szkole, dyrektor szkoły może
zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego
wykształcenie wyższe.
6.
Każdy nauczyciel przedstawia dyrektorowi program nauczania przedmiotu w danej
klasie.
7.
Programy nauczania dopuszcza do użytku dyrektor szkoły.
8.
Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania stanowią szkolny zestaw
programów.
9.
Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów
całości podstawy programowej.
§ 7.1.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece jednemu nauczycielowi, zwanemu
wychowawcą klasy. Dyrektor szkoły zapewnia zachowanie ciągłości pracy
wychowawczej przez cały okres funkcjonowania klasy.
2.
Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danej klasie na
własny wniosek w oparciu o wyniki prowadzonego nadzoru pedagogicznego lub na
wniosek wszystkich rodziców danej klasy.
§ 8. Szkoła
zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez
szkołę, poprzez:
1)
realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w
§
118 niniejszego statutu;
2)
pełnienie dyżurów nauczycieli, zgodnie z zasadami w
§
120 ust.3. Zasady organizacyjno-porządkowe, harmonogram pełnienia dyżurów ustala
dyrektor szkoły. Dyżur nauczycieli rozpoczyna się od godziny 7.40 i trwa do
zakończenia zajęć w szkole.
3)
opracowanie planu lekcji, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć
w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, nie łączenie w
kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem
przedmiotów, których program tego wymaga;
4)
przestrzeganie liczebności grup uczniowskich na zajęciach praktycznych, w
pracowniach i innych przedmiotach wymagających podziału na grupy;
5)
obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;
6)
umożliwienie pozostawiania w szkole wyposażenia dydaktycznego ucznia;
7)
odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
8)
oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
9)
prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z
organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;
10) kontrolę
obiektów budowlanych należących do szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych
i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontrolę obiektów dokonuje
dyrektor szkoły co najmniej raz w roku;
11) umieszczenie w
widocznym miejscu planu ewakuacji;
12) oznaczenie
dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
13) zabezpieczenie
szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób uniemożliwiający
bezpośrednie wyjście na jezdnię;
14) ogrodzenie
terenu szkoły;
15) zabezpieczenie
otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
16) zabezpieczenie
przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń gospodarczych;
17) wyposażenie
schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem
się po nich. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się
kratami;
18) wyposażenie
pomieszczeń szkoły, a w szczególności sal dydaktycznych w apteczki zaopatrzone w
niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach
udzielania tej pomocy;
19) dostosowanie
mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych uczniów, w tym dzieci
niepełnosprawnych;
20) zapewnianie
odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi imprezach
i wycieczkach poza teren przedszkola;
21) przeszkolenie
nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
22) udostępnianie
kart charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych
zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji
i preparatów;
23) zapewnienie
bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego poprzez
mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których
przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących.
§ 9.
Szkoła sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą, pedagogiczną, psychologiczną i
materialną:
1.
Nad uczniami rozpoczynającymi naukę w Szkole poprzez:
a)
organizowanie spotkań Dyrekcji Szkoły z nowo przyjętymi uczniami i ich
rodzicami;
b)
rozmowy indywidualne wychowawcy z uczniami i rodzicami na początku roku
szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych ucznia, stanu jego zdrowia,
warunków rodzinnych i materialnych,
c)
organizację wycieczek integracyjnych,
d)
pomoc w adaptacji ucznia w nowym środowisku organizowana przez pedagoga
lub psychologa szkolnego,
e)
udzielanie niezbędnej - doraźnej pomocy przez pielęgniarkę szkolną,
wychowawcę lub przedstawiciela dyrekcji;
f)
współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
g)
respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej;
h)
organizowanie w porozumieniu z organem prowadzanym nauczania
indywidualnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji.
2.
Nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków
rodzinnych i losowych poprzez:
a)
udzielanie pomocy materialnej w formach określonych w Regulaminie
udzielania uczniom pomocy materialnej,
b)
występowanie o pomoc dla uczniów do Rady Rodziców i sponsorów, a dla
wybitnie uzdolnionych uczniów również do Ministra Edukacji.
§ 10.
Szkoła prowadzi szeroka działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
1)
realizacje przyjętego w Szkole Programu Profilaktyki;
2)
rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów;
3)
realizację określonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy we
współpracy z lekarzami i psychologami;
4)
działania opiekuńcze wychowawcy klasy;
5)
działania pedagoga i psychologa szkolnego;
6)
współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, m. in. organizowanie
zajęć integracyjnych, spotkań z psychologami.
§ 11.
Szkolny Program Profilaktyki
opracowuje na początku każdego roku szkolnego zespół nauczyciel i
rodziców zwany dalej Zespołem Profilaktyki Szkolnej, powoływany przez Dyrekcję
Szkoły. Szkolny program profilaktyki uwzględnia potrzeby rozwojowe
uczniów i potrzeby środowiska.
§ 12.1.
Szkolny Program Profilaktyki
uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną szkoły.
2.
Jeżeli Rada rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Szkolnego Programu Profilaktyki,
program ten ustala Dyrektor szkoły z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
3.
Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu
przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
4.
Wychowawcy klas przedstawiają program uczniom i ich rodzicom w formie określonej
zarządzeniem Dyrekcji.
§ 13. W
szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest
wychowankom, rodzicom i nauczycielom.
§ 14. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna polega na:
1)
diagnozowaniu środowiska ucznia;
2)
rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia
i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3)
rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez
ucznia;
4)
wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
5)
prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
6)
podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu
wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym
zakresie;
7)
wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego
kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w
tym kierunku;
8)
wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne
dzieci;
9)
udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych
wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom;
10)
wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
11)
umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
12)
podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§ 15.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
1)
rodzicami;
2)
psychologiem;
3)
pedagogiem;
4)
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
5)
podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§ 16. Pomocy
psychologiczno-pedagogicznej jest udzielana na wniosek:
1)
rodziców;
2)
ucznia;
3)
nauczyciela-wychowawcę klasy;
4)
pedagoga;
5)
logopedy;
6)
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
§ 17. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
1)
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych;
2)
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3)
zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i rodziców;
4)
porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
5)
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
6)
porad dla uczniów
§ 18. Objęcie
dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody
rodzica.
§ 19.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne
trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych,
wynikających z podstawy programowej. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli
właściwych zajęć edukacyjnych.
§ 20.
Za
zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia
specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.
§ 21.
O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami
specjalistycznymi decyduje dyrektor szkoły.
§ 22.
O
zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych lub
specjalistycznych decyduje dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub nauczyciela
prowadzącego zajęcia.
§ 23.1.
Zajęcia psychoedukacyjne organizuje się w celu wspomagania wychowawczej funkcji
rodziny, zapobieganiu dysfunkcyjnym zachowaniom ucznia oraz wspieraniu ich
rozwoju.
2.
Zajęcia psychoedukacyjne prowadzą, w zależności od potrzeb pedagog, psycholog
lub logopeda. Zajęcia są organizowane dla grup liczących nie mniej niż 10 osób.
§ 24.
W szkole zatrudniony jest pedagog, psycholog i logopeda.
§ 25.
Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog,
psycholog i logopeda.
§ 26. Do
zadań pedagoga należy:
1)
rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn
niepowodzeń edukacyjnych;
2)
określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
3)
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
4)
podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z
programu wychowawczego i profilaktyki w stosunku do uczniów z udziałem rodziców
i wychowawców;
5)
działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
6)
prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych
porad w zakresie wychowania.
7)
wspomaganie i pomoc nauczycielom w realizacji programu wychowawczego i
profilaktyki;
8)
diagnozowanie dojrzałości szkolnej;
9)
udział w opracowywaniu programów profilaktycznych;
10) prowadzenie
odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27. Do
zadań psychologa należy:
1)
przeprowadzanie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w
tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;
2)
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka,
określenia form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań
profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec ucznia, rodziców i
nauczycieli;
3)
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
4)
badanie i diagnozowanie dojrzałości szkolnej;
5)
współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;
6)
konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;
7)
prowadzenie zajęć terapeutycznych z uczniami, zgodnie z posiadanymi
kwalifikacjami;
8)
opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości
sytuacji podopiecznych uczniów, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych
instytucji
9)
wspieranie wychowawców klas w działaniach wynikających z programów
wychowawczego i profilaktyki;
10)
prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 28.
Do
zadań logopedy należy:
1)
przeprowadzenie wstępnych badań uczniów klasy I w celu ustalenia stanu mowy, w
tym mowy głośnej i pisma – wytypowanie dzieci do pomocy logopedycznej;
2)
diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie
pomocy logopedycznej;
3)
prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych indywidualnych lub w grupach;
4)
utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami ucznia wymagającego intensywnych
ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców;
5)
udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń
logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i
fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej;
6)
prowadzenie terapii logopedycznej dla uczniów objętych terapią;
7)
prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8)
stała współpraca z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne;
9)
organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących
rozwoju mowy;
10)
organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym;
11)
prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 29.
Szkoła zapewnia uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowanych
społecznie:
1)
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego;
2)
odpowiednie warunki do pobytu w szkole, sprzęt specjalistyczny na miarę
możliwości placówki i środki dydaktyczne;
3)
realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia;
4)
zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;
5)
integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
§ 30.1.
Uczniom, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
szkoły obejmuje się indywidualnym nauczaniem.
2.
Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie
określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb
edukacyjnych ucznia oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.
Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzą nauczyciela poszczególnych przedmiotów
4.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnych dla uczniów gimnazjum wynosi od 10
do 12 godzin.
5.
Tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w ust. 30 pkt. 4 realizuje się w ciągu
co najmniej 3 dni.
6.
Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia
uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im
pełnego osobowego rozwoju, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości,
uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia,
organizuje różne formy uczestniczenia w życiu szkoły.
§ 31.
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji
materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:
1)
udzielanie pomocy materialnej w formach określonych w Regulaminie udzielania
pomocy materialnej uczniom Gimnazjum w Łosiowie im. Polskich Noblistów
występowania o pomoc do Rady Rodziców, sponsorów i organizacji.
§ 32.1.
Każdy rodzic (prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego grupowego
ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
2.
Szkoła pomaga w zawieraniu w/w ubezpieczenia, przedstawiając Radzie Rodziców
oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje
Rada Rodziców.
3.
W
uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, Dyrektor
szkoły może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia ze środków
finansowych szkoły.
§ 33. Obowiązkiem
wszystkich rodziców jest posiadanie ubezpieczenia od kosztów leczenia podczas
wyjazdów zagranicznych. Wymóg ten dotyczy także nauczycieli.
powrót
|